Ostatni miesiąc przedwakacyjny już za nami. Co działo się na rynku oraz w polskim prawie motoryzacyjnym? Jakich cen paliw można się spodziewać w wakacje? Zapraszam na podsumowanie czerwca.

Rząd kręci bat na właścicieli starszych aut?

W 2012 roku 60 proc. samochodów jeżdżących po polskich drogach miało więcej niż 12 lat. Ich właściciele mogą mieć problem, ponieważ rząd chce ograniczyć import używanych pojazdów i nakłonić Polaków do kupna nowych samochodów. Motorem tych zmian jest Stowarzyszenie Dealerów Volkswagena i Audi. Mają one napędzić gospodarkę przez sektor finansowy.

Z czym wiążą się zmiany szykowane przez rząd? Po pierwsze zwiększone zostaną opłaty za ubezpieczenie OC dla właścicieli aut starszych niż 12 lat. Podwyżka miałaby wynieść 10 proc. Budżet państwa zyskałby na tym ok. 500 mln zł. Kolejnym kłopotem dla właścicieli samochodów 12-letnich i starszych byłby podatek ekologiczny w wysokości 100 zł. Najgorszy jest jednak pomysł zakazu ponownej rejestracji pojazdu, jeśli wcześniej był on zarejestrowany za granicą.

A co kierowcy dostaną w zamian? 1000 zł rabatu na zakup nowego auta, po kompletnym zezłomowaniu starego pojazdu. Dla przeciętnego, uboższego obywatela to propozycja wręcz niedorzeczna.

Luksusowe pomoce drogowe mają się dobrze

Jak bumerang wraca temat importu luksusowych samochodów rejestrowanych jako pojazdy pomocy drogowej. Chociaż rząd twierdził, że odpowiednie służby zajęły się tym dziwnym procederem, wygląda na to, że nic się nie zmieniło. W 2013 roku najpopularniejszymi markami wśród luksusowej pomocy drogowej są Audi (136 zarejestrowanych sztuk), BMW (43 sztuki), Mercedes (25 sztuk), Porsche (17 sztuk), Jaguar (4 sztuki), Ferrari (3 sztuki) i kilka innych marek.

Wśród modeli króluje Audi A8 – w 2013 roku jako pojazdy pomocy drogowej zarejestrowano 59 jego egzemplarzy. Zaraz za nim na liście importowych przebojów znalazł się model A6 (58 sztuk).

Inspekcja Transportu Drogowego bez szerszych uprawnień

ITD to instytucja niezbyt lubiana przez polskich kierowców. Czarę goryczy mogły przelać nowe uprawnienia, o które starali się inspektorzy. Chcieli oni mieć między innymi możliwość korzystania z kolczatek, kajdanek zakładanych na nogi czy używania radiowozów jako blokad.

fotoradar (fot. Główny Inspektorat Transportu Drogowego)
Fotoradar (fot. Główny Inspektorat Transportu Drogowego)

Inspekcja Transportu Drogowego została powołana do życia głównie po to, żeby zajmować się badaniem technicznym aut oraz kontrolą spełniania limitów wagowych przez pojazdy ciężarowe. Nic dziwnego, że rząd nie przyznał inspektorom dodatkowych uprawnień.

Rowerzyści chcą zahamować samochody

Ze względu na fatalny stan infrastruktury rowerowej w Polsce cykliści próbują walczyć na wielu frontach o zdobycie przywilejów na ulicach. W ten sposób rowerzyści chcą zwiększyć swoje bezpieczeństwo. Nic dziwnego – polskie drogi nie należą do bezpiecznych. Jednak tym razem wiele osób jest zdania, że od kierowców wymaga się zbyt dużo.

Rowerzyści chcieliby, żeby w miastach samochody jeździły maksymalnie 30 km/h. Czy wprowadzenie takiego ograniczenia jest w ogóle możliwe? W największych miastach ruch całkowicie straciłby płynność.

700 km dróg ekspresowych do 2020

Rząd podjął w czerwcu decyzję o akceptacji poprawek do Programu Dróg Krajowych w latach 2011-2015. Oznacza to dobre wiadomości dla kierowców. Do 2020 roku za łącznie 35 mld zł powstanie w Polsce 700 km nowych dróg ekspresowych. Zostaną one wybudowane po rozstrzygnięciu około 50 dużych przetargów.

Drogie wakacje na stacjach paliw

Stacja paliw, stacja benzynowa, dystrybutor (fot. Orlen)

Nadejście wakacji poza długimi podróżami mogło oznaczać dla kierowców tylko jedno – podwyżki cen paliw. Stacje benzynowe pokazują na słupach informacyjnych wartości, które ostatni raz widzieliśmy w kwietniu. Niestety, lipiec nie przyniesie zmian na lepsze.

Aktualne średnie ceny detaliczne paliw (26 czerwca 2013):

Rodzaj paliwa Cena zł/l
Pb 95 5,44
Pb 98 5,69
ON 5,42
LPG 2,30
Poprzedni wpis Następny wpis