Najnowszy film
Mitsubishi – ponad pół wieku prac nad elektromobilnością

4.2012_world_premiere_paris_motor_show

Dla Mitsubishi Motors Corporation elektromobilność od dawna była składową podstawowej działalności firmy, głęboko zakorzenioną w jej filozofii badawczo-rozwojowej, czego dowodem jest rozpoczęcie prac nad pojazdami elektrycznymi (EV) już w październiku 1966 roku.
1966 / 1971 – Elektryczne początki
W latach 60. XX wieku nastąpił gwałtowny wzrost liczby prywatnych samochodów. W latach siedemdziesiątych towarzyszyło temu coraz większe natężenie ruchu samochodowego w obszarach miejskich, co doprowadziło do wzrostu liczby wypadków i bardzo dużego natężenia ruchu. Ponadto szkody powodowane przez emisję spalin i hałas stały się poważnym problemem społecznym. Samochody elektryczne EV o zerowej emisji zaczęły być postrzegane jako sposób na redukcję emisji i zapobieganie zanieczyszczaniu środowiska.

8.2014_concept_s_paris_motor_show
W 1966 r. Firma Mitsubishi Heavy Industries (MHI) podpisała umowę z Tokyo Electric Power Company, której celem była wspólna „Budowa i testowanie prototypowego pojazdu elektrycznego z wykorzystaniem ulepszeń w aktualnie dostępnej technologii akumulatorowej”.
W tym samym czasie MHI prowadziło współpracę z Mitsubishi Electric i Japan Storage Battery Co., Ltd. (dzisiaj GS Yuasa Corporation*) w dziedzinie rozwoju miejskiego samochodu przyszłości i specjalnych pojazdów usługowych, które pomogłyby zapobiegać zanieczyszczeniu miast. (dzisiaj GS Yuasa Corporation*). Po ukończeniu prototypu, w maju 1971 roku, nowo wydzielona firma MMC dostarczyła dziesięć pojazdów elektrycznych typu E12 (Minica Van) dla Tokyo Electric. Były to pojazdy zbudowane w oparciu o standardowe małe samochody dostawcze, zasilane z akumulatorów kwasowo-ołowiowych, osiągające prędkość maksymalną 80 km/h.
Następnie firma MMC dostarczyła pojazdy elektryczne oparte na Minica Van, Minicab Van, Minicab Truck i Delica Van japońskim firmom energetycznym. Ten pionierski program badawczy nad pojazdami elektrycznymi z 1971 roku wyznaczył kierunek, który był kontynuowany w wielu kolejnych programach, prowadzonych w ciągu następnych trzydziestu lat, stanowiących fundament, na którym powstały samochody i-MiEV i Outlander PHEV. Były one odpowiedzią na wyzwania, jakie stoją przed całym światem.
1987 / 2007 – Sportowe połączenie z 4WD
Wśród najbardziej charakterystycznych dla Mitsubishi Motors zaawansowanych rozwiązań technicznych, szczególne miejsce zajmuje system Super-All Wheel Control (S-AWC), który dzięki ewolucji przepisów dotyczących sportów motorowych, mógł zaistnieć w rajdach, wykorzystując ponad 80 lat doświadczeń Mitsubishi w rozwijaniu napędu pojazdów na wszystkie koła – od modelu PX33 z 1936 roku, poprzez lifestylowego Pajero z 1982 roku i jego 12 zwycięstw w Rajdzie Dakar, aż po wyznaczającego nowe granice możliwości technicznych takich napędów Galanta VR4 z 1987 roku.

3.2011_phev_engineering_test_car
Dzięki swoim sukcesom zespół uczestniczący w rajdowych mistrzostwach świata WRC z modelami Mitsubishi Galant VR4, a później Mitsubishi Lancer Evolution, zapewnił możliwość rozwoju zaawansowanych rozwiązań technicznych, które firma MMC ponownie wprowadziła do modeli seryjnych, czyniąc z terminu „all-wheel control” jeden z najważniejszych wyróżników marki Mitsubishi. Tak wyglądała droga prowadząca do dzisiejszego Outlandera PHEV.
„Super-All Wheel Control” (lub „S-AWC”) można rozumieć jako bogaty pakiet rozwiązań technicznych obejmujący różne interpretacje tej samej zasady: niezależnie od samochodu, zawsze ma on zarządzać siłami napędowymi i siłami hamowania każdego z czterech kół, poprzez regulację rozdziału momentu obrotowego między przednią i tylną oś, jak również między koła lewej i prawej strony pojazdu.
1994 / 2009 – Strategiczny (elektryczny) zwrot
Kontynuując badania i rozwój akumulatorów, silników elektrycznych i innych głównych podzespołów samochodów elektrycznych, szczególne zainteresowanie MMC już na wczesnym etapie rozwoju wzbudziły ogniwa litowo-jonowe, charakteryzujące się wyższą gęstością energii i mocą wyjściową w porównaniu do konwencjonalnych rodzajów ogniw chemicznych.

5.2012_outlander_phev
Zachęcona przepisami dotyczącymi pojazdów o zerowej emisji spalin (ZEV) wprowadzonymi w amerykańskim stanie Kalifornia w 1990 roku, firma MMC w 1994 roku zdecydowała się opracować hybrydowy samochód elektryczny MITSUBISHI HEV z możliwością zewnętrznego ładowania akumulatora litowo-jonowego wyprodukowanego przez Mitsubishi Chemical Corporation.
Przeskakując dwanaście lat, gdy firma MMC była pewna, że będzie w stanie skomercjalizować akumulatory litowo-jonowe, silnik i inne krytycznie ważne rozwiązania niezbędne w samochodach elektrycznych, korporacja ogłosiła w październiku 2006 roku rozpoczęcie projektu „i MiEV ”(pisanego jeszcze bez myślnika), który ostatecznie doprowadził do powstania modelu „i-MiEV” (już z myślnikiem), pierwszego seryjnego pojazdu elektrycznego, oferowanego przez jedną z dużych firm motoryzacyjnych w ramach standardowej gamy modelowej.
W lipcu 2009 roku firma MMC rozpoczęła sprzedaż modelu i-MiEV klientom flotowym, a następnie w 2010 roku, zgodnie z harmonogramem, wprowadziła ten samochód do oferty, najpierw w Japonii, a następnie na wybranych rynkach globalnych. Wysiłek ten nie pozostał niezauważony, czego dowodem był tytuł „Najbardziej Zaawansowanego Technicznie Samochodu”, który i-MiEV otrzymał w konkursie „Japoński Samochód Roku 2009/2010″, nie licząc wielu innych wyróżnień przyznanych tej konstrukcji.
2009 / 2012 – Od EV do PHEV
Niemal równolegle do projektu elektrycznego samochodu « i MiEV”, w ośrodku badawczo-rozwojowym MMC w Okazaki w pobliżu Nagoi prowadzono bez rozgłosu jeszcze bardziej ambitne przedsięwzięcie, którego wynikiem było skonstruowanie dużego, ładowanego z gniazdka hybrydowego elektrycznego SUV-a z napędem 4WD.
Prace przyspieszyło skorzystanie z kilku ambitnych rozwiązań, opracowanych na potrzeby programu i-MiEV (m.in. zaawansowanego systemu operacyjnego «MiEV OS», opracowanego przez MMC – elektronicznego mózgu samochodu), dzięki czemu kolejny przełomowy samochód po raz pierwszy pojawił się na Tokyo Motor Show 2009 jako Concept PX -MiEV, a dwa lata później w tym samym miejscu pokazano jego następcę Concept PX-MiEV II. Oba samochody koncepcyjne były zapowiedzią nadchodzącej produkcji seryjnej modelu Mitsubishi Outlander PHEV.

1.2009_concept_px_mievPodczas gdy Mitsubishi Concept PX-MiEV II odbywał tourné po światowych salonach samochodowych, przedprototypy samochodów PHEV były poddawane intensywnym wytrzymałościowym testom i pracom rozwojowym w Japonii, kryjąc się w nadwoziach standardowego, wychodzącego już z produkcji Outlandera drugiej generacji.
Ostateczny wynik tych prac przedstawiono na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2012 roku, jako model Mitsubishi Outlander PHEV. Była to światowa premiera pierwszego hybrydowego elektrycznego samochodu SUV z dwoma silnikami elektrycznymi, oferowanego przez dużą firmę motoryzacyjną w standardowej gamie modelowej.
Outlander PHEV wyróżniał się (co do dzisiaj się nie zmieniło) spośród wszystkich innych hybrydowych rozwiązań typu plug-in wykorzystaniem podstawowej architektury samochodu elektrycznego (drive-by-wire, brak skrzyni biegów) zamiast niewielkiego silnika elektrycznego „dołożonego” za silnikiem spalinowym.
2012 / 2018 – Pasmo sukcesów
Dzięki intensywnym wysiłkom, Outlander PHEV wszedł na rynek już kilka miesięcy później (styczeń 2013 w Japonii, październik 2013 w Europie), osiągając łączny wynik 50.000 samochodów sprzedanych w Europie już w roku 2015. W tym samym roku samochód wziął udział w terenowym rajdzie Baja Portalegre rozgrywanym w Portugalii. W międzyczasie samochód otrzymał nagrodę „RJC Technology of the Year 2014 ”przyznawaną przez japońską konferencję naukowców i dziennikarzy motoryzacyjnych (RJC).

7.2013_asia_cross_country_phev_racer
W ciągu ostatnich siedmiu lat Mitsubishi Outlander PHEV wypracował sobie trwałą pozycję rynkową, chwaląc się sprzedażą blisko 128 000 egzemplarzy w Europie* i 237 000 sztuk na świecie*2 i stając się najchętniej kupowanym od 2015 roku hybrydowym pojazdem typu plug-in Europejczyków (uwzględniając wszystkie marki i segmenty)*3 oraz światowym bestsellerem wśród hybrydowych SUV-ów PHEV*3.
Obecnie Outlander PHEV, będąc w pełni funkcjonalnym SUV-em i jednocześnie pełniąc rolę bezemisyjnego samochodu elektrycznego, z pojazdu debiutującego na rynku jako techniczna atrakcja dla pierwszych klientów, zmienił się w produkt sztandarowy i podstawowy środek komunikacji flot korporacyjnych, torując drogę dla SUV-ów MMC nowej generacji.
*Dane MME
*2 Dane MMC
*3 Źródło IHS Market/Jato Dynamics Limited (dane z maja 2019)



Wróć