Najnowszy film
Pierwsze hybrydy Fiata. Na razie tylko w 500 i Pandzie i tylko miękkie

fiat_500c_hybrid_launch_edition_37

Fiat po raz pierwszy oferuje samochody z napędem typu Mild Hybrid, które już w tym roku będziecie mogli kupić w salonie Euromobil PGD. Czym się charakteryzują i co naprawdę dają takie rozwiązania? Już wyjaśniam.

System Mild Hybrid w małych fiatach

Nowy napęd Mild Hybrid, to konstrukcja oparta na jednostce spalinowej Fire o pojemności 1 litra i maksymalnej mocy 70 KM przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 92 Nm przy 3500 obr./min. Głowica cylindrów ma dwa zawory na cylinder i pojedynczy wałek rozrządu z ciągłą zmianą faz rozrządu (rozrząd napędzany jest łańcuchem). Kompaktowa komora spalania i górna konstrukcja silnika pozwoliły osiągnąć wysoki stopień sprężania 12:1, co przekłada się na lepszą wydajność cieplną. Masa całego silnika to 77 kg.

Do jednostki spalinowej dołączono system BSG, który zamontowano bezpośrednio na silniku i obsługiwany jest przez pasek. Ten napędza również dodatkowy osprzęt. BSG jest typowym motogeneratorem, który realizuje trzy zasadnicze funkcje – alternatora, rozrusznika oraz silnika pomocniczego. Dodatkowo BSG pozwala na odzyskanie energii podczas hamowania i zwalniania jako generator prądu przechowywanego w akumulatorze litowym 11 Ah i wykorzystanie dodatkowej mocy 3600 W, do ponownego uruchomienia silnika w trybie stop&start i wspomagania go podczas przyspieszania.

Sprawny system start&stop oraz zapewnienie podtrzymania zasilania pozwoliło na wyłączanie silnika spalinowego nawet przy prędkości 30 km/h kiedy kierowca zmieni bieg na neutralny (tryb tzw. żeglowania). W tym trybie akumulator zasila wszystkie funkcje, zapewniając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem. Aby obniżyć opory toczenia i zwiększyć wydajność auta w trybie żeglowania oraz nadać sensu takiemu działaniu zastosowano w skrzyni biegów łożyska i uszczelki o niskich oporach, oraz specjalny smar.

Silnik sparowano z najnowszą wersją manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów z długim przełożeniem szóstym. Nowy układ napędowy umożliwił obniżenie mocowania o 45 mm, co przełożyło się na niższy środek ciężkości i pozytywnie wpływa na zachowanie samochodu na drodze.

Seria specjalna Launch Edition i cena

Debiut odmiany hybrydowej na rynku jest jednocześnie debiutem wersji specjalnej Launch Edition, którą charakteryzuje napis „Hybrid” umieszczony na tyle samochodu oraz logo w kształcie litery „H”. Tworzą je dwie krople rosy na środkowym słupku. Specjalny jest także lakier o odcieniu zieleni o nazwie „Dewdrop”, który zdobi obydwa samochody.

Wewnątrz, zastosowano tapicerkę foteli, w której częściowo wykorzystano przędzę o nazwie Seaqual®Yarn, wykonaną ze specjalnego materiału z certyfikatem Seaqual Initiative. Uzyskiwano ją z plastiku pochodzącego z recyklingu, który jest mieszany z innymi, przyjaznymi dla środowiska włóknami.

Fiata 500 Launch Edition w wersji Mild Hybrid już w Polsce wyceniono na 62 400 zł w wersji z nadwoziem zamkniętym oraz 71 400 zł w odmianie CC z rozsuwanym dachem.



Wróć