Nowe Volvo EX30 ma najlepsze cechy aut Premium kolejnych lat. Jest nowoczesnym SUV-em, ma napęd elektryczny oraz jest bezpieczny. W przypadku tego modelu mamy jednak jeszcze coś więcej. Proces jego budowy i eksploatacji pozostawi najniższy ślad węglowy ze wszystkich dotychczasowych aut Volvo. Jak podaje producent, w całym procesie produkcji i cyklu życia Volvo EX30 całkowity ślad węglowy wynosi poniżej 30 ton. To redukcja o 25% w porównaniu z elektrycznymi modelami XC40 i C40 (którego test opisujemy TUTAJ).
Elektryczny nie emituje CO2, ale to nie wystarczy
Jako w pełni elektryczny samochód, Volvo EX30 nie emituje CO2 z rury wydechowej. Przy okazji nie emituje także wielu innych gazów i cząstek, co wpływa na jakość powietrza w miastach. Badania przeprowadzone przez Uniwersytet Karoliny Południowej wykazały, że nawet niewielki wzrost liczby samochodów elektrycznych na danym obszarze ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie liczby wizyt na izbach przyjęć z powodu astmy.
Jednakże, aby zmniejszyć ogólny ślad węglowy samochodu, sama elektryfikacja nie wystarczy. Wiele dwutlenku węgla powstaje zanim samochód wyjedzie na drogi. Emisje generuje proces projektowania, produkcji i transportu. I każdy z tych etapów daje możliwości ich redukowania.
W firmie Volvo rozpoczęto więc prace nad ograniczeniem tych emisji. Do roku 2025 ogólna emisja CO2 przypadającej na każdy samochód zmniejszy się o 40% w stosunku do poziomów z roku 2018. Nastąpi to poprzez redukcję całkowitej emisji z rury wydechowej o 50% oraz redukcję emisji pochodzących z działalności o 25%. Nowe Volvo EX30 jest przykładem tych prac.
Zmniejszenie emisji CO2 w Volvo EX30 do 75% w stosunku do obecnych modeli elektrycznych Volvo ma kilka źródeł.
Nowe Volvo EX30 i materiały z recyklingu wszędzie, gdzie się da
Pierwszym źródłem zmniejszenia emisji jest fakt, że nowe Volvo EX30 jest najmniejszym w gamie. To zaś oznacza mniej materiałów i energochłonnych procesów potrzebnych do jego wytworzenia. Szczególnie dotyczy to stali i aluminium, których uzyskanie i obróbka generuje znaczną cześć emisji na etapie produkcji. Dlatego nowe Volvo EX30 korzysta z materiałów pochodzących z odzysku. Około 25% aluminium, 17% stali i 17% tworzyw sztucznych użytych do jego produkcji pochodzi z recyklingu.
Nowe Volvo EX30 to krok w kierunku neutralności klimatycznej
Innym kluczowym obszarem redukcji emisji jest produkcja i łańcuch dostaw, na przykład poprzez dostarczanie czystej energii. Nowe Volvo EX30 będzie produkowane w fabryce zasilanej w 100% energią neutralną dla klimatu.
Jeśli chodzi o łańcuch dostaw, to także dostawcy komponentów dla tego samochodu zobowiązali się dbać o ekologię. Do roku 2025 zobowiązali się do wykorzystywania w swojej produkcji tylko energii odnawialnej.
Nowe Volvo EX30 – ekologiczne wnętrze
Wewnątrz siedzeń, deski rozdzielczej i drzwi zastosowano m.in. materiały pochodzące z recyklingu takich materiałów jak dżins czy len. W szczególności dżins jest dobrym przykładem wykorzystania materiałów w bardziej inteligentny i zrównoważony sposób. Aby stworzyć panele dekoracyjne wewnątrz kabiny o strukturze dżinsu, używane są włókna, które w przeciwnym razie byłyby odpadami.
Kiedy dżinsy są poddawane recyklingowi, rozdrobnione włókna są skręcane w przędzę, a długie włókna łączą się ze sobą. Jednak krótkie włókna zwykle wypadają jako odpady. Nowe Volvo EX30 jest przykładem, gdzie uratowano te krótkie włókna, używając ich w dżinsowych panelach kabiny.
Całościowy projekt
Wszystko to składa się na samochód, którego emisja CO2 od zera aż do opuszczenia bram fabryki wynosi około 18 ton. Te emisje powstają, zanim samochód pokona choćby jeden kilometr.
Już na etapie projektu, EX30 zaprojektowano tak, by można było ponownie wykorzystać aż 95% jego materiałów.
Wybierając Volvo EX30 klienci mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 bez konieczności rezygnacji z bezpieczeństwa, komfortu jazdy czy wygody. To dobra rzecz dla nas i dobra wiadomość dla środowiska.
Nowe Volvo EX30 zostanie zaprezentowane 7 czerwca i tego samego dnia będzie można je zamawiać w przedsprzedaży.
Bogusław Korzeniowski