Po ostatnich, szalonych projektach Hennessey Performance trochę przystopował i jakby dla złapania oddechu zajął się samochodem bardziej przyziemnym – Fordem Focusem ST.

Dla Amerykanów takie auta jak Focus to samochody małe, wręcz miejskie. I trudno się dziwić takiemu postrzeganiu pojazdu, który w Polsce w wielu domach jest wykorzystywany jako wóz rodzinny, skoro za oceanem miano samochodu rodzinnego nosi ten, który mierzy przynajmniej 5 metrów długości.

Inną sprawą jest, że Focus, szczególnie w wersji ST, mógłby spokojnie skopać tyłki paru znacznie mocniejszym konstrukcjom. W sumie jak na europejskie, a szczególnie polskie standardy kompakt Forda jest całkiem mocnym samochodem. 250 KM mocy maksymalnej w szarej polskiej rzeczywistości to aż nadto, ale w USA tyle koni to żaden wypas.

Te 250 KM uzyskiwane jest z 2-litrowego silnika benzynowego z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Szczyt mocy jest osiągany przy 5500 obr./min. Moment obrotowy wynosi 340 Nm przy 1750-4500 obr./min. Tak jest w aucie seryjnym, a wóz Hennesseya może pochwalić się mocą większą o 50 KM. Z kolei maksymalny moment obrotowy wzrósł do 410 Nm.

Poprawa osiągów wynika z montażu nowego oprogramowania sterującego jednostką napędową oraz instalacji tzw. zimnego dolotu powietrza ze sportowymi filtrami renomowanej firmy K&N. Opcjonalnie dostępny jest sportowy „wydech”, który nie wpływa co prawda na wzrost mocy, ale wydaje z siebie bardzo przyjemne dźwięki.

Na tym przeróbki się kończą. Tuning samego silnika kosztuje 995 dolarów, a jeśli klient zdecyduje się na wymianę układu wydechowego, to musi dołożyć jeszcze 822 dolary.

Według zapewnień tunera Focus ST HPE300 powstanie w nie więcej niż 300 egzemplarzach, a każdy z nich będzie nosił plakietkę z indywidualnym numerem.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R4
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1999 cm3
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 300 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 150,08 KM/l (seryjny – 125,06 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 320 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, średnica 271 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 18”
  • Koła tylne: 8,5 x 18”
  • Opony przednie: 235/40 R 18
  • Opony tylne: 235/40 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1362 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4,54 kg/KM (seryjny – 5,45 kg/KM)
  • Długość: 4362 mm
  • Szerokość: 1823 mm
  • Wysokość: 1484 mm
  • Rozstaw osi: 2648 mm
Poprzedni wpis Następny wpis