Tak jak marka Jeep zakomunikowała Wranglera jako najbardziej wszechstronnego SUV-a, tak teraz Gladiator ma się stać takim samym pickupem. I stał się, ponieważ oba auta mają dokładnie tę samą technikę, choć przeznaczenie nieco inne.
Dla kogo taki pickup?
Jeep Gladiator jest pojazdem opracowanym na wydłużonej o 787 mm ramie, przygotowanym do najtrudniejszych, terenowych wyzwań. Choć to pickup ze 152-centymetrową paką, to jego rola znacząco różni się od tego, do czego ten segment nas przyzwyczaił.
Nie jest profesjonalnym pojazdem do pracy, lecz autem, które pomoże osobom aktywnym w uprawianiu ulubionego zajęcia w terenie. Pakę można zabudować, umieścić na niej sprzęt lub wykorzystać jako powiększony bagażnik po wyposażeniu w specjalne akcesoria. Natomiast Gladiator z 4-drzwiową kabiną ma dokładnie te same walory praktyczne co Wrangler, przy czym przestrzeń z tyłu jest znacznie większa niż w konkurencyjnych pickupach, a kanapa wygodniejsza. Można ją złożyć, tworząc dodatkowy bagażnik.
Największym walorem użytkowym Jeepa Gladiatora jest jego zdolność do poruszania się po bezdrożach. Podobnie jak Wrangler został wyposażony w te same dwa układy napędowe do wyboru:
- Command-Trac o przełożeniu redukcyjnym 2,72, dostępny w wersjach Sport i Overland
- Rock-Trac z przełożeniem redukcyjnym 4,00 oraz elektronicznymi blokadami mechanizmów różnicowych Tru-Lok i mechanicznymi blokadami osi w standardzie wersji Rubicon.
W standardzie każdej wersji są płyty osłonowe podwozia oraz haki holownicze z przodu i z tyłu, a w Rubiconie także stalowe zderzaki, przygotowane do montażu wyciągarki.
Zawieszenie Gladiatora zostało dodatkowo wzmocnione poprzez zastosowanie wydajniejszych amortyzatorów, które będą lepiej tłumić przy wyższym obciążeniu. Sprężyny zostały tak dobrane, by uzyskać równowagę pomiędzy jakością prowadzenia podczas spokojniejszej jazdy (z ładunkiem lub bez), a możliwościami off-roadowymi.
Gladiator jest o 492 mm dłuższy od Wranglera Unlimited, co poskutkowało nieznacznym pogorszeniem geometrii terenowej. Kąt natarcia wersji Rubicon wynosi 43,6°, kąt rampowy 20,3°, kąt zejścia 26°, ale prześwit to wciąż imponujące 282 mm. Głębokość brodzenia to bezpieczne 760 mm. Wykrzyżowanie osi poprawia elektrycznie rozłączany stabilizator przedniej osi. Te wartości i tak znacznie przewyższają konkurentów w klasie średnich pick-upów, poza jednym – Fordem Rangerem Raptorem.
Warto dodać, że Gladiator przy masie własnej 2245 kg może zabrać 725 kg ładunku i pociągnąć przyczepę o masie 2722 kg. Nie są to już wartości tak dobre, jak w przypadku tradycyjnej konkurencji w postaci Mitsubishi L200, Nissana Navary czy Forda Rangera.
Co pod maską Gladiatora?
Na wszystkie rynki europejskie Jeep Gladiator trafi w specyfikacji z silnikiem Diesla 3.0 EcoDiesel V6. Jego moc to ok. 260 KM przy momencie obrotowym o wartości 600 Nm. Drugim silnikiem jest benzynowy 3,6-litrowy silnik Pentastar V6, ale ten motor ma być oferowany wyłącznie poza Europą, m.in. rynki bliskowschodnie. Obie jednostki współpracują z automatyczną przekładnią ośmiobiegową.
Drugiego takiego pickupa nie ma
Można powiedzieć, że Jeep Gladiator nie ma obecnie konkurenta, choć najbliżej mu do Forda Rangera Raptora. Wyróżnia się nie tylko oryginalną stylistyką i bogactwem wyposażenia świetnie wykonanego wnętrza, ale także jedyną w swoim rodzaju konstrukcją, pozwalającym zdjąć panele dachowe, cały dach, a także drzwi oraz położyć przednią szybę.
Nie bez znaczenia są luksusy, jakie Gladiator oferuje, a wśród nich system Uconnect czwartej generacji z 7- lub 8,4-calowym ekranem oraz zestaw wskaźników wyposażony w 3,5- lub 7-calowy wyświetlacz. Również w zakresie aktywnych systemów bezpieczeństwa Gladiator prezentuje topowy poziom w klasie. Na liście wyposażenia znajduje się system wykrywania martwego pola podczas zmiany pasa ruchu oraz wykrywania obiektów na drodze podczas cofania, jak również w off-roadową kamerę przednią pozwalającą podejrzeć, co dzieje się z przed wysoko umieszczoną maską. Jest też tylna kamera, systemy ostrzegania o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd czy tempomat adaptacyjny z funkcją Stop & Go.
Produkowany w Toledo w stanie Ohio nowy Jeep Gladiator jest już dostępny m.in. w Stanach Zjednoczonych. Samochód trafi do sprzedaży w Europie do końca przyszłego roku.