Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
Polski rynek i prawo w motoryzacji – podsumowanie listopada 2013 | Blog PGD

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Polski rynek i prawo w motoryzacji – podsumowanie listopada 2013

Listopad już prawie za nami. Przedostatni miesiąc 2013 roku przyniósł przede wszystkim zmianę w rozliczaniu VAT-u za auta firmowe. Oto podsumowanie najważniejszych zmian w prawie oraz istotnych wydarzeń na polskim rynku w listopadzie.

Od 1 stycznia nie odliczysz całego VAT-u

Jeśli rząd zdąży wprowadzić zmiany do końca tego roku, nowe przepisy zaczną obowiązywać od początku stycznia. Po ich wejściu w życie przedsiębiorcy nie będą już mogli odliczyć 60 proc. kwoty podatku VAT, a jedynie 50 proc. Wniosek Polski o jednorazowe odstępstwo od przepisów unijnych został już zaakceptowany przez Komisję Europejską.

Dla Polski oznacza to uproszczenie procedur ściągania należności, większe wpływy do budżetu i możliwość łatwiejszego wykrywania nieprawidłowości. Dla przedsiębiorców oznacza to natomiast większe wydatki.

Zmiany w przepisach obejmują jedynie pojazdy o DMC 3,5 t oraz wyposażone w maksymalnie 9 miejsc. Każdy pojazd większy niż wyżej określone, będzie rozliczany według starych zasad.

Warszawa w czołówce zakorkowanych europejskich miast

Raport firmy TomTom objął 59 największych miast w Europie. Najbardziej zakorkowanym okazała się Moskwa. Porównano czas potrzebny na pokonanie tej samej odległości w godzinach szczytu i w okresie, gdy ruch odbywa się płynnie, i stwierdzono, że różnica wynosi średnio 65 proc. Najgorzej jest wieczorami. Wtedy zakorkowanie wynosi 133 proc.

miasto, ulica
fot. Tokyoform, lic. CC

Na drugim miejscu znalazł się Stambuł ze średnim wynikiem 57 proc. Trzecie miejsce w tym niechlubnym rankingu przypadło Warszawie. W stolicy zakorkowanie wynosi średnio 44 proc. Według obliczeń TomToma warszawiacy tracą w korkach średnio 110 godzin rocznie.

Kradzież aut w Polsce spada

Wartość wszystkich samochodów skradzionych w Polsce od stycznia do września 2013 wyniosła 343 775 467 zł. W porównaniu z tym samym okresem sprzed roku odnotowano spadek o 32,3 mln zł. Jednocześnie wzrosła skuteczność policji. Przez pierwsze trzy kwartały 2012 wszczęto 11 379 postępowań w sprawie kradzieży samochodów. W tym roku było ich 878 więcej.

Najczęściej kradzionym samochodem okazał się Volkswagen Golf. Do września skradziono 769 egzemplarzy tego auta. Na drugim miejscu uplasował się jego większy krewny – Volkswagen Passat – z 514 skradzionymi egzemplarzami. Trzecie miejsce należy do Audi A4 z wynikiem 490 sztuk.

Zmiana opon obowiązkowa?

Rząd pracuje nad wprowadzeniem obowiązku zmiany opon na zimowe. Trzeba by było na nich jeździć przez 5 miesięcy – od 1 listopada do 31 marca. Za niestosowanie się do tego przepisu ma grozić mandat w wysokości 500 zł.

Obecnie takie przepisy funkcjonują np. w Niemczech i Czechach. Czy sprawdzą się w Polsce? Niewykluczone, że tak. Przypuszcza się, że obecnie nawet 95 proc. kierowców zmienia opony na zimowe, jednak robią to dopiero wtedy, gdy uznają, że jest to konieczne dla zachowania bezpieczeństwa na drodze.

Poprawa kondycji sektora motoryzacyjnego w Polsce?

Od 5 lat produkcja samochodów osobowych w naszym kraju spada i niestety w bieżącym roku będzie podobnie. W 2012 roku w Polsce wyprodukowano 540 tys. samochodów. Szacuje się, że ta wartość w 2013 wyniesie około 465 tys. Znacznie bardziej optymistycznie wygląda za to 2014.

Szacuje się, że w przyszłym roku produkcja samochodów w Polsce wyniesie 475,5 tys. w skali roku. W 2015 zakłada się przyrost o około 20 tys.

Stabilizacja cen benzyny

Stacja paliw, stacja benzynowa, dystrybutor (fot. Orlen)

Jak donosi serwis e-petrol.pl, na rynku detalicznym paliw widać wyraźną stabilizację cen benzyny. Wzrosły za to ceny oleju napędowego. Przewiduje się drobne korekty w rafineriach, ale redukcje nie będą zauważalne dla kierowców. Można więc przypuszczać, że na rynku detalicznym utrzymają się ustabilizowane ceny.

Aktualne ceny detaliczne paliw (27 listopada 2013):

Rodzaj paliwa Cena zł/l
Pb 95 5,31
Pb 98 5,57
ON 5,37
LPG 2,66

wydłużenie czasu świecenia

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

12 lutego, 2025

Salony OMODA & JAECOO, podobnie jak samochody tych marek, wciąż są nowymi w naszej motoryzacyjnej świadomości. Nawet mimo tego, że charakterystyczne auta dają się już (...)

10 lutego, 2025

Marka Suzuki już od lat nieodłącznie kojarzy się ze sportem na najwyższym poziomie. – Oczywiście także w Suzuki Japan Motors uwielbiamy sport i emocje, jakie (...)

30 stycznia, 2025

Marka OMODA & JAECOO zadebiutowała w Polsce zaledwie kilka miesięcy temu, a już wprowadza nowy model – JAECOO 7 Super Hybrid. Jeszcze bardziej znamiennym jest (...)