Przejęcia kolejnych udziałów w gigantach przez gigantów, zmiany w przepisach, kłopoty europejskiego rynku samochodowego – to wszystko już za nami. Zapraszam na rynkowe podsumowanie lipca.
Fiat wchłania Chryslera
Chrysler powoli dochodzi do siebie po problemach finansowych. Jest to między innymi zasługa działań Fiata, który dostał zadania od amerykańskiego rządu. Ich wykonanie jest warunkiem koniecznym do wykupienia przez włoski koncern kolejnych udziałów w molochu zza oceanu. Teraz Fiat zyskał kolejne 3,3 proc. Chryslera. A na tym nie koniec.
Włosi mają w garści aż 68,49 proc. Chryslera. Do 2014 Fiat ma prawo przejąć kolejne udziały w koncernie. Jego pakiet może urosnąć do 75 proc. Niestety, kłody pod nogi rzucają sami Amerykanie. Fiat twierdzi, że kolejne udziały są warte 4,2 miliarda dolarów. Druga strona uważa jednak, że Włosi powinni zapłacić 10,3 mld dol. Sprawę ma rozstrzygnąć sąd. Jest jednak niemal pewne, że bez względu na finał sprawy Fiat ostatecznie wchłonie tak dużą część Chryslera, jak tylko się da.
Rynek europejski wciąż z problemami
Eksperci prognozowali, że po roku 2012 rynek samochodowy powoli wróci do formy sprzed kilku lat. Sytuacja miała się stabilizować z czasem. Niestety, rok 2013 przyniósł rozczarowanie. Liczba zarejestrowanych w Europie samochodów jest najniższa od 20 lat. Chociaż w kwietniu pojawił się pierwszy od 19 miesięcy wzrost sprzedaży, koniec pierwszego półrocza wcale nie był optymistyczny.
Jak się okazało, w czerwcu zarejestrowano 6,3 proc. mniej samochodów niż w tym samym okresie w ubiegłym roku. Podsumowanie pierwszego półrocza pokazuje, że nie był to tylko jeden miesiąc zapaści. Przez pierwsze półrocze 2013 w Europie sprzedano 6,44 mln samochodów. To 6,7 proc. mniej niż rok wcześniej.
Koniec opłaty recyklingowej
Rząd znosi 500 zł opłaty recyklingowej. Wynika to z nacisków Komisji Europejskiej, która zakwestionowała jej słuszność. Polscy właściciele aut są nią obciążani od 2005 roku. Tymczasem zgodnie z unijnymi przepisami to koncerny samochodowe powinny ponosić koszty złomowania samochodów nienadających się już do jazdy.
Nareszcie spadek cen paliw
Po wielu tygodniach nieustających podwyżek wreszcie przyszedł czas na redukcję cen paliw. Niestety, to tylko chwilowa poprawa sytuacji. Eksperci przewidują, że może jeszcze dojść do obniżek, ale zejście poniżej poziomu 5,50 zł za litr w przypadku benzyny bezołowiowej 95 oraz oleju napędowego pozostaje na razie w sferze marzeń kierowców.
Aktualne średnie ceny detaliczne paliw (31 lipca 2013):
Rodzaj paliwa | Cena zł/l |
Pb 95 | 5,62 |
Pb 98 | 5,89 |
ON | 5,58 |
LPG | 2,29 |