Nissan Navara jest obecnie jedynym pick-upem na rynku* oferującym wielowahaczowe, oparte o sprężyny śrubowe zawieszenie tylnej osi ze sztywnym mostem. Poznajcie zalety tego rozwiązania.

Wersje z podwójną kabiną Nissana Navary mają tylną oś opartą o zawieszenie na sprężynach śrubowych. Sztywny most jest prowadzony układem wielokrążkowym, tzw. wielowahaczowym. Jest to zupełnie inna konstrukcja niż powszechnie stosowane, również w odmianie king cab Navary, w innych pick-upach z resorami piórowymi. Sprężyny eliminują wady resorów, a jednocześnie w żadnym zakresie nie wpływają na właściwości auta negatywnie.

Mają za to bardzo pozytywny wpływ na jakość prowadzenia samochodu na drodze utwardzonej. Przede wszystkim dlatego, że zawieszenie na sprężynach jest znacznie bardziej elastyczne jeśli chodzi o pracę, co poprawia nie tylko komfort jazdy, ale i przyczepność wynikającą z lepszego tłumienia amortyzatorów i częstszego kontaktu kół z jezdnią. Co więcej, taka konstrukcja pozwala na ruchy boczne kół w niedużym zakresie, co także poprawia trakcję, szczególnie na wybojach w zakręcie.

[youtube]https://youtu.be/BdbJXmtZ2RY[/youtube]

Jeździłem Nissanem Navarą i pod względem samego zawieszenia, bez wątpienia jest to najpewniej prowadzący się pick-up jakiego można obecnie kupić.  Zachowanie samochodu w sytuacjach skrajnych jest nieporównywalnie lepsze od konkurentów. Również w lekkim terenie, gdzie napotykałem większe wyboje czy doły, auto jest bardzo stabilne. Tylna oś nie ma tendencji do galopowania, jak ma to miejsce w autach z piórowymi resorami.

[youtube]https://youtu.be/CLQtWHiSzek[/youtube]

Oczywiście nie tylko na szosie sprawdzi się taki układ. Również w terenie ma swoje zalety. Wspomniana elastyczność tak samo i tu wpływa na lepszy kontakt kół z podłożem, co ma jeszcze większe znaczenie niż na asfalcie. Ponadto podczas podjazdu, gdzie dobra praca amortyzatorów ma ogromny wpływ na zachowanie auta, Nissan Navara ma swoje atuty. Gdy auto jedzie pod wzniesienie, każde oderwanie się koła od nawierzchni, a dzieje się to często, może zakończyć się niepowodzeniem. Warto dodać, że sprężyny w przeciwieństwie do resorów są mniejsze i nie mają wpływu na wszelkie kąty, a do tego jest mniejsze prawdopodobieństwo, by zahaczyły o podłoże czy wystający korzeń lub kamień.

Nissan-NP300_Navara-2016-1600-3c

Ostatni aspekt to ładowność, której zmniejszenia mogą obawiać się klienci.  Konstrukcja Nissana Navary nie ma tu żadnych słabości. Co prawda odmiany z resorami piórowymi mają wyższą ładowność, ale wynika ona wyłącznie z niższej masy pojazdu w wersji king cab. Natomiast przeglądając wszystkie wersje ze sprężynami, minimalna ładowność to 1045 kg. Natomiast maksymalny uciąg przyczepy każdego Nissana Navary to 3500 kg.

*taką samą konstrukcję ma Mercedes-Klasy X, jednak jest to podwozie zapożyczone z Nissana Navary.

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!