Chociaż za oknem wciąż sypie śnieg, marzec dobiega końca. Dlatego czas na krótkie podsumowanie miesiąca na polskim rynku i w prawie. Sprawdzimy też, jakie są aktualne ceny detaliczne paliw.

Jakość oleju napędowego i benzyny spada

Opublikowano raporty dotyczące jakości paliw na polskich stacjach benzynowych. Kontrole przeprowadzone przez UOKiK na 1650 stacjach nie są optymistyczne. Badania wykonywane przez cały poprzedni rok pokazują wyraźne pogorszenie jakości oferowanej benzyny bezołowiowej 95 oraz oleju napędowego. Aż 8,5 proc. próbek tych paliw wzbudziło podejrzenia kontrolerów. Od stycznia do sierpnia 2012 wartość ta wynosiła 5,2 proc. Jeszcze mniejszy odsetek próbek o wątpliwej jakości wykryto w 2011 roku.

Znacznie lepiej jest w przypadku LPG. Kontrolerzy zakwestionowali jakość tylko 1,1 proc. badanych próbek. Co ciekawe, jest to wynik 1,2 punktu procentowego lepszy niż w 2011. Czy to oznacza, że czas przesiąść się do samochodów z LPG?

Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych stacji znajdziecie w plikach PDF opublikowanych na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

Lista stacji skontrolowanych w okresie od 4 stycznia do 31 grudnia 2012 (Pb95 i ON)

Lista stacji skontrolowanych w okresie od 14 stycznia do 15 lutego 2013 (Pb95 i ON)

Lista stacji skontrolowanych w okresie od 4 stycznia do 31 grudnia 2012 (LPG)

Lista stacji skontrolowanych w okresie od 14 stycznia do 15 lutego 2013 (LPG)

Unikniemy mandatów z fotoradarów?

Andrzej Seremet, prokurator generalny, złożył do Trybunału Konstytucyjnego wniosek, w którym dowodzi, że obecnie obowiązujące przepisy są sprzeczne z konstytucją. Chodzi dokładnie o te, które nakładają na właściciela pojazdu obowiązek podania danych kierującego samochodem w momencie wykroczenia. Jest to art. 96 ust. 3 Kodeksu wykroczeń. Mówi on: „tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie wskaże na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie”.

fotoradar (fot. Główny Inspektorat Transportu Drogowego)
fotoradar (fot. Główny Inspektorat Transportu Drogowego)

Co ciekawe, to może uczynić bezkarnymi również sprawców wypadków, którzy zbiegną z miejsca zdarzenia. Jeśli świadkowie pamiętają tylko numery rejestracyjne samochodu, sprawa może nie skończyć się pomyślnie dla poszkodowanych. Właściciel auta nie będzie miał obowiązku wskazać kierującego.

Wpadka Głównego Inspektora Transportu Drogowego

Szef GITD Tomasz Połeć został przyłapany na znacznym przekraczaniu prędkości. Dziennikarze jednej z gazet pojechali za jego służbowym BMW z radarem używanym przez polską drogówkę. Pomiar wskazał 84 km/h na terenie zabudowanym. Inspektor zamiast bić się w piersi, zaczął wytykać wady urządzenia, starając się udowodnić, że dokonany nim pomiar jest właściwie nic niewart. Wtórował mu rzecznik prasowy GITD – Alvin Gajadhur.

Według inspektorów radar mógł zawyżać prędkość, jeśli w aucie, w którym był zainstalowany, była uruchomiona klimatyzacja. Pomiar mógł być przekłamany również wtedy, gdy w jego pobliżu znajdowały się włączone telefony komórkowe lub radio samochodowe. Według szefa GITD żeby pomiar był wykonany prawidłowo, radar powinien być ustawiony na statywie z zachowaniem prawidłowego kąta pomiaru. Niekorzystnie na jego pracę mogą wpływać też opady śniegu, deszczu i duży ruch na ulicy. Czy w takim razie którykolwiek z fotoradarów w Polsce spełnia te warunki?

Polskie lasy nie dla off-roadowców

Poseł PSL Jan Bury doprowadził do zablokowania tegorocznej edycji rajdu Magam Trophy w Miastku. Przez jego interwencję na drodze urzędowej żadne z pięciu nadleśnictw, które dotychczas współpracowały z organizatorami imprezy, nie wydało zgody na wytyczenie trasy rajdu przeprawowego w lasach.

Suzuki Jimny

 

Poseł przypomniał, że o zasadach udostępniania lasów mówi ustawa o lasach z 29 września 1991 roku. Określa ona jasno, że po większości leśnych dróg nie mogą jeździć pojazdy silnikowe.

Sytuacja na rynku paliw niestabilna

Po obniżce detalicznych cen paliw, która miała miejsce na początku marca, sytuacja może się znowu pogorszyć. Chwilowy spadek nie zbliżył nas nawet na chwilę do wartości z końca stycznia. Po świętach ceny mogą znowu zacząć rosnąć.

Poniżej aktualne (27 marca 2013) średnie detaliczne ceny paliw:

Rodzaj paliwa Cena zł/l
Pb 95 5,59
Pb 98 5,85
ON 5,59
LPG 2,57
Poprzedni wpis Następny wpis