
Więcej sprawiedliwości w wystawianiu mandatów, samodzielne tankowanie LPG i katastrofa finansowa w przychodach z fotoradarów – to i jeszcze więcej znajdziecie w rynkowo-prawnym podsumowaniu września.
Budżetowy dramat
Wpływy do budżetu pochodzące z fotoradarów zostały w 2012 roku oszacowane co najmniej nierozsądnie. Z zakładanych 1,2 mld zł do kasy państwa wpłynęło zaledwie 32 mln zł. To nie była wystarczająca nauka dla rządu i w tym roku kwotę tę oszacowano na 1,5 mld. We wrześniu wyszło na jaw, że ponownie rząd podszedł do określania przyszłych wpływów zbyt optymistycznie.
Podczas gdy koszt instalacji 300 nowych fotoradarów GITD wyniósł w tym roku 46,2 mln zł, od początku roku do 31 lipca budżet został zasilony kwotą ledwie 48 881 875,24 zł. Oznacza to, że po 7 miesiącach pracy systemu, ten ledwo się zwrócił. Warto pamiętać, że fotoradary to nie tylko zakup sprzętu, ale również jego utrzymanie i obsługa. Koszty ponownie rosną.
Niestety kierowcy nie wykazali się patriotyczną postawą i nie wciskali pedału przyspieszenia w podłogę na widok fotoradarów, tym samym pozbawiając budżet planowanych wpływów. Sytuacja ta nie zaskoczyła nikogo oprócz samych rządzących. Konieczna była więc nowelizacja ustawy budżetowej na rok 2013. Przewidywaną wartość wpływów z fotoradarów oszacowano teraz na 86 mln zł w skali roku. To kwota poniżej 6 proc. wstępnie założonej sumy.
Stawki mandatów proporcjonalne do zarobków?
W sejmowych kuluarach mówi się o zmianach w przepisach, określających stawki mandatów. Niewykluczone, że rząd zaproponuje, by kary, jakie płacą kierowcy łamiący przepisy, zostały niczym u krawca skrojone na indywidualny wymiar każdego pirata. Innymi słowy – możliwe, że w Polsce podobnie jak np. w Szwajcarii, mandaty będą proporcjonalnie duże do zarobków.

Na razie nie wiadomo w jaki sposób służby miałyby uzyskiwać informacje dotyczące przychodów karanego kierowcy. Obecnie prowadzone są jedynie analizy skuteczności tego typu rozwiązań w krajach, w których są one już stosowane. Badania zostały zlecone przez Ministerstwo Transportu.
Wiele osób poddaje wątpliwości faktyczną sprawiedliwość takich kar. Niektórzy z polityków zastanawiają się również, czy policjanci i inspektorzy ITD nie zaczną z premedytacją polować na kierowców w droższych samochodach. W końcu wartościowe auto może sugerować gruby portfel właściciela.
Policjant przyznaje, że pomiary radarem Iskra-1 są niewiele warte
Wokół radarów Iskra-1 jest ostatnio duże zamieszanie. Jednym z jego powodów jest proces wygrany przez inżyniera z okolic Krakowa. Udowodnił on, ze pomiar wyżej wspomnianym urządzeniem został wykonany nieprawidłowo. Teraz oliwy do ognia dolał policjant, który w anonimowym wywiadzie zdradził jak przebiega wiele pomiarów radarami Iskra-1.
Urządzenie jest tak nieprecyzyjne, że często kierowca zatrzymywany jest z kolumny aut na chybił-trafił. Jak stwierdził policjant, zazwyczaj osoba, która rzekomo została złapana na łamaniu przepisów, dla świętego spokoju przyjmuje mandat, by uniknąć sprawy w sądzie. Tym samym spełniane są wymagania stawiane przez prowadzone przez komisariaty statystyki.
LPG zatankujesz samodzielnie
W życie weszło rozporządzenie Ministra Gospodarki, które zezwala na samodzielne tankowanie autogazu. Ponieważ nie narzuca ono obowiązku udostępniania odpowiedniego sprzętu przez stacje paliw, wyłącznie w dobrej woli ich właścicieli leży teraz przystosowanie dystrybutorów do samoobsługi.
Na razie na samodzielne tankowanie LPG zezwalają jedynie przepisy. Pozostaje zaczekać aż na stacjach, których właściciele zdecydują się na wprowadzenie tego udogodnienia, pojawią się specjalne pistolety.
Udział w rynku aut ze skrzyniami automatycznymi rośnie
Jak podaje SAMAR, ostatnie lata przyniosły znaczny wzrost sprzedaży samochodów z przekładniami automatycznymi. W tym roku niedoścignionymi numerami jeden w tej kwestii są w Polsce Infiniti, Bentley, Ferrari, Maserati, Aston Martin, Lexus oraz Jaguar. Ci producenci od początku 2013 sprzedali nad Wisłą wyłącznie samochody z automatami.
Najnowsze badania pokazują ogromny skok w stosunku do okresu sprzed półtorej dekady. W 1998 w Polsce sprzedano zaledwie 1501 aut z automatycznymi skrzyniami biegów. Było to 0,29 proc. rynku nowych samochodów. Tymczasem przez pierwsze 8 miesięcy bieżącego roku, producenci sprzedali w Polsce 25 806 aut z automatami. Jest to 13,52 proc. ogółu rynku. Jak widać coraz chętniej rezygnujemy z oszczędności na korzyść większego komfortu w trakcie jazdy.
Czas na jesienne obniżki na stacjach paliw
Gwałtowny skok cen w połowie września mamy już za sobą. Od tamtej pory ceny paliw spadają. Obecnie benzyna bezołowiowa, 95-oktanowa wyrównała swoją wartość detaliczną z olejem napędowym. Specjaliści e-petrol przypuszczają, że z początkiem października Pb95 ponownie może wrócić na pozycję lidera w kategorii najniższych cen.
Aktualne średnie ceny detaliczne paliw (25 września 2013):
Rodzaj paliwa | Cena zł/l |
Pb 95 | 5,63 |
Pb 98 | 5,85 |
ON | 5,63 |
LPG | 2,42 |