Pod koniec 2014 roku Volvo zaprezentowało pierwszego SUV-a na świecie z hybrydową technologią plug-in. Mowa o modelu XC90 T8 Twin Engine, który zapoczątkował ekologiczną erę szwedzkiej marki. Dziś ten sam napęd oferowany jest w zdecydowanej większości modeli Volvo. Po XC90 trafił także do duetu S90/V90, następnie do XC60, a ostatnio również pod maskę popularnego reprezentanta klasy średniej S60/V60.

Wszechstronne zastosowanie napędu T8 Twin Engine wynika z jego niepodważalnych zalet, z których największą stanowi połączenie świetnych osiągów z niskim spalaniem i niską szkodliwością dla środowiska. Wszystko to jest możliwe dzięki połączeniu dwóch silników – benzynowego, czterocylindrowego motoru o pojemności 2 litrów oraz dodatkowej jednostki elektrycznej. Łączna moc takiego zestawu w najmocniejszej konfiguracji może wynieść nawet 405 KM, a maksymalny moment obrotowy oscyluje w granicach 640 Nm, co jest wartością porównywalną z potężnymi silnikami V8 lub dużymi dieslami.

Tylko ten srebrno-pomarańczowy element zdradza, że mamy tu do czynienia z hybrydą
Tylko ten srebrno-pomarańczowy element po prawej zdradza, że mamy tu do czynienia z hybrydą

Większość mocy pochodzi oczywiście z silnika spalinowego. Standardowo są to 303 KM. Za pozostałe 87 KM odpowiada dodatkowy motor elektryczny umieszczony nad tylną osią. Połączenie dwóch silników poza lepszymi osiągami daje też większe możliwości, jakich brakuje typowym pojazdom spalinowym oraz klasycznym hybrydom.

Tym, co zdecydowanie wyróżnia konstrukcję T8 Twin Engine, jest możliwość podróżowania z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego. Umieszczony w podłodze pojazdu pojemny akumulator, który go zasila, jest ładowany podczas jazdy. Dzięki technologii brake-by-wire odzyskiwana jest energia kinetyczna z hamowania, a następnie zamieniana na energię elektryczną. Istnieje jednak także możliwość uzupełnienia stanu baterii z domowego gniazdka, ponieważ jest to hybryda typu plug-in. Maksymalny zasięg na silniku elektrycznym wynosi około 40 km. I jest to wartość realna np. dla modelu V60, nie wyłącznie katalogowa.

Volvo z napędem T8 można ładować z gniazdka
Volvo z napędem T8 można ładować z gniazdka

Podczas spokojnej podróży ze stałą prędkością lub np. podczas jazdy po mieście auto jest napędzane głównie silnikiem elektrycznym na tylnej osi, lecz gdy tylko zajdzie taka potrzeba i wciśnie się pedał gazu głębiej, do akcji wkroczy silnik spalinowy napędzający przednią oś. W zależności od przyczepności poszczególnych kół obydwa silniki mogą pracować wspólnie, zapewniając napęd na cztery koła lub zupełnie niezależnie.

Nad wszystkim panuje moduł CISG zamontowany pomiędzy silnikiem, a 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów. Stanowi on połączenie alternatora i rozrusznika, który odpowiada za płynny podział mocy. Cały proces jest w pełni automatyczny i nieodczuwalny dla kierowcy i pasażerów, choć istnieje także możliwość wyboru spersonalizowanego trybu pracy napędu:

  • Hybrid – najlepszy do codziennej jazdy, wykorzystujący na zmianę silnik spalinowy i elektryczny w zależności od zapotrzebowania.
  • Pure electric – napęd realizowany jest wyłącznie poprzez silnik elektryczny oraz tylną oś. Maksymalny zasięg oscyluje w granicach 40 km.
  • Power – jednoczesne wykorzystanie silnika spalinowego i elektrycznego w celu uzyskania jak najlepszych osiągów.
  • AWD – stale działający napęd na cztery koła realizowany poprzez silnik spalinowy na przedniej osi i elektryczny na tylnej.
  • Save – tryb pozwalający zachować zapas energii skumulowanej w bateriach na później w celu np. pełnego naładowania akumulatora i późniejszego skorzystania z trybu Pure electric.

Jak widać na powyższych przykładach, napęd T8 Twin Engine czyni modele Volvo bardzo wszechstronnymi pojazdami zdolnymi dostosować się do zmiennych warunków. Co więcej, dzięki technologii plug-in, na krótszych dystansach stanowi on alternatywę dla w pełni elektrycznych konstrukcji, z przewagą w postaci silnika spalinowego, który pozwoli jechać dalej, gdy zabraknie prądu.

Poprzedni wpis Następny wpis