Na salonie tuningowym w Essen znany tuner Fordów – Wolf Racing – zaprezentował nowego Focusa ST z pakietem Stufe 2, dzięki któremu moc silnika auta wzrosła do 300 KM. Wkrótce jednak ma pojawić się jeszcze mocniejsza odmiana.
Co prawda wersja ST nie jest najmocniejszą z planowanych odmian silnikowych Focusa, bo jeszcze czeka nas za jakiś czas sportowy RS, ale i ST daje tunerom szerokie pole do popisu. Wolf Racing udowadnia, że właśnie odmianę ST można podkręcić bardzo mocno. Tuner oferuje dwa poziomy zaawansowania modyfikacji jednostki napędowej, a wkrótce dołączy trzeci.
Ford Focus ST jest napędzany 2-litrowym turbodoładowanym silnikiem o czterech cylindrach, który w standardowej wersji ma moc 250 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 360 Nm przy 1750-4500 obr./min. W połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią przekładniową oraz napędem na przednie koła niemiecki kompakt zapewnia kierowcy wrażenia, które można opisać przyspieszeniem do setki w 6,5 s i prędkością maksymalną 248 km/h.
Firma Wolf umożliwia zmianę oprogramowania centralnej jednostki sterującej, co ma swoje przełożenie na wzrost mocy do 285 KM i momentu obrotowego z 360 do 440 Nm. Pakiet ten nazywa się Stufe 1 i kosztuje 1290 euro. Jeżeli kogoś stać na wyłożenie 3240 euro, to tuner zafunduje jego autu nie tylko nowy sterownik silnika, ale także sportowy układ wydechowy zaczynający się już od turbosprężarki. Zestaw Stufe 2 podnosi moc motoru do równych 300 KM, a moment obrotowy do 450 Nm.
Poza modyfikacjami silnika Wolf oferuje wymianę sprężyn na krótsze, a wkrótce ma pojawić się też w pełni regulowane zawieszenie. Sprężyny kosztują zaledwie 189 euro, ale gwintowane zawieszenie będzie warte 1590 euro. Za 2500 euro można nabyć mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym firmy Drexler.
Ponadto dostępne są detale zmieniające wygląd Forda, do których należą niewielki przedni spojler, listwy progowe, fartuch pod zderzakiem tylnym, nakładki na tylne światła i spojler dachowy. Wszystko uzupełniają felgi o średnicy od 17” do 20”. Te największe o szerokości 9,0” w zależności od malowania kosztują od 409 do 429 euro za sztukę.
Pod koniec stycznia ma się także pojawić zestaw Stufe 3, dzięki któremu silnik Focusa będzie rozwijał moc aż 360 KM i maksymalny moment obrotowy 520 Nm. Poza sportowym „wydechem” i nowym ECU w zestawie Stufe 3 mają się znaleźć wydajniejsze wtryskiwacze, sportowe filtry powietrza i kilka innych ulepszeń. Całość Wolf wycenia już teraz na prawie 7000 euro.
W odmianie Stufe 3 maszyna Wolfa będzie miała moc zbliżoną do Focusa RS poprzedniej generacji, opracowanego przez tę samą firmę. Ciekawe więc, co pod maską będzie miał nowy podkręcony Focus RS.
Na zdjęciach widoczny jest seryjny Ford Focus ST.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4, C346ST
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1999 cm3
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 285 KM (Stufe 1), 300 KM (Stufe 2), 360 KM (Stufe 3)
- Objętościowy wskaźnik mocy: 142,57 KM/l (Stufe 1), 150,07 KM/l (Stufe 2), 180,09 KM/l (Stufe 3) (seryjny – 125,06 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 440 Nm (Stufe 1), 450 Nm (Stufe 2), 520 Nm (Stufe 3)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 320 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, średnica 271 mm
- Koła przednie: 17-20”
- Koła tylne: 17-20”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1362 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,78 kg/KM (Stufe 1), 4,54 kg/KM (Stufe 2), 3,78 kg/KM (Stufe 3)
- Długość: 4362 mm
- Szerokość: 1823 mm
- Rozstaw osi: 2648 mm