Jazda nocą, zwłaszcza na krętych, nieznanych drogach, może być stresująca, a wielu kierowców woli jej unikać. Ford poszukuje jednak nowych sposobów na uczynienie jazdy po zmroku łatwiejszej i bardziej komfortowej.

Inżynierowie z Ford Research and Advanced Engineering Europe testują system, który wykorzystuje dane o lokalizacji w czasie rzeczywistym. Wszystko po to, aby skutecznie wskazywać samochodowi drogę, po której będzie jechał. System inteligentnych reflektorów prognozujących kieruje snop reflektora w odpowiednim kierunku. Dokonane jes to, zanim jeszcze kierowca zdąży zauważyć zakręt. Ddzięki temu możliwe jest szybsze i skuteczniejsze ujawnienie zagrożenia i innych użytkowników drogi.

Jak to działa?

Prototypowy zaawansowany system oświetlenia wykorzystuje dane lokalizacyjne GPS i bardzo dokładne informacje o geometrii ulic, aby precyzyjnie identyfikować zakręty na drodze przed pojazdem.

Algorytm oblicza kurs i prędkość pojazdu, aby aktywnie dostosować kierunek reflektorów. Zapewnia przy tym jak najlepsze pokrycie światłem zakrętów, skrzyżowań, a także zagrożeń, które mogą czekać za rogiem.

Jeśli pojazd wjedzie na odcinek drogi, na którym dane o lokalizacji nie są dostępne, dynamiczne doświetlanie zakrętów będzie korzystało z danych dostarczanych przez systemy bazujące na kamerze i sensorach układu kierowniczego. Pozwoli to nadal inteligentnie oświetlać drogę, do czasu uzyskania informacji o lokalizacji.

Naukowcy wykorzystują szeroko symulację „cyfrowego bliźniaka”, która odtwarza świat realny w środowisku wirtualnym. Symulator oblicza precyzyjnie, w jaki sposób światło pada i odbija się w rzeczywistym świecie. Uumożliwia to naukowcom lepszą wizualizację i udoskonalanie działania systemu w rzeczywistych warunkach pracy kierowcy.

Poprzedni wpis Następny wpis