Najkrótszy miesiąc w roku już prawie za nami. Co w tym czasie działo się na polskim rynku? Ile wynoszą obecnie ceny paliw? Zapraszam na krótkie podsumowanie lutego 2013.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
W lutym organizacja Euro NCAP poinformowała o bardzo ważnych zmianach w przeprowadzanych przez nią testach zderzeniowych. Obecnie dla producentów uzyskanie dużej liczby gwiazdek w tych badaniach to jedno z najważniejszych kryteriów podczas projektowania aut. Dlatego poruszenie wywołała informacja, że trudniej będzie zdobyć maksymalną, 5-gwiazdkową notę.
Euro NCAP chce pobudzić do dalszych prac marki premium i wciąż oceniać je możliwe surowo, mimo bardzo zaawansowanych systemów ochrony pasażerów i pieszych, przy jednoczesnym rzetelnym ocenianiu aut tanich. Zmiany obejmą nie tylko ogólne kryteria oceniania, ale również procedury przeprowadzania testów. Do najważniejszych z nich należy rezygnacja z testowania bezpieczeństwa dzieci w fotelikach wskazanych przez producentów samochodów. Euro NCAP przygotowuje własną listę zalecanych modeli, na których prowadzone będą badania.
Dobre wieści dla Tychów?
Bardzo możliwe, że wbrew wcześniejszym pogłoskom tyska fabryka Fiata jednak utrzyma się w dobrej formie. Dziennik „Rzeczpospolita” poinformował, że model 500 nie będzie już wyjeżdżać z meksykańskich zakładów Chryslera w miejscowości Toluca. Prawdopodobnie Tychy dostaną pięćsetkę na wyłączność.
Przypuszcza się, że nowa generacja 500 też przypadnie właśnie polskim zakładom. To dobra wiadomość, bo Fiat wkroczył z tym miejskim malcem na amerykański rynek. Niestety, na razie jego sprzedaż nie jest rewelacyjna, ponieważ w Stanach Zjednoczonych sprzedawcy nie do końca radzą sobie z reklamowaniem małego samochodu. Dlatego planowane jest wprowadzenie wersji zmodyfikowanej na potrzeby amerykańskich odbiorców. Również ona miałaby być produkowana w Tychach.
Ferrari najsilniejsze
Kolejna dobra wiadomość dla koncernu Fiata. Należąca do niego rasowa marka Ferrari została uznana za najsilniejszą na świecie. W rankingu Brand Finance zdetronizowała firmę Apple. Uwzględniono w nim nie tylko wartość marki, ale również lojalność i średni przychód klientów.
Sukces Ferrari nie dziwi. Pierwsze 9 miesięcy 2012 roku było najlepszym finansowo okresem w historii marki. Zysk netto wzrósł o 7,6 proc., osiągając tym samym wartość 244 mln euro.
VAT Polakom niestraszny
Państwo ukróciło proceder związany z przerabianiem na bankowozy samochodów, które wcale nie miały być przeznaczone do przewożenia pieniędzy. Dlatego Polacy musieli znaleźć nowy sposób na niepłacenie podatków przy zakupie luksusowych aut. Jest on jeszcze bardziej absurdalny. Luksusowe i sportowe samochody sprowadzane m.in. z Niemiec rejestrowane są jako pojazdy pomocy drogowej.
Po przeprowadzeniu odpowiedniej procedury i wykonaniu badań technicznych za granicą Polski auto bez problemu da się zarejestrować nad Wisłą jako pojazd specjalny. Dzięki temu można uniknąć płacenia VAT-u. Tylko w 2012 roku zarejestrowano 415 tego typu pojazdów. Wśród nich znalazły się Aston Martin Rapide, Mercedes-Benz S65 AMG Long, Bentley Continental GT i 2 Ferrari Californie.
Paliwowy problem
Spadek cen paliw trwający kilka miesięcy nie miał niestety dobrego zakończenia. Nie ustabilizowały się one na niskim poziomie, lecz poszybowały gwałtownie w górę wraz z końcem stycznia. Benzyna 95- i 98-oktanowa przekroczyła nawet poziom z początku grudnia zaledwie w miesiąc. Nieco wolniej drożeje olej napędowy, dlatego przewiduje się, że wkrótce znowu będzie on tańszy niż paliwo do silników z zapłonem iskrowym.
Poniżej znajdują się aktualne (28 lutego 2013) średnie detaliczne ceny paliw:
Rodzaj paliwa | Cena zł/l |
Pb 95 | 5,59 |
Pb 98 | 5,84 |
ON | 5,60 |
LPG | 2,69 |