
Kluczową cechą Mitsubishi Lancera Evolution X jest napęd na cztery koła o nazwie S-AWC. Jak działa i jakie niesie ze sobą korzyści?Mitsubishi Lancer Evolution X znany jest z niesamowitej trakcji oraz świetnej przyczepności. Ogromna moc dwulitrowego, turbodoładowanego silnika (od 295 do ponad 400 KM) jest wykorzystywana bardzo efektywnie, dzięki czemu auto jest w stanie zagrozić wielu droższym i mocniejszym konkurentom. Na czym polega sekret japońskiego sedana?
Kluczem do zrozumienia fenomenu Lancera Evo X jest system S-AWC (Super All-Wheel Control). Pod tą enigmatyczna nazwą kryje się napęd na cztery koła, a właściwie system, który koordynuje jego pracę.
Działanie S-AWC opiera się na centralnym mechanizmie różnicowym ACD (Active Center Differential). Wykorzystuje on elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe i rozdziela moment obrotowy płynący do przedniej i tylnej osi w taki sposób, aby zapewnić jak najlepszą trakcję i zwrotność. Wyjściowo na obie osie jest przekazywane po 50 proc. momentu obrotowego. Ma też trzy tryby pracy wybierane przez kierowcę: Tarmac, Gravel, Snow (asfalt, szuter, śnieg).
Oprócz centralnego mechanizmu różnicowego S-AWC wykorzystuje również system AYC (Active Yaw Control – aktywna kontrola znoszenia). Zadebiutował on w 1996 roku w modelu Lancer Evolution IV. Odpowiada za elektroniczny rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła.

Na przedniej osi auta zastosowano klasyczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Przekazuje on najwięcej momentu na to koło, które w danym momencie ma największą przyczepność.

Nad bezpieczeństwem czuwa także układ ASC (odpowiednik ESP), wspomagany przez sportowo skalibrowany ABS. W momencie kiedy zostanie wykryty poślizg auta, odpowiednie koła są przyhamowywane, aby bezpiecznie powrócić na tor jazdy. Na życzenie kierowca może całkowicie odłączyć ASC.
Obecnie na polskim rynku system S-AWC jest dostępny wyłącznie w modelu Lancer Evolution X (od 164 990 zł). Na niektórych rynkach pozaeuropejskich można też kupić Outlandera GT wyposażonego w ten rodzaj przeniesienia napędu.
Wśród konkurencji najbardziej zbliżony do S-AWC układ przeniesienia napędu to quattro, stosowane przez Audi w modelach z serii RS, takich jak chociażby RS4, RS5 czy RS6. Aby cieszyć się aktywnym rozdziałem mocy pomiędzy kołami tylnej osi, nabywcy Audi muszą jednak dopłacić 5260 zł za sportowy mechanizm różnicowy.