W Stanach Zjednoczonych zadebiutował Nissan GT-R 2020, który kontynuuje tradycję tego doskonale zrównoważonego samochodu sportowego o wybitnych osiągach. Przy okazji zaprezentowano wersję rocznicową GT-R 50th Anniversary Edition i najbardziej ekstremalną GT-R Nismo.
Na 50-lecie istnienia logo GT-R przygotowano specjalną edycję rocznicowego Nissana GT-R w najnowszej specyfikacji 2020. Auto odwołuje się do najlepszych sportowych tradycji marki Nissan, wszystkich kultowych modeli z logo GT-R oraz ostatniego Nissana Skline GT-R – wersji R34.
Nissan GT-R 50th Anniversary Edition będzie oferowany w kilku kolorach, a jednym z nich jest błękit Bayside, który debiutował na karoserii kultowego R34 i jednocześnie ostatniego Skyline GT-R. Do tego koloru dodano białe pasy w stylu wyścigowym, mające przypominać o korzeniach GT-R. Wszak były to samochody przygotowane z myślą o japońskiej lidze wyścigowej. Niebieskie akcenty pojawiają się także na obręczach kół z logo 50th Anniversary oraz na ręcznie polerowanych końcówkach tytanowego wydechu. Wnętrze utrzymano w tonacji szarej z białymi wstawkami na fotelach oraz karbonowym wykończeniem.
Stary silnik na nowo
Znana od lat jednostka VR38DETT V6 Twin-Turbo, została po raz kolejny udoskonalona. Zamontowano zupełnie nowe turbosprężarki, które poprawiają przyspieszenie w niskim zakresie obrotów. Pociągnęło to za sobą zmiany w kolektorach dolotowych, które zoptymalizowano także pod kątem montażu turbosprężarek – łatwiej je teraz wyjąć. Producent ku mojemu zdziwieniu wspomina także o „ewentualnym tuningu”, który jest łatwiejszy, bo nie trzeba do demontażu sprężarek wyjmować kolektora. Pamiętam jak dziś, że w momencie premiery, Nissan zapewniał o tym, iż GT-R-a nie da się tuningować. Tak czy inaczej, zmodyfikowana jednostka napędowa oferuje kierowcy 565 KM mocy i 633 Nm momentu obrotowego w przedziale od 3300 do 5800 obr./min.
Zmodyfikowano także 6‑biegową przekładnię dwusprzęgłową z dopracowanym trybem „R”, przeznaczonym do jazdy zarówno po drodze, jak i po torze. Zapewnia on szybszą redukcję. Zmiana przełożenia przed zakrętem następuje w chwili uaktywnienia się systemu ABS, co ogranicza podsterowność i zapewnia bardziej przewidywalne reakcje pojazdu na wejściu w łuk. Układ adaptacyjnej kontroli przełożeń został zaprogramowany tak, aby dostosowywać charakterystykę pracy skrzyni biegów do stylu jazdy kierowcy.
Elektronicznie sterowane zawieszenie zostało dostrojone zarówno pod kątem stabilności w zakrętach jak i wyższego komfortu jazdy. Układ kierowniczy działa jeszcze bardziej precyzyjnie, a udoskonalony układ hamulcowy zwiększa siłę hamowania przy mniejszym skoku pedału, co przekłada się na odczuwalnie większą skuteczność hamulców.
GT-R Nismo, czyli… więcej włókna węglowego
Nissan GT-R Nismo wyróżnia się na tle innych modeli GT-R większą ilością włókna węglowego, które użyto do wykonania zderzaków, przednich błotników, poszycia dachu, nakładek progowych, klapy bagażnika i tylnego spojlera. Poza samym materiałem, każdy z tych elementów ma kształt poprawiony pod kątem właściwości aerodynamicznych. Ogólnie uzyskano dzięki nim także o 10,5 kg niższą masę, a dodatkowe 20 kg zaoszczędzono dzięki zmodernizowanym podzespołom mechanicznym.
20‑calowe obręcze kół Rays z kutego aluminium są przeznaczone specjalnie do GT‑R Nismo 2020. Są jeszcze lżejsze i sztywniejsze niż stosowane w modelu ubiegłorocznym, a zaprojektowane tylko do tej wersji GT-R opony Dunlop mają mniej rowków, przez co zapewniają o 11 proc. większą powierzchnię styku z nawierzchnią. Co ciekawe, przy okazji mają też niższe opory toczenia.
W silniku zastosowano turbosprężarki z wyścigowego modelu GT3 ze zmodyfikowanym kształtem turbiny i mniejszą liczbą łopatek, co zapewnia o 20 proc. większą elastyczność. Również wyższe parametry maksymalne, bo moc wzrosła do 600 KM, a moment obrotowy do 652 Nm w przedziale 3600–5600 obr./min.
– GT‑R NISMO 2020 powstał z myślą o klientach poszukujących ekstremalnego samochodu na tor i do jazdy szosowej — powiedział Hiroshi Tamura, główny specjalista produktu odpowiedzialny za model GT‑R. – Zależało nam na uzyskaniu pełnej równowagi, a nie na pogoni za jak najwyższą mocą. Nowy NISMO reprezentuje nowy poziom dzięki udoskonalonemu silnikowi oraz poprawionej charakterystyce w zakresie właściwości jezdnych, skuteczności hamowania i aerodynamiki.
GT-R Track Edition 2020, czyli pomiędzy Nissanem a Nismo
Osoby, które szukają mechaniki Nismo, ale w nadwoziu i z wnętrzem standardowego Nissana GT-R, mogą wybrać wersję Track Edition. Na liście opcji znajduje się także dach z włókna węglowego, taki jak w topowym modelu. Kolejna opcja to karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe i zaciski Brembo.
– W GT‑R 2020 pozostaliśmy wierni koncepcji samochodu, który ma zapewniać najwyższą przyjemność z jazdy — powiedział Hiroshi Tamura. – Gdy tylko człowiek usiądzie za kierownicą, od razu wie, że żaden inny samochód na świecie nie dostarczy mu tyle satysfakcji, zarówno w wymiarze fizycznym, jak i duchowym.
Byłbym zapomniał…
… że wszystkie Nissany GT‑R z roku modelowego 2020 są wyposażone w zintegrowany system audio, nawigacji i łączności NissanConnectSM. Oferuje on takie funkcje, jak zdalne sterowanie blokowaniem drzwi, aktywacja alarmu, wzywanie służb ratunkowych lub lokalizowanie miejsca parkowania pojazdu poprzez aplikację na smartfona.