Najnowszy film
Nowe oblicze Kii Sorento. Sprawdzamy co ma w sobie nowy SUV z Korei

Kia-Sorento-2021-1600-06

Odbyła się światowa premiera nowej Kii Sorento, która w najnowszej formie prezentuje się na wskroś amerykańsko i potrafi zaimponować wyposażeniem. Nowa platforma została przystosowana do napędu plug-in, a wnętrze kryje wiele ciekawych rozwiązań.

Kia Sorento czwartej generacji jest pierwszym samochodem skonstruowanym na nowej platformie, która w przyszłości zostanie wykorzystana do budowy innych modeli  – m.in. następcy Sportage’a. Dzięki niej jest samochodem przestronniejszym i może wykorzystywać zelektryfikowane napędy. Nadwozie nowej Sorento jest z jednej strony masywne i większe, a z drugiej strony ma zdecydowanie minimalistyczną stylistykę. Mniej obłości, więcej prostoty to styl nie tylko tego, ale także innych, najnowszych modeli.

Kia-Sorento-2021-1600-1a

Sorento mierzy 4810 mm długości, czyli o 10 mm więcej od poprzedniczki. O tyle samo zwiększono szerokość  i wysokość, a rozstaw osi wydłużono o 35 mm (2815 mm). Charakterystycznym elementem nowej generacji jest wizualnie dłuższa maska. Efekt ten uzyskane przez skrócenie przedniego zwisu i przesunięcie słupka A w kierunku tyłu. Sorento inspirowane wyglądem modelu Telluride (rynek USA), ma pionowe lampy z tyłu, które zachodzą na boki nadwozia. To charakterystyczny dla współczesnych SUV-ów w Stanach Zjednoczonych zabieg.

Wnętrze nowego modelu to równie wielki przełom i różnica względem poprzednika jak wygląd zewnętrzny. Masywna deska rozdzielcza podobnie jak nadwozie jest wyrazem inspiracji SUV-ami zza Oceanu. Cyfrowe wskaźniki (12,3 cala) oraz szeroki ekran centralny (10,25 cala) to ukłon w stronę nowoczesnych technologii. Tym bardziej że gniazd USB do ładowania urządzeń mobilnych nie zabraknie żadnemu z siedmiu mieszczących się w kabinie pasażerów (tylko dla pasażerów drugiego rzędu przygotowano cztery, a z przodu są trzy). Podstawowe funkcje menu uruchamia się za pomocą dotykowych pól po obu stronach centralnego ekranu. Poniżej niego znajdują się przyciski do obsługi klimatyzacji. Dopełnieniem całości jest nastrojowe oświetlenie wnętrza, wysokiej jakości materiały, zaawansowane 12-głośnikowe nagłośnienie marki Bose.

Kia-Sorento-2021-1600-31

Prawdziwie rodzinny SUV

Jak już wspomniałem, auto jest maksymalnie siedmiomiejscowe, ma aż za dużo portów USB, a stanowiska z zaczepami isofix są cztery. Do tego bagażnik nowego Sorento ma 821 litrów pojemności (w modelu siedmioosobowym) lub 910 litrów (w aucie dla 5 osób). Oczywiście mierząc od podłogi do dachu. Większy rozstaw osi sprawia, że siedzenia drugiego rzędu można przesunąć o 45 mm bardziej do przodu, co pozwala wygospodarować szersze przejście do trzeciego rzędu oraz więcej miejsca na stopy i nogi dla pasażerów zajmujących miejsca w trzecim rzędzie. Podłokietniki dla pasażerów trzeciego rzędu przedłużono o 100 mm, co zapewnia lepsze podparcie dla łokci. Mają oni także swoje porty USB, a nawet uchwyty na smartfony.

Kia-Sorento-2021-1600-3a

Skoro już jesteśmy przy technologii cyfrowej, to dzięki usłudze Kia Live i za pomocą ekranu dotykowego system wyświetla aktualne informacje o natężeniu ruchu, prognozę pogody, interesujące miejsca oraz szczegóły dotyczące parkingów (cenę, lokalizację oraz dostępność miejsc). System UVO Connect umożliwia kierowcom również wysyłanie trasy przejazdu opracowanej na smartfonie do samochodu oraz sprawdzanie lokalizacji auta. System umożliwia sparowanie dwóch smartfonów jednocześnie i korzystanie z nich naprzemiennie lub równolegle.

Nowy napęd hybrydowy

To akurat nie spodoba się konserwatystom, dlatego Kia Sorento będzie oferowana niezmiennie także z silnikiem wysokoprężnym 2.2 o mocy  202 KM i momencie 441 Nm. To nowa o 38 kg lżejsza jednostka, która współpracuje z nową 8-stopniową przekładnią dwusprzęgłową (8DCT).

Kia-Sorento-2021-1600-44

Skupmy się jednak na hybrydowym napędzie, który składa się z 1,6-litrowej jednostki benzynowej T-GDI i silnika elektrycznego o mocy 60 KM i litowo-jonowego akumulatora o pojemności 1,49 kWh. Akumulator znajduje się pod podłogą i nie ogranicza ani przestrzeni w kabinie, ani pojemności bagażnika. Maksymalna moc systemowa wynosi 230 KM, a maksymalny moment obrotowy to 350 Nm.

Oba rodzaje silników będą przekazywały napęd na cztery koła, który wyposażono w Terrain Mode – tryb terenowy tak ustawiający pracę urządzeń przeciwpoślizgowych, że Sorento poradzi sobie na bezdrożach lepiej niż dotychczas. Tryby jazdy drogowe i terenowe można wybierać pokrętłem na tunelu centralnym – tym mniejszym, bo większe służy do obsługi skrzyni automatycznej. Warto przy tym wspomnieć, że na drogach utwardzonych konstruktorzy ograniczyli wpływ niedoskonałości nawierzchni na ruchy nadwozia oraz zredukowali hałas i wibracje podczas pracy zawieszenia, a także poprawili stabilność nadwozia i reakcje na ruchy kierownicą. Osiągnięto to dzięki zmianom w geometrii zawieszenia i nowym połączeniom jego elementów, a także zwiększeniu rozstawu osi.

Kia-Sorento-2021-1600-36

Sorento zaparkuje i wyjedzie samo

Nie od dziś Kia jest jednym z liderów w dziedzinie autonomicznej jazdy, czego wyrazem jest opcjonalny asystent parkowania RSPA (Remote Smart Parking Assist), który umożliwia wyjazd samochodu z miejsca parkingowego do przodu lub do tyłu sterowany za pomocą pilota. Co więcej, nawet pomimo nieuwagi operatora, RSPA automatycznie wyhamuje Sorento, jeśli wykryje inne auto, rowerzystę lub pieszego bezpośrednio za pojazdem lub zbliżające się do niego.

Skoro już jesteśmy w temacie bezpieczeństwa, to poza wszystkimi dostępnymi asystentami i rozwiązaniami znanymi z innych modeli koreańskich marek Hyundai i Kia, w Sorento zastosowano centralną przednią poduszkę powietrzną, która aktywuje się pomiędzy przednimi fotelami. Zapobiega to zderzeniu kierowcy i pasażera z przodu w przypadku uderzenia bokiem.



Wróć