Mitsubishi Lancer Evolution X
Mitsubishi Lancer Evolution X

Kluczową cechą Mitsubishi Lancera Evolution X jest napęd na cztery koła o nazwie S-AWC. Jak działa i jakie niesie ze sobą korzyści?Mitsubishi Lancer Evolution X znany jest z niesamowitej trakcji oraz świetnej przyczepności. Ogromna moc dwulitrowego, turbodoładowanego silnika (od 295 do ponad 400 KM) jest wykorzystywana bardzo efektywnie, dzięki czemu auto jest w stanie zagrozić wielu droższym i mocniejszym konkurentom. Na czym polega sekret japońskiego sedana?

Kluczem do zrozumienia fenomenu Lancera Evo X jest system S-AWC (Super All-Wheel Control). Pod tą enigmatyczna nazwą kryje się napęd na cztery koła, a właściwie system, który koordynuje jego pracę.

Działanie S-AWC opiera się na centralnym mechanizmie różnicowym ACD (Active Center Differential). Wykorzystuje on elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe i rozdziela moment obrotowy płynący do przedniej i tylnej osi w taki sposób, aby zapewnić jak najlepszą trakcję i zwrotność. Wyjściowo na obie osie jest przekazywane po 50 proc. momentu obrotowego. Ma też trzy tryby pracy wybierane przez kierowcę: Tarmac, Gravel, Snow (asfalt, szuter, śnieg).

Oprócz centralnego mechanizmu różnicowego S-AWC wykorzystuje również system AYC (Active Yaw Control – aktywna kontrola znoszenia). Zadebiutował on w 1996 roku w modelu Lancer Evolution IV. Odpowiada za elektroniczny rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła.

Centralny mechanizm różnicowy Mitsubishi Lancer Evolution X
Centralny mechanizm różnicowy Mitsubishi Lancer Evolution X

Na przedniej osi auta zastosowano klasyczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Przekazuje on najwięcej momentu na to koło, które w danym momencie ma największą przyczepność.

Mitsubishi S-AWC
Mitsubishi S-AWC

Nad bezpieczeństwem czuwa także układ ASC (odpowiednik ESP), wspomagany przez sportowo skalibrowany ABS. W momencie kiedy zostanie wykryty poślizg auta, odpowiednie koła są przyhamowywane, aby bezpiecznie powrócić na tor jazdy. Na życzenie kierowca może całkowicie odłączyć ASC.

[youtube]http://youtube.com/v/l5PlPHWR308[/youtube]

Obecnie na polskim rynku system S-AWC jest dostępny wyłącznie w modelu Lancer Evolution X (od 164 990 zł). Na niektórych rynkach pozaeuropejskich można też kupić Outlandera GT wyposażonego w ten rodzaj przeniesienia napędu.

Wśród konkurencji najbardziej zbliżony do S-AWC układ przeniesienia napędu to quattro, stosowane przez Audi w modelach z serii RS, takich jak chociażby RS4, RS5 czy RS6. Aby cieszyć się aktywnym rozdziałem mocy pomiędzy kołami tylnej osi, nabywcy Audi muszą jednak dopłacić 5260 zł za sportowy mechanizm różnicowy.

Poprzedni wpis Następny wpis