Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
Mitsubishi S-AWC - w czym tkwi sekret Lancera Evo | Blog PGD

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Mitsubishi S-AWC – w czym tkwi sekret Lancera Evo

Mitsubishi Lancer Evolution X
Mitsubishi Lancer Evolution X

Kluczową cechą Mitsubishi Lancera Evolution X jest napęd na cztery koła o nazwie S-AWC. Jak działa i jakie niesie ze sobą korzyści?Mitsubishi Lancer Evolution X znany jest z niesamowitej trakcji oraz świetnej przyczepności. Ogromna moc dwulitrowego, turbodoładowanego silnika (od 295 do ponad 400 KM) jest wykorzystywana bardzo efektywnie, dzięki czemu auto jest w stanie zagrozić wielu droższym i mocniejszym konkurentom. Na czym polega sekret japońskiego sedana?

Kluczem do zrozumienia fenomenu Lancera Evo X jest system S-AWC (Super All-Wheel Control). Pod tą enigmatyczna nazwą kryje się napęd na cztery koła, a właściwie system, który koordynuje jego pracę.

Działanie S-AWC opiera się na centralnym mechanizmie różnicowym ACD (Active Center Differential). Wykorzystuje on elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe i rozdziela moment obrotowy płynący do przedniej i tylnej osi w taki sposób, aby zapewnić jak najlepszą trakcję i zwrotność. Wyjściowo na obie osie jest przekazywane po 50 proc. momentu obrotowego. Ma też trzy tryby pracy wybierane przez kierowcę: Tarmac, Gravel, Snow (asfalt, szuter, śnieg).

Oprócz centralnego mechanizmu różnicowego S-AWC wykorzystuje również system AYC (Active Yaw Control – aktywna kontrola znoszenia). Zadebiutował on w 1996 roku w modelu Lancer Evolution IV. Odpowiada za elektroniczny rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła.

Centralny mechanizm różnicowy Mitsubishi Lancer Evolution X
Centralny mechanizm różnicowy Mitsubishi Lancer Evolution X

Na przedniej osi auta zastosowano klasyczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Przekazuje on najwięcej momentu na to koło, które w danym momencie ma największą przyczepność.

Mitsubishi S-AWC
Mitsubishi S-AWC

Nad bezpieczeństwem czuwa także układ ASC (odpowiednik ESP), wspomagany przez sportowo skalibrowany ABS. W momencie kiedy zostanie wykryty poślizg auta, odpowiednie koła są przyhamowywane, aby bezpiecznie powrócić na tor jazdy. Na życzenie kierowca może całkowicie odłączyć ASC.

Obecnie na polskim rynku system S-AWC jest dostępny wyłącznie w modelu Lancer Evolution X (od 164 990 zł). Na niektórych rynkach pozaeuropejskich można też kupić Outlandera GT wyposażonego w ten rodzaj przeniesienia napędu.

Wśród konkurencji najbardziej zbliżony do S-AWC układ przeniesienia napędu to quattro, stosowane przez Audi w modelach z serii RS, takich jak chociażby RS4, RS5 czy RS6. Aby cieszyć się aktywnym rozdziałem mocy pomiędzy kołami tylnej osi, nabywcy Audi muszą jednak dopłacić 5260 zł za sportowy mechanizm różnicowy.

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

18 marca, 2025

Nowy Opel Grandland przeszedł gruntowną metamorfozę. W porównaniu do poprzednika jest większy, dojrzał i oferuje jeszcze więcej zaawansowanych rozwiązań, miejsca we wnętrzu oraz dopracowanych detali. (...)

18 marca, 2025

Jeep Wrangler, z ponad 80-letnią tradycją w projektowaniu systemów 4×4, to najbardziej rozpoznawalny i oferujący najwyższe możliwości terenowe pojazd na rynku. Ikona off-roadu w wersji (...)

15 marca, 2025

Cupra Tavascan to w 100% elektryczny SUV stworzony z myślą o kierowcach, którzy poszukują sportowych emocji. W ramach programu NaszEauto możesz uzyskać dotację do 40 (...)