
Rynek samochodowy poznał niedawno nowego Opla Grandlanda w wersji elektrycznej. Łączy on cechy konstrukcyjne Opla Experimentala z nową platformą STLA Medium. Kiedy wjedzie na salony?
Opel Grandland Electric 2024 wzorowany na Experimentalu
Opel Experimental – seryjny model kompozycyjny miał w sobie wiele interesujących innowacji, które teraz zastosowane zostały w Grandlandzie. Jest to m.in. podświetlane logo Blitz, które umieszczone zostało pośrodku grilla oraz stale podświetlany, z daleka widoczny napis „Opel”, który znajduje się z tyłu. Bardzo efektowny jest także system oświetlenia Intelli-Lux Pixel HD, składający się z ponad 50 tys. pojedynczych elementów świetlnych. Uwagę zwraca również platforma STLA Medium natywna dla pojazdów BEV i nowa płaska konstrukcja podłogi. Pozwala ona na zastosowanie akumulatora o pojemności 98 kWh. Dzięki temu Grandland Electric może pokonać do około 700 kilometrów lokalnie bez emisji spalin.
Ważny krok w stronę elektromobilności
Opel Grandland 2024 jest pierwszym samochodem tej marki, który korzysta z platformy Stellantis STLA Medium, natywnie dedykowanej dla pojazdów elektrycznych. Wyposażono go w płaski akumulator o pojemności do 98 kWh i silnik elektryczny nowej generacji. Atrakcyjne dla przyszłych klientów będą zapewne także energooszczędne funkcje, w tym pompa ciepła, a także szybkie ładowanie. Zgodnie z deklaracją producenta, na stacji szybkiego ładowania, naładowanie do 80 procent pojemności akumulatora potrwa jedynie 26 minut.
Opel Grandland Electric będzie się podobał
W odniesieniu do swojego poprzednika, Opel Grandland Electric zyskał 173 mm dodatkowej długości, 19 mm dodatkowej wysokości i 64 mm dodatkowej szerokości. Obecne wymiary to długość: 4650 mm; szerokość: 1905 mm i wysokość: 1660 mm). Sylwetkę podkreślają także 20-calowe felgi aluminiowe oraz charakterystyczny przód marki Opel: 3D Vizor. Połączono go ze wspomnianym już, podświetlanym logo Opel Blitz.
Skoro już o oświetleniu mowa, warto wrócić także do technologii Intelli-Lux Pixel Matrix HD, służący do dystrybucji światła w wysokiej rozdzielczości. Jego działanie związane jest z aktualną sytuacją na drodze. Nadjeżdżające pojazdy są wykrywane przez kamerę, a światło Intelli-Lux Pixel Matrix HD wycina je jeszcze dokładniej niż standardowe technologie Matrix Light. W efekcie otrzymujemy znacznie jaśniejszy i jednorodny wzór światła. Co więcej – tym światłem inni użytkownicy drogi nie są oślepiani.
I wisienka na torcie – nowe animacje powitania i pożegnania z graficznymi projekcjami przed pojazdem – dają efekt wow.
SUV – elegancik
Opel Grandland Electric jest piękny i prezentuje się naprawdę elegancko. Z pewnością na tę ocenę wpływa dwukolorowy dach i kontrastowe okładziny. Grandland jest także wizualnie rozciągnięty, ma duży rozstaw osi wynoszący 2 784 mm. Dzięki temu ma przestronne wnętrze i część bagażową.
A jak już jesteśmy we wnętrzu – tylne siedzenia można złożyć w proporcjach 40:20:40, uzyskując w ten sposób przestrzeń bagażową o pojemności do 1 641 litrów. Uwagę przyciąga także wyświetlacz centralny o przekątnej 16” oraz pomysłowe rozwiązania do przechowywania.
Za kierownicą umieszczono dyskretny, szeroki i w pełni cyfrowy zestaw wskaźników. Zastosowanie wyświetlacza przeziernego Intelli-HUD umożliwia kontrolowanie parametrów samochodu bez konieczności odrywania wzroku od drogi. Kierowcy mogą też ręcznie lub automatycznie uruchomić tryb Pure. Jego zadaniem jest redukcja ilości treści wyświetlanych kierowcy. Dobrze przemyślano także sterowanie klimatyzacją, bardzo intuicyjne, złożone z przycisków fizycznych.
Opel Grandland Electric z wygodnymi fotelami AGR
Wielokrotnie nagradzane, ergonomiczne fotele AGR Opla legitymują się certyfikatami wydanymi przez „Aktion Gesunder Rücken e. V.” („Kampania na rzecz Zdrowych Pleców”). Można w nich elektrycznie sterować podparciami. Fotele posiadają także funkcje wentylacji i masażu dla kierowcy. Jeśli chodzi o pasażerów, z tyłu mają do dyspozycji o 20 mm więcej miejsca na nogi (w porównaniu z poprzednim modelem Grandlanda). Zastosowano także funkcję Intelli-Seat w przednich fotelach. To szczelina zmniejszająca nacisk na kość ogonową. Oczywiście wszystkie tkaniny we wnętrzu pochodzą w 100% z recyklingu.
Dodatkowe schowki
W Opel Grandland Electric zmieszczono wiele dodatkowych schowków, a także sprytne rozwiązania, poprawiające komfort. Jest to m.in. Pixel Box. Łącznie nowy Grandland oddaje do dyspozycji ponad 35 litrów wewnętrznych schowków – od Pixel Box, przez kieszenie na telefon w oparciach przednich foteli, po duży schowek pod konsolą centralną, w którym znajduje się również gniazdo 12V.
Systemy wspomagające kierowcę
Komfortowa jazda możliwa jest m.in. dzięki amortyzatorom z technologią selektywnego tłumienia częstotliwości. W zależności od warunków na drodze, możliwe są różne sposoby hamowania. Przyjemność z jazdy uzyskano także poprzez rozwiązania takie, jak dostrojenie sprężyn, stabilizatorów, układu kierowniczego i ESC.
Nowy SUV Opla posiada automatyczny tempomat z funkcją Stop & Go, rozszerzone rozpoznawanie znaków drogowych, inteligentną adaptację prędkości oraz In Crash Braking, system mający na celu pomoc w uniknięciu wtórnej kolizji w razie wypadku. Jako opcja możliwe jest także dokupienie systemu Intelli-Drive 2.0, który integruje wielu elektronicznych asystentów i łączy je z półautomatycznym asystentem zmiany pasa ruchu i zalecaną adaptacją prędkości. Oprócz czujników, Intelli-Drive 2.0 wykorzystuje informacje z sieci bezprzewodowej. Parkowanie i manewrowanie jest łatwiejsze dzięki pilotom parkowania z przodu i z tyłu, kamerze cofania z funkcją automatycznego czyszczenia oraz 360-stopniową kamerę Intelli-Vision.
Kiedy w Polsce?
Nowy Opel Grandland zadebiutuje w Polsce w czwartym kwartale 2024 roku. Wtedy poznamy ceny i będzie można składać zamówienia na ten model.