miasto, ulica
fot. Tokyoform, lic. CC

Powoli zbliżamy się do pierwszej połowy 2013 roku. Jak po blisko dwóch kwartałach ma się sytuacja na rynku motoryzacyjnym? Czy czekają nas znaczące zmiany w prawie? Zapraszam na podsumowanie najważniejszych wiadomości maja.

Europa staje na nogi

Po trwającym kilkanaście miesięcy kryzysie europejski rynek wraca do formy. Po raz pierwszy od 19 miesięcy odnotowano wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów. Do największego ożywienia sprzedaży doszło przede wszystkim na Zachodzie – w Niemczech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Niestety, nie jest to tak duża poprawa, jakiej potrzebuje rynek. Sprzedaż w kwietniu 2013 zwiększyła się w stosunku do tego samego okresu z 2012 zaledwie o 0,02 mln aut.

Według prognoz to tylko chwilowy skok. Eksperci przewidują, że europejski rynek w 2013 roku wciąż będzie nękany przez kryzys. Szacuje się spadek sprzedaży samochodów na poziomie około 5 proc.

Nissan Micra K12 do serwisów

Ważna wiadomość dla właścicieli modelu Micra K12. Egzemplarze wyprodukowane w latach 2002-2006 w fabrykach w Wielkiej Brytanii oraz Japonii mogą mieć źle wykonaną lub niedokręconą jedną ze śrub układu kierowniczego. Nissan twierdzi, że nie odnotowano żadnego wypadku, który miałby związek z tą usterką. Akcja serwisowa ma więc charakter prewencyjny.

Według specjalistów naprawa może zająć około 40 minut. Do autoryzowanych warsztatów zostanie zaproszonych około 7,2 tys. egzemplarzy Nissana Micry, w tym również samochody sprzedane w Polsce.

Koniec Forda w Australii

Fordy produkowane są w Australii jeszcze od czasów Modelu T. Swój początek na tamtym kontynencie amerykańska marka miała w 1925 roku. Niestety, ze względów ekonomicznych produkcja australijskich samochodów z granatową elipsą na grillu zostanie zakończona. Pracę w kompleksie Broadmeadows straci 650 osób. Z kolei 510 pracowników straci zatrudnienie w Geelong.

Ford Fiesta Van

Dobra wiadomość jest taka, że Ford utrzyma przy życiu australijskie ośrodki badawczo-rozwojowe. Pracuje w nich około 1 tys. osób.

Mierne przychody z fotoradarów

Każdy rozsądny człowiek, widząc, jakie zyski przyniosła sieć fotoradarów w ubiegłym roku, był świadom tego, że plany przyjęte przez rząd na rok 2013 nie mają szans powodzenia. Z niewiadomych przyczyn rządzący oszacowali wpływy do budżetu na poziomie 1,5 mld zł. Tymczasem do maja wpłynęło zaledwie 22 mln zł.

Mimo to założenia Narodowego Programu Bezpieczeństwa drogowego wciąż będą realizowane. Wymaga to oczywiście wydania kolejnych astronomicznych kwot. Do końca 2013 roku na polskich drogach ma pojawić się 160 nowych fotoradarów, 20 urządzeń rejestrujących przejazd na czerwonym świetle oraz 29 miejsc z odcinkowym pomiarem prędkości.

Unia Europejska hamuje dostawczaki

Parlament Europejski przegłosował ustawę, która założy kaganiec na samochody dostawcze. Wejdzie ona w życie w 2014 roku. Zgodnie z nowo ustanowionym prawem samochody dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3500 kg będą mogły poruszać się nie szybciej niż 120 km/h.

Jednocześnie został wprowadzony nowy limit średniej emisji dwutlenku węgla przez tego typu auta. Do 2020 roku ma ona zostać zredukowana do 147 g/km. Obecnie wartość ta wynosi 203 g/km.

Stabilizacja na rynku paliw

Stacja paliw, stacja benzynowa, dystrybutor (fot. Orlen)

Ceny detaliczne wszystkich paliw w ciągu wiosny znacznie spadły. Pikowanie dla Pb95, Pb98, ON i LPG trwało jeszcze do połowy maja. Dopiero pod koniec miesiąca nastąpiła stabilizacja. Eksperci przewidują, że w najbliższym czasie nie czekają nas gwałtowne zmiany. Może dojść jedynie do niewielkiego wzrostu cen.

Aktualne średnie ceny detaliczne paliw (29 maja 2012):

Rodzaj paliwa Cena zł/l
Pb 95 5,35
Pb 98 5,59
ON 5,29
LPG 2,36
Poprzedni wpis Następny wpis