Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Opel GSi: historia najgorętszego oznaczenia w historii marki

opel_kadett_gsi_16v_3-door_3

Jeszcze do niedawna sportowe modele Opla oznaczano skrótem OPC. Dziś nowa Insignia w najmocniejszej wersji nosi oznaczenie GSi. Ci, którzy pamiętają trochę historię wiedzą, że nie jest to nic nowego.

GSi jako oznaczenie sportowych Opli zniknęło wraz z pojawieniem się w 1999 r. Opel Performance Centre, działu zajmującego się przygotowaniem aut o wysokich osiągach. Pierwszym samochodem, który nosił nazwę OPC był model Astra drugiej generacji. Zastąpiła ona wcześniejszą Astrę GSi.

Opel Manta GSi z 1988 r.

Opel Manta GSi z 1984 r.

Tymczasem pierwszym samochodem noszącym oznaczenie GSi był model Kadett D z 1984 roku, ale w tym samym czasie zaprezentowano Opla Mantę GSi, która zastąpiła Mantę GT/E. Warto w tym miejscu podkreślić, że to właśnie literami GT/E oznaczano jeszcze wcześniej sportowe samochody Opla. Oba modele GSi miały pod maską silnik o pojemności 1,8 l i mocy 115 KM, co w latach 80. było wartością dość znaczącą w niedużym, lekkim i przede wszystkim tanim samochodzie.

Prekursor Opli spod znaku GSi  -Kadett D

Prekursor Opli spod znaku GSi -Kadett D

Za praprzodka i prekursora Opli spod znaku GSi należy uznać właśnie Kadetta D. Już w 1986 r. motor 1.8 zastąpiono nowym sinikiem 2.0 o tej samej mocy. Podwozie dostało gazowe amortyzatory i skrócone sprężyny zawieszenia, a silnik chłodnicę oleju. Jako opcja pojawił się system ABS, a klienci mogli cieszyć się skutecznością wentylowanych tarcz hamulcowych z przodu. Jednak największym znakiem rozpoznawczym była elektroniczna tablica wskaźników, która jak na owe czasy przypominała rozwiązania rodem z S-F. Natomiast dziś powoli staje się to coraz bardziej powszechne.

Wiosną 1988 r. pokazano jeszcze lepsze auto – Kadetta GSi 16V ze zmodyfikowanym silnikiem, którego szesnastozaworową głowicę przygotowała firma Cosworth. Zmiany jakie wprowadzono pozwoliły uzyskać moc na poziomie 150 KM. To była w swoim czasie prawdziwa rakieta i przez kolejne kilkanaście lat chętnie wykorzystywana w motorsporcie. Wystarczy tylko wspomnieć, że auto na sprint do setki potrzebowało raptem 8 sekund i rozpędzało się do 217 km/h.

150-konna jednostka 2.0 z Kadetta GSi przygotowana wspólnie z Cosworthem

150-konna jednostka 2.0 z Kadetta GSi przygotowana wspólnie z Cosworthem

Gdy w salonach pojawił się najmocniejszy Kadett, obok niego stanęła mniejsza Corsa GSi. Po raz pierwszy w wersji sportowej z silnikiem 1.6 o mocy 100 KM. Rok później, gdy dodano katalizator moc spadła do 98 KM, ale „odzyskano” ją w 1992 roku. Corsa GSi nie była tak radykalna jak Kadett i tak dobrze wyposażona, ale dzięki temu jej cena była na tyle przyzwoita, że mogło sobie na nią pozwolić więcej klientów. Mimo to miała odpowiednie osiągi by konkurować z coraz większą grupą sportowych aut segmentu B.

Pierwsza i tak naprawdę jedyna prawdziwa Corsa GSi

Pierwsza i tak naprawdę jedyna prawdziwa Corsa GSi

Dopiero druga generacja Corsy przyniosła spore zmiany. Jednak zanim to się stało, zaprezentowano Opla Astrę. Następca Kadetta zadebiutował w 1991 roku i od razu w wersji GSi ze 150-konnym silnikiem z poprzednika. Te odmianę produkowano do 1996 roku, proponując w międzyczasie aż trzy inne wersje wersje silnikowe.

Najsłabszą była Astra GSi napędzana silnikiem 1.8 z szesnastozaworową głowicą i mocą 125 KM. Pojawiła się w 1993 roku jako mocniejsza alternatywa dla tańszej odmiany 2.0 8V o mocy 115 KM. Obie wersje produkowano do 1994 roku, do momentu zastąpienia ich silnikiem 2.0 16V o mocy 136 KM. Był to zupełnie nowy motor z rodziny X20 – wcześniej stosowano C20 – który trafił bezpośrednio pod maskę nowej Astry drugiej generacji i który wykorzystano w modelu OPC. Ta wersja Astry GSi była produkowana do 1998 roku.

Opel Astra GSi

Opel Astra GSi

W tym momencie możemy wrócić do mniejszej Corsy B, która w 1993 roku dostała pod maskę nowy silnik 1.6 serii C16 o mocy 109 KM. Chwilę później spadła do 106 KM za sprawą nowej jednostki X16. Corsa GSi z tym motorem była produkowana do 2000 r., kiedy to przygotowano nowy model.

W tym momencie skrót GSi nabrał nieco innego znaczenia. Corsa C była już bowiem produkowana w latach, gdy prężnie działał oddział OPC, ale nigdy nie zbudowano Corsy tej generacji w wersji OPC. Tymczasem przygotowano Corsę GSi jako najbardziej ekskluzywną i najlepiej wyposażoną wersję z najmocniejszym silnikiem, jaki stanowiła jednostka 1.8 o mocy 125 KM. Takie auto zadebiutowało w 2001 roku, ale ze względu na wysoką cenę nie cieszyło się popularnością.

Corsa D GSi - nie jako topowa odmiana, ale tak mocna i szybka jak Kadett GSi, a jednocześnie wyglądająca bardzo podobnie do OPC

Corsa D GSi – nie jako topowa odmiana, ale tak mocna i szybka jak Kadett GSi, a jednocześnie wyglądająca bardzo podobnie do OPC

Również bez większego echa przeszła Corsa D GSi, która także jako usportowiona – nie sportowa – odmiana była wyposażona w dość mocny silnik. Użyto dokładnie tej samej jednostki, która napędzała topową Corsę OPC. Motor ma 1.6 litra pojemności, turbodoładowanie i moc 150 KM, o 42 KM mniej od OPC. Mimo to samochód przyspiesza bardzo sprawnie – 8,1 s do 100 km/h – i rozpędza się do 210 km/h. Zatem osiągi ostatniego Opla spod znaku GSi odpowiadały osiągom prekursora, jakim był Kadett GSi 16V.  Samochód produkowano do 2012 roku.

Oznaczenia GSi nie używano w większym modelu jakim była Vectra. W pierwszej i drugiej generacji stosowano ten skrót jedynie na rynku brytyjskim, gdzie przygotowano wersje krótkoseryjne, nie różniące się niczym specjalnym od innych odmian. Sportowe wersje pierwszej serii były oznaczane głównie jako GT, Turbo lub 2000, natomiast sportowymi Vectrami B zajęła się firma Irmscher, która stosowała oznaczenia i500 oraz i30.

Czekamy na nowe wcielenie GSi. Obecnie jest nim sportowa Insignia.

Czekamy na nowe wcielenie GSi. Obecnie jest nim sportowa Insignia.

Tymczasem po 33 latach od zastosowania oznaczenia GSi po raz pierwszy, debiutuje ono ponownie właśnie w samochodzie klasy średniej, następcy modelu Vectra. Opel Insignia GSi niebawem pojawi się na rynku, choć już można go zamawiać w cenie od 168 000 zł.

Umów się na jazdę testową nowym Oplem Insignią!



Wróć