Wybierz markę

Październik już za nami. Na polskim rynku motoryzacyjnym obyło się bez rewolucji. Więcej działo się za to w prawie drogowym. Zapraszam na rynkowe podsumowanie ostatniego miesiąca.

Kamień milowy i złe prognozy fabryk Fiat Auto Poland

Fabryki Fiat Auto Poland w Bielsku-Białej i Tychach w październiku świętowały. Wyjechał z nich samochód o numerze 10 000 000. Tym ważnym autem był czerwony Fiat 500C dla klienta z Niemiec. Zjechał on z linii produkcyjnej 11 października. Świętowanie i pamiątkowe zdjęcia z uśmiechniętymi pracownikami to niestety dobra mina do złej gry.

Fiat Auto Poland – 10 000 000 samochodów

Rzeczywistość w zakładach Fiata jest raczej smutna. Produkcja w obu fabrykach spada. Głównym powodem jest zwalnianie produkcji Fiata Panda Classic. Do niedawna królował on w rankingach sprzedaży aut produkowanych przez Fiat Auto Poland. Niestety, kolejna generacja tego małego hitu jest wytwarzana we Włoszech. Najlepsza jest teraz pięćsetka, ale wciąż brakuje lidera na miarę taniej Pandy.

Naklejek bez liku

Ze względu na kłopoty z egzekwowaniem opłacania przez kierowców OC Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego planuje wprowadzenie specjalnych naklejek na szyby. Miałyby one zawierać informację o ważności OC danego pojazdu. Pozwoliłoby to na łatwe eliminowanie takich aut z ruchu przez policję i innych obywateli.

Polisa OC (fot. dziennikpolski24.pl)

Wyżej opisany projekt to wciąż jedynie pomysł, który jest na etapie przygotowania w ramach nowelizacji przepisów. Pewny jest za to powrót obowiązkowych listków klonowych. Od 13 stycznia 2013 roku świeżo upieczeni kierowcy będą musieli na przedniej i tylnej szybie swojego samochodu nakleić takie właśnie oznaczenie. Listki będą obowiązywały przez 8 miesięcy od wydania dokumentu. Zaostrzenia obejmą również 2-letni okres próbny.

Nowe egzaminy na prawo jazdy jeszcze później

Wprowadzenie nowych zasad egzaminowania zostanie odsunięte prawdopodobnie aż do 2015 roku. Chociaż resort transportu obwinia za opóźnienia Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, to zgodnie z zapowiedziami dyrektorów WORD-ów ośrodki będą gotowe jeszcze przed graniczną datą 19 stycznia.

Problemem według resortu jest nowy system informatyczny. Sęk w tym, że to nie ośrodki będą niegotowe, tylko Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Jest ono bowiem odpowiedzialne za budowę Centralnej Ewidencji Kierowców. Ta będzie ukończona prawdopodobnie dopiero w 2015. W związku z tym możliwe, że 19 stycznia 2013 Unia Europejska nałoży na Polskę karę finansową.

Mandat z promocją

Główna Inspekcja Transportu Drogowego coraz mocniej ingeruje w dotychczasową działkę policji drogowej, czyli mandaty. Teraz inspektorzy proponują wprowadzenie 20-procentowych zniżek dla kierowców, którzy uregulują opłatę za mandat w ciągu 21 dni od daty jego wystawienia. W takim przypadku nieprzyznane zostałyby także punkty karne.

ITD (źródło naszemiasto.pl)

Tym samym Główna Inspekcja Transportu Drogowego udowadnia, że nie wie, jaka jest faktyczna funkcja karania kierowców. Ma ona poprawić bezpieczeństwo na drogach, a nie naprawiać kondycję finansową państwa. To właśnie punkty karne służą eliminowaniu z dróg najniebezpieczniejszych kierowców i właśnie one, a nie kary finansowe są największym powodem zmartwień piratów drogowych.

Kratki wrócą do łask w 2013 roku

W październiku przyjęto projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym wiemy już na pewno, że ograniczenia związane z odliczaniem VAT-u przy zakupie samochodu z kratką oraz paliwa zużywanego podczas jego eksploatacji nie znikną do końca 2013 roku. Decyzję posłowie warunkują sytuacją ekonomiczną w Polsce.

Początek tych ograniczeń sięga 27 września 2010. Wtedy Polska dostała zgodę Rady Unii Europejskiej na zawieszenie możliwości odliczania podatku VAT w wyżej wspomnianych przypadkach.

Podatek od samochodu służbowego

Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt ustawy, która ma regulować kwestię korzystania z auta służbowego w celach prywatnych. Niezależnie od marki samochodu czy miesięcznego przebiegu kwota, którą należałoby wpłacić, to 50 zł. Problemem może być tylko egzekwowanie podatku. Prawdopodobnie to właściciele firm musieliby zgłaszać swoich pracowników do odpowiednich organów.

Ministerstwo niestety słusznie zauważyło, że kierowca użytkujący auto służbowe we własnych celach uzyskuje nieopodatkowany przychód. Właśnie dlatego powstał pomysł wprowadzenia 50-złotowego podatku.

Stabilizacja na rynku paliw

Stacja benzynowa (fot. Łukasz Giza, Agencja Gazeta)
Stacja benzynowa (fot. Łukasz Giza, Agencja Gazeta)

Po szalonym wzroście cen paliw w sierpniu i we wrześniu przyszedł czas stabilizacji i delikatnych spadków cen. Październik był stosunkowo spokojny. Ceny spadły nieznacznie, ale przewiduje się, że wraz nadejściem wielkich wyjazdów na 1 listopada dojdzie do kolejnych obniżek. Stacje benzynowe będą walczyć o klientów.

Sytuacja na polskim rynku może być wywołana również wydarzeniami na świecie. Były to między innymi publikacje danych o zapasach naftowych Stanów Zjednoczonych, które znacznie przekroczyły wcześniejsze szacunki oraz spadki cen ropy na londyńskiej giełdzie. Pozytywnie zaskakuje również LPG. I na rynku autogazu przewiduje się obniżki cen.

Aktualne średnie ceny detaliczne paliw (24 października 2012):

Rodzaj paliwa Cena zł/l
Pb 95 5,83
Pb 98 5,99
ON 5,74
LPG 2,71
Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!