Samochody miejskie, czyli modele segmentu B, powinny mieć małe silniki ekonomiczne, ale też wystarczająco dynamiczne, aby nie być „miejską zawalidrogą”. Dodatkowo jednak powinny mieć moment obrotowy na tyle wysoki, aby można bezstresowo pojechać takim pojazdem na dalsze wypady, a nawet na wakacje. Właśnie optymalizując ofertę silnikową w Nissanie Micra wprowadzono trzy nowe turbodoładowane silniki benzynowe.
Zaprojektowano je, aby zaoferować klientom optymalną mieszankę osiągów i efektywności, pozwalającą ograniczyć do minimum koszty eksploatacji pojazdu. Wszystkie mają bardzo konkurencyjne parametry w stosunku do kluczowych modeli w segmencie B. Oto zestawienie wszystkich jednostek:
Silnik Skrzynia biegów |
Moc maksymalna (KM) |
Maksymalny moment obrotowy |
Emisja CO2 (g/km) |
Zużycie paliwa (l/100km) |
1,0 l benzynowy 3-cylindrowy |
100 przy 5000 obr./min |
160 przy 2750 obr./min |
123–133 |
5,5–5,9 |
1,0 l benzynowy 3-cylindrowy |
100 przy 5000 obr./min |
144 przy 2000 obr./min |
142–149 |
6,3–6,7 |
1,0 l benzynowy 3-cylindrowy |
117 przy 5250 obr./min |
180 przy 1750 obr./min (+20 Nm z overboost) |
133 |
5,9 |
W tym materiale skupimy się na drugim układzie napędowym, czyli silniku 1,0 l, 3-cylindry z przekładnią Xtronic
Nissan Micra jest teraz dostępny — po raz pierwszy od premiery piątej generacji modelu w 2016 roku — z automatyczną przekładnią Xtronic. Przekładnia ta jest dostępna z nowym silnikiem benzynowym IG-T o pojemności 1,0 l i mocy 100 KM.
Ważnym krokiem w realizacji wizji „więcej Micry” jest wprowadzenie do oferty przekładni automatycznej. To opcja często wybierana przez miejskich kierowców, którzy przez większość czasu poruszają się w korkach ulicznych, a jej popularność stale rośnie: w 2016 roku, gdy Nissan wprowadził na rynek obecną generację modelu Micra, wersje z przekładnią automatyczną stanowiły 12% ogólnej sprzedaży w segmencie. Szacuje się, że w 2020 roku odsetek ten wzrośnie dwukrotnie, a w 2022 roku osiągnie ponad 30%.
Xtronic to zaawansowana przekładnia bezstopniowa (CVT). Zastosowana w niej technologia Dstep zapewnia wyższą kulturę przeniesienia napędu oraz lepsze wrażenia z jazdy w porównaniu z konwencjonalnymi przekładniami tego typu. Jest to zauważalne zwłaszcza przy dynamicznym operowaniu pedałem przyspieszenia. Technologia D-step pozwala zarówno na szybsze redukcje przełożenia, jak i obniżenie zużycia paliwa.
Micra z przekładnią Xtronic doskonale sprawdza się w intensywnym ruchu miejskim dzięki wyjątkowej poręczności. Płynne działanie przekładni zapewnia bardzo przyjemną i odprężającą jazdę, co można docenić szczególnie w trakcie jazdy wymagającej częstego zatrzymywania się i ruszania.
Pod kątem mechanicznym zestawiony z przekładnią Xtronic silnik nie różni się niczym od jednostki IG-T 100 KM z manualną skrzynią biegów, zatem udoskonalenia techniczne są takie same, jak te opisane w przypadku wersji z przekładnią manualną. Oto najważniejsze aspekty:
Chłodzenie dzielone: przepływ płynu chłodzącego został zoptymalizowany poprzez podział na dwa strumienie w głowicy silnika w celu maksymalizacji rozpraszania energii. Rozwiązanie to poprawia gospodarkę cieplną i proces spalania, zmniejszając zużycie paliwa i poziom emisji CO2.
Elektryczne sterowanie turbosprężarki: zapewnia szybką i precyzyjną odpowiedź turbosprężarki, poprawiając charakterystykę mocy silnika.
Powłoka gładzi cylindrów: dla silnika benzynowego o pojemności 1,0 l technologię tę zastosowano po raz pierwszy na świecie. Powłoka gładzi cylindrów została opracowana dla supersamochodu Nissana, modelu GT-R, i już wcześniej stosowano ją w jednostkach napędowych innych modeli o pojemności 1,3 litra niedawno wprowadzonym m.in do oferty crossovera Nissana Qashqai. Zmniejszając tarcie współpracy tłoka z cylindrem, powłoka ta poprawia gospodarkę cieplną i proces spalania, a także pozwala obniżyć masę silnika, a w konsekwencji zmniejszyć zużycie paliwa i poziom emisji CO2.
Głowica silnika ze zintegrowanym kolektorem wylotowym i pokrywą z tworzywa sztucznego: bardziej kompaktowa forma umożliwiła lepszą aranżację elementów silnika i zmniejszyła liczbę przewodów, dzięki czemu katalizator nagrzewa się szybciej i skuteczniej oczyszcza spaliny.
Elastyczny pasek napędu osprzętu: pasek wykonano ze specjalnego materiału, który umożliwia jego pracę bez napinacza, co przyczyniło się do zmniejszenia masy i tarcia, a w konsekwencji do obniżenia zużycia paliwa i poziomu emisji CO2.
Wał korbowy odkuty ze stali: rozwiązanie to pozwala na zmniejszenie wymiarów wału, a zastosowanie superpowłok zmniejsza tarcie, prowadząc do obniżenia zużycia paliwa i poziomu emisji CO2.
Parametry silnika:
Silnik Skrzynia biegów |
Moc maksymalna (KM) |
Maksymalny moment obrotowy |
Emisja CO2 (g/km) |
Zużycie paliwa (l/100km) |
1,0 l benzynowy 3-cylindrowy |
100 przy 5000 obr./min |
144 przy 2000 obr./min |
142–149 |
6,3–6,7 |
Zapraszamy na jazdy testowe tym modelem: do naszych autoryzowanych dealerów Nissana pod nazwą Japan Motors: w Bielsku-Białej, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Poznaniu, Sosnowcu, Warszawie i dwa w Krakowie (CM Jasnogórska, CM Krzemionki)