W Stanach Zjednoczonych zadebiutował Nissan GT-R 2020, który kontynuuje tradycję tego doskonale zrównoważonego samochodu sportowego o wybitnych osiągach. Przy okazji zaprezentowano wersję rocznicową GT-R 50th Anniversary Edition i najbardziej ekstremalną GT-R Nismo.

Na 50-lecie istnienia logo GT-R przygotowano specjalną edycję rocznicowego Nissana GT-R w najnowszej specyfikacji 2020. Auto odwołuje się do najlepszych sportowych tradycji marki Nissan, wszystkich kultowych modeli z logo GT-R oraz ostatniego Nissana Skline GT-R – wersji R34.

Nissan GT-R 50th Anniversary Edition debuts in New York

Nissan GT-R 50th Anniversary Edition będzie oferowany w kilku kolorach, a jednym z nich jest błękit Bayside, który debiutował na karoserii kultowego R34 i jednocześnie ostatniego Skyline GT-R. Do tego koloru dodano białe pasy w stylu wyścigowym, mające przypominać o korzeniach GT-R. Wszak były to samochody przygotowane z myślą o japońskiej lidze wyścigowej. Niebieskie akcenty pojawiają się także na obręczach kół z logo 50th Anniversary oraz na ręcznie polerowanych końcówkach tytanowego wydechu. Wnętrze utrzymano w tonacji szarej z białymi wstawkami na fotelach oraz karbonowym wykończeniem.

Stary silnik na nowo

Znana od lat jednostka VR38DETT V6 Twin-Turbo, została po raz kolejny udoskonalona. Zamontowano zupełnie nowe turbosprężarki, które poprawiają przyspieszenie w niskim zakresie obrotów. Pociągnęło to za sobą zmiany w kolektorach dolotowych, które zoptymalizowano także pod kątem montażu turbosprężarek – łatwiej je teraz wyjąć. Producent ku mojemu zdziwieniu wspomina także o „ewentualnym tuningu”, który jest łatwiejszy, bo nie trzeba do demontażu sprężarek wyjmować kolektora. Pamiętam jak dziś, że w momencie premiery, Nissan zapewniał o tym, iż GT-R-a nie da się tuningować. Tak czy inaczej, zmodyfikowana jednostka napędowa oferuje kierowcy 565 KM mocy i 633 Nm momentu obrotowego w przedziale od 3300 do 5800 obr./min.

190405_MY20_GT-R_Anniversary_Studio9-1200x800

Zmodyfikowano także 6‑biegową przekładnię dwusprzęgłową z dopracowanym trybem „R”, przeznaczonym do jazdy zarówno po drodze, jak i po torze. Zapewnia on szybszą redukcję. Zmiana przełożenia przed zakrętem następuje w chwili uaktywnienia się systemu ABS, co ogranicza podsterowność i zapewnia bardziej przewidywalne reakcje pojazdu na wejściu w łuk. Układ adaptacyjnej kontroli przełożeń został zaprogramowany tak, aby dostosowywać charakterystykę pracy skrzyni biegów do stylu jazdy kierowcy.

Elektronicznie sterowane zawieszenie zostało dostrojone zarówno pod kątem stabilności w zakrętach jak i wyższego komfortu jazdy. Układ kierowniczy działa jeszcze bardziej precyzyjnie, a udoskonalony układ hamulcowy zwiększa siłę hamowania przy mniejszym skoku pedału, co przekłada się na odczuwalnie większą skuteczność hamulców.

190405_MY20_GT-R_Anniversary_Studio8-1200x800

GT-R Nismo, czyli… więcej włókna węglowego

Nissan GT-R Nismo wyróżnia się na tle innych modeli GT-R większą ilością włókna węglowego, które użyto do wykonania zderzaków, przednich błotników, poszycia dachu, nakładek progowych, klapy bagażnika i tylnego spojlera. Poza samym materiałem, każdy z tych elementów ma kształt poprawiony pod kątem właściwości aerodynamicznych. Ogólnie uzyskano dzięki nim także o 10,5 kg niższą masę, a dodatkowe 20 kg zaoszczędzono dzięki zmodernizowanym podzespołom mechanicznym.

MY20 Nissan GT-R NISMO

20‑calowe obręcze kół Rays z kutego aluminium są przeznaczone specjalnie do GT‑R Nismo 2020. Są jeszcze lżejsze i sztywniejsze niż stosowane w modelu ubiegłorocznym, a zaprojektowane tylko do tej wersji GT-R opony Dunlop mają mniej rowków, przez co zapewniają o 11 proc. większą powierzchnię styku z nawierzchnią. Co ciekawe, przy okazji mają też niższe opory toczenia.

W silniku zastosowano turbosprężarki z wyścigowego modelu GT3 ze zmodyfikowanym kształtem turbiny i mniejszą liczbą łopatek, co zapewnia o 20 proc. większą elastyczność. Również wyższe parametry maksymalne, bo moc wzrosła do 600 KM, a moment obrotowy do 652 Nm w przedziale 3600–5600 obr./min.

MY20 GT-R NISMO MC Location

GT‑R NISMO 2020 powstał z myślą o klientach poszukujących ekstremalnego samochodu na tor i do jazdy szosowej — powiedział Hiroshi Tamura, główny specjalista produktu odpowiedzialny za model GT‑R. – Zależało nam na uzyskaniu pełnej równowagi, a nie na pogoni za jak najwyższą mocą. Nowy NISMO reprezentuje nowy poziom dzięki udoskonalonemu silnikowi oraz poprawionej charakterystyce w zakresie właściwości jezdnych, skuteczności hamowania i aerodynamiki.

GT-R Track Edition 2020, czyli pomiędzy Nissanem a Nismo

Osoby, które szukają mechaniki Nismo, ale w nadwoziu i z wnętrzem standardowego Nissana GT-R, mogą wybrać wersję Track Edition. Na liście opcji znajduje się także dach z włókna węglowego, taki jak w topowym modelu. Kolejna opcja to karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe i zaciski Brembo.

190405_MY20_GT-R_Anniversary_Newsroom9-1200x800

W GT‑R 2020 pozostaliśmy wierni koncepcji samochodu, który ma zapewniać najwyższą przyjemność z jazdy — powiedział Hiroshi Tamura. – Gdy tylko człowiek usiądzie za kierownicą, od razu wie, że żaden inny samochód na świecie nie dostarczy mu tyle satysfakcji, zarówno w wymiarze fizycznym, jak i duchowym.

Byłbym zapomniał…

… że wszystkie Nissany GT‑R z roku modelowego 2020 są wyposażone w zintegrowany system audio, nawigacji i łączności NissanConnectSM. Oferuje on takie funkcje, jak zdalne sterowanie blokowaniem drzwi, aktywacja alarmu, wzywanie służb ratunkowych lub lokalizowanie miejsca parkowania pojazdu poprzez aplikację na smartfona.

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!