Listopad już prawie za nami. Przedostatni miesiąc 2012 roku upłynął pod znakiem różnych zapowiedzi rządu na rok 2013. Oto podsumowanie najważniejszych zmian w prawie drogowym oraz istotnych wydarzeń na polskim rynku w listopadzie.
Czeka nas prowadzenie ewidencji?
Polscy posłowie, szukając sposobu na ukrócenie procederu unikania przyznawania się do winy w przypadku otrzymania zdjęć z fotoradarów, wpadli na niezwykły pomysł. Obecnie właściciele samochodów zgodnie z prawem mogą nie wskazać osoby, która w momencie wykonania fotografii z pomiarem prędkości prowadziła auto. Dzięki temu skutecznie unikają przyjmowania punktów karnych. Popularny jest również proceder sprzedawania ich osobom ogłaszającym się w Internecie.
Pomysł rządzących jest bardzo prosty, ale niezwykle skomplikuje życie kierowcom. Zakłada on, że każdy kierowca musiałby prowadzić ewidencję wykorzystania pojazdu. Jeśli ten absurdalny pomysł wejdzie w życie, każdy zasiadający za kierownicą będzie miał ciężki żywot (jeśli nie wiecie, jaki to problem, polecam spróbować). Kłopotliwe będą szczególnie sytuacje, w których kierowca będzie się spieszył.
Inspektorzy zaczęli działać
Długo zapowiadane rozpoczęcie natarcia Inspekcji Transportu Drogowego w nieoznakowanych radiowozach doszło do skutku. Na ulice ruszyły Fordy Mondeo w kolorach: granatowym, czarnym i srebrnym. Wszystkie z nich to sedany. Znaczną część radiowozów ITD stanowią również Fordy Focusy w nadwoziu kombi. Występują one w tych samych kolorach co Mondeo.
Inspektorzy poruszają się też oznakowanymi samochodami z mobilnymi fotoradarami. Są to żółte Peugeoty Partnery. Z całej stawki jest ich najmniej.
Niepłacący OC dostaną bardziej po kieszeni
Obecnie po polskich drogach jeździ około 250 tys. nieubezpieczonych pojazdów. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował, że co roku ich kierowcy powodują blisko 5500 wypadków. W związku z tym UFG wypłaca 52 mln zł, na które zrzucamy się my, pozostali kierowcy. Robimy to poprzez wyższe stawki własnych ubezpieczeń, w które ubezpieczyciele wliczają kwotę potrzebną na wniesienie opłat do funduszu.
By bardziej zmotywować kierowców do stałego opłacania OC, planowane jest podwyższenie kar za brak obowiązkowego ubezpieczenia. Progi podziału kary finansowej dla pierwszego kryterium to trzy dni i mniej, dwa tygodnie i mniej oraz ponad dwa tygodnie. W przypadku pierwszej granicy należy zapłacić karę w wysokości 20 proc. pełnej stawki. Kolejny próg to 50 proc. Jeśli nie opłaci się OC przez ponad dwa tygodnie, konieczna będzie zapłata pełnej stawki kary. Stawki nowe i stare znajdziecie w poniższej tabeli:
samochody osobowe | samochody ciężarowe | pozostałe pojazdy | ||||
2012 | 2013 | 2012 | 2013 | 2012 | 2013 | |
100 proc. | 3000 | 3200 | 4500 | 4800 | 500 | 530 |
50 proc. | 1500 | 1600 | 2250 | 2400 | 250 | 270 |
20 proc. | 600 | 640 | 900 | 960 | 100 | 110 |
Paliwa w dół
Listopad okazał się miesiącem obniżek cen paliw. Ceny benzyny spadły o ok. 12 groszy, a diesla o 3 grosze. Kolejne tygodnie będą prawdopodobnie powodem do zadowolenia dla wszystkich kierowców. Przewiduje się bowiem, że ceny paliw nie przestaną spadać. Oznacza to, że nie musimy się obawiać przebicia magicznej bariery 6 zł/l.
W poniższej tabelce znajdują się aktualne (28 listopada 2012) ceny paliw:
Rodzaj paliwa | Cena zł/l |
Pb 95 | 5,55 |
Pb 98 | 5,79 |
ON | 5,63 |
LPG | 2,74 |