Po ostatnich, szalonych projektach Hennessey Performance trochę przystopował i jakby dla złapania oddechu zajął się samochodem bardziej przyziemnym – Fordem Focusem ST.
Dla Amerykanów takie auta jak Focus to samochody małe, wręcz miejskie. I trudno się dziwić takiemu postrzeganiu pojazdu, który w Polsce w wielu domach jest wykorzystywany jako wóz rodzinny, skoro za oceanem miano samochodu rodzinnego nosi ten, który mierzy przynajmniej 5 metrów długości.
Inną sprawą jest, że Focus, szczególnie w wersji ST, mógłby spokojnie skopać tyłki paru znacznie mocniejszym konstrukcjom. W sumie jak na europejskie, a szczególnie polskie standardy kompakt Forda jest całkiem mocnym samochodem. 250 KM mocy maksymalnej w szarej polskiej rzeczywistości to aż nadto, ale w USA tyle koni to żaden wypas.
Te 250 KM uzyskiwane jest z 2-litrowego silnika benzynowego z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Szczyt mocy jest osiągany przy 5500 obr./min. Moment obrotowy wynosi 340 Nm przy 1750-4500 obr./min. Tak jest w aucie seryjnym, a wóz Hennesseya może pochwalić się mocą większą o 50 KM. Z kolei maksymalny moment obrotowy wzrósł do 410 Nm.
Poprawa osiągów wynika z montażu nowego oprogramowania sterującego jednostką napędową oraz instalacji tzw. zimnego dolotu powietrza ze sportowymi filtrami renomowanej firmy K&N. Opcjonalnie dostępny jest sportowy „wydech”, który nie wpływa co prawda na wzrost mocy, ale wydaje z siebie bardzo przyjemne dźwięki.
Na tym przeróbki się kończą. Tuning samego silnika kosztuje 995 dolarów, a jeśli klient zdecyduje się na wymianę układu wydechowego, to musi dołożyć jeszcze 822 dolary.
Według zapewnień tunera Focus ST HPE300 powstanie w nie więcej niż 300 egzemplarzach, a każdy z nich będzie nosił plakietkę z indywidualnym numerem.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1999 cm3
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 300 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 150,08 KM/l (seryjny – 125,06 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 320 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, średnica 271 mm
- Koła przednie: 8,5 x 18”
- Koła tylne: 8,5 x 18”
- Opony przednie: 235/40 R 18
- Opony tylne: 235/40 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1362 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,54 kg/KM (seryjny – 5,45 kg/KM)
- Długość: 4362 mm
- Szerokość: 1823 mm
- Wysokość: 1484 mm
- Rozstaw osi: 2648 mm