Nissan Juke N-Design to model, któremu przyświeca motto: Twój Juke musi być indywidualny. Rzeczywiście ilość opcji wyposażenia, oraz możliwości wyboru koloru karoserii i tapicerki wnętrza sprawiają, że wybór samochodu „uszytego wg życzeń” staje się faktycznie problemem. Prześledziliśmy jak przebrnąć przez konfigurator. Nie jest łatwo.
W Nissanie, dla właścicieli, którzy chcieliby nadać swojemu modelowi Juke wyjątkowo indywidualny styl, przygotowano wersję wyposażenia N-Design. Jest ona oferowana obok znanych powszechnie wersji Visia, Acenta, N-Connecta, Kiiro i Tekna. To model, który pozwala właścicielowi wyróżnić się z tłumu, a dodatkowo można do tego modelu dokupić różnorodne pakiety personalizacyjne.
Ponieważ miałem już okazję testować kilkakrotnie wersje Juke N-Design i każda była indywidualnością, postanowiłem prześledzić kompletowanie takiego modelu wg konfiguratora, aby zaprezentować co może otrzymać klient.
Nissan Juke Wybór silnika i skrzyni biegów
Akurat tutaj nie mamy wielkiego wyboru, gdyż aktualnie Juke ma tylko jeden silnik. Jest to 1‑litrowy 3‑cylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy DIG-T o mocy 114 KM. Mimo niewielkiej pojemności ma on dobre wartości momentu obrotowego w całym zakresie obrotów. Zapewnia to możliwość energicznej jazdy (okupionej wyższym spalaniem), ale także spokojne przemieszczanie się w niskim zakresie obrotów i minimalne zużycie paliwa.
Silnik współpracuje z 6‑biegową przekładnią manualną lub 7‑biegowym dwusprzęgłowym automatem z funkcją zmiany przełożeń za pomocą manetek. Różnica cen obu przekładni to 8 000 zł.
Do dyspozycji kierowcy jest także selektor trybu jazdy: Eco, Standard, Sport. Dzięki niemu kierowca z łatwością dopasuje charakterystykę pojazdu do swoich potrzeb.
Jak sprawdzałem wielokrotnie różnymi modelami Juke w wersji z automatyczną przekładnią, zużycie paliwa wynosi średnio ok 6,5-7,3 l/1000 km (wg danych katalogowych wersja automat zużywa średnio 6,1-6,5 l/100 km). W czasie wolnej, delikatnej jazdy jazdy możliwe było jednak osiągnięcie zużycia ok 5 l/100 km, mimo wskazań katalogu 5,7-6,0 l/100 km. Podczas szybkiej jazdy na trasie zużycie wyniosło jednak 8,2 l/100 km, mimo iż wskazania katalogu to 6,6-7 l/100 km.
Warto podkreślić, że wkrótce oferta silnikowa zostanie rozszerzona. Na rynek trafi druga wersja silnikowa i oprócz modelu 1,0 dostępna będzie także wersja hybrydowa HEV.
Nissan Juke – Wybór stylizacji nadwozia
Tutaj zaczyna się prawdziwy zawrót głowy. Standardowa personalizacja wersji N-Design to dwukolorowe nadwozie: czarny, czerwony lub srebrny dach i odpowiedni kolor nadwozia. Dostępne opcje to:
- dach czarny i nadwozie: białe, niebieskie, szare, srebrne, brurgundowe, czerwone lub brązowe
- góra srebrna i nadwozie: czarne, granatowe, brązowe, niebieskie, burgundowe, czerwone
- dach czerwony i nadwozie: szare lub czarne.
Co ważne, wszystkie te opcje kolorystyczne są w ramach wyposażenie N-Design, a to oznacza, że są bez dopłat.
Nissan Juke N-Design Wybór wnętrza
Kolejnym krokiem personalizacji jest wnętrze. W tym wypadku klienci mają do wyboru trzy kombinacje tapicerki foteli oraz wykończenia deski rozdzielczej, drzwi i podłokietnika.
- Pierwsza to tapicerka materiałowa szaro biała.
- Druga to tapicerka ze skóry ekologicznej w kolorze czarno-pomarańczowym
- Trzecia to tapicerka skórzana (także skóra ekologiczna) w kolorze czarnym w połączeniu z Alacantarą
Niestety dwa ostatnie warianty, które dodają prestiżu i innowacyjności, wymagają zakupu Pakietu spersonalizowanego wnętrza premium (koszt 2700 zł).
N- Design Koła
Wybierając koła, nie mamy wielkiego wyboru gdyż standardem w wersji N-Design są imponujące i największe w ofercie, 19 calowe obręcze kół z lekkiego stopu ze szlifem diamentowym, podkreślające muskularny i dynamiczny styl nadwozia. Opony założone w tym modelu to 225/45R19.
Jeżeli dokonaliśmy personalizacji modelu, aby wyróżniać się na ulicy, możemy przystąpić do skompletowania samochodu wg naszych potrzeb.
Bezpieczny jak każdy Nissan
Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo to ideałem jest wybór pakietu technologicznego. Jest on oferowany zarówno dla wersji z automatyczną, jak i manualną przekładnią. Dzięki niemu kierowca jest bardziej świadomy na drodze, a nawet może liczyć na wsparcie, kiedy wykona nieprawidłowy manewr.
Pakiet obejmuje dla manualnej skrzyni kosztuje 2750 zł i obejmuje:
- przednie czujniki parkowania
- kamery 360° AVM
- monitorowanie martwego pola
- ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy
- system ostrzegający o ruchu w kierunku poprzecznym
W przypadku automatycznej skrzyni biegów w/w pakiet jest rozszerzony o system ProPILOT, a jego koszt to 4300 zł.
Testowany model posiadał skrzynię automatyczną, więc pakiet był wyposażony w system ProPILOT (widoczny na zdjęciu przycisk uruchamiający system jest na prawym ramieniu kierownicy).
W efekcie pojazd utrzymywał i dopasowywał prędkość samochodu, aby utrzymać bezpieczną odległość od pojazdu z przodu. Hamował w korku, a następnie przyspieszał, aby dopasować się do innych uczestników ruchu. Jeśli zbliżyliśmy się się zbytnio do linii granicznej pasa, utrzymał pojazd bezpiecznie na środku jezdni.
Ponadto Juke z tym pakietem wyposażony był w system ostrzegania o pojeździe w martwym polu i ostrzegał o pojeździe, którego nie widzimy w lusterku bocznym. Jeśli nie zareagujemy na to ostrzeżenie, system może zacząć delikatnie hamować, aby skierować Nissana Juke z powrotem na środek pasa, którym jedziemy..
Na parkingu posiadacz tego pakietu może zaś liczyć na „elektroniczne oczy”, czyli widok z lotu ptaka na parkowane miejsce.
Dla młodych kierowców
Juke jest efektownym stylistycznie modelem crossover-coupe z dużym spojlerem, dużymi kołami i efektownym wnętrzem. Jednakże wielu młodych kierowców szuka też efektownego systemu dźwiękowego. Dla nich przygotowano Pakiet Sound & Go (koszt 4890 zł).
Składa się on z systemu nagłośnienia BOSE® Personal Plus i nawigacji satelitarnej NissanConnect. Szczególne wrażenie robi system nagłośnienia Bose® Personal. Jest on zoptymalizowany pod kątem kierowcy, siedzącego w najważniejszym miejscu w samochodzie. Uzyskano to poprzez umieszczenie głośników w maksymalnej bliskości uszu kierowcy oraz połączeniu ich z autorskim systemem przetwarzania sygnału Bose, który zapewnia wrażenie zanurzenia się w przestrzennym dźwięku.
Oprócz standardowego systemu nagłośnienie, składa się on ze specjalnego zagłówka Bose Personal. Zagłówek wyposażony w parę lekkich głośników Bose UltraNearfield™ o średnicy 6 cm, w połączeniu z technologią Bose PersonalSpace™ Virtual Audio, generuje dźwięk o krystalicznej barwie i muzycznej głębi na poziomie porównywalnym do zestawu złożonego ze znacznie większej liczby głośników. Co ciekawe, osobie siedzącej w fotelu wręcz trudno zorientować się, że dźwięk dobiega z zagłówka.
Mocny dźwięk w całym wnętrzu
Choć system Bose Personal koncentruje się na wrażeniach kierowcy, pasażerowie również nie poczują się zaniedbani. Nowy szerokopasmowy głośnik Bose Super65™ debiutujący w systemie Personal zapewnia dynamiczny i przestrzenny dźwięk. 16,5-centymetrowe głośniki Super65 w dwojgu drzwiach generują wyjątkowo mocny dźwięk, jak na swój rozmiar, co eliminuje potrzebę montowania osobnego głośnika basowego lub większych i cięższych głośników niskotonowych kosztem miejsca w kabinie lub bagażniku. W wyższych partiach częstotliwości para ustawionych naprzeciw siebie 2,5 centymetrowych głośników w słupkach A zapewnia klarowność i wyrazistość wysokich tonów niezależnie od miejsca zajmowanego przez pasażera.
Słowem prywata sala koncertowa w małym crosoverze.
Dla kogo?
Nissan Juke nie tylko spełnia walory wygodnego samochodu dla rodziny i indywidualisty. To także model o elementach bezpieczeństwa rodem z wyższej półki. Jeżeli jednak ktoś zechce, Juke będzie indywidualną małą salą koncertową idealną dla miłośników muzyki. Przede wszystkim jest jednak pojazdem o technologii, która wkracza w przyszłość.
Cena modelu zaczyna się od 106 000 zł.
Bogusław Korzeniowski