Styczeń 2013 już za nami. To dopiero początek nowego roku, a mieliśmy już małą aferę fotoradarową, zamieszanie w egzaminach na prawo jazdy i opóźnienia we wprowadzaniu przepisów. Styczeń był też czasem podsumowań wcześniejszych 12 miesięcy.
Kolejny rok na polskim rynku
2012 okazał się trudnym czasem dla wielu marek w Polsce. W samym grudniu zarejestrowano najmniej samochodów od kilku lat. Szczególny spadek popytu na auta odnotowano w sektorze klientów indywidualnych. Siłę napędową rynku stanowili przedsiębiorcy. Klienci indywidualni kupili 119,3 tys. nowych samochodów. Największym zainteresowaniem cieszyły się auta osobowe. Floty i osoby prywatne zakupiły łącznie ponad 270,5 tys. takich pojazdów.
Spać spokojnie mogli przede wszystkim przedstawiciele marek premium na polskim rynku. Auta droższe i lepiej wyposażone sprzedawały się dobrze. Odnotowały one 1,37-procentowy wzrost popytu. To bardzo dobry wynik w stosunku do 2,48-procentowego spadku marek popularnych.
Posłowie i senatorowie mogą więcej
Na początku stycznia wyszło na jaw, że dzięki luce w systemie posłowie i senatorowie nie muszą się obawiać mandatów z fotoradarów Inspekcji Transportu Drogowego. Co ciekawe, innych urzędników państwowych dziurawe prawo nie objęło. Inspektorzy od razu poinformowali, że są świadomi niedoskonałości systemu i że pracują nad naprawą błędów.
Niedługo później okazało się, że nic się w tej kwestii nie zmieni, a przynajmniej nie w najbliższym czasie. Kancelaria Sejmu w swoim oficjalnym oświadczeniu napisała, że Inspekcja Transportu Drogowego nie ma kompetencji do kierowania do marszałka Sejmu wniosków o wyrażenie zgody na pociąganie do odpowiedzialności posłów za wykroczenia drogowe. Mimo to może dojść do zmian na lepsze pod wpływem opinii publicznej.
Zmiany w przepisach dopiero w 2016
Niektóre zmiany planowane na styczeń 2013 udało się wprowadzić w życie. Niestety, na część modyfikacji przepisów będzie trzeba zaczekać jeszcze kilka lat. Będzie to przede wszystkim grupa przepisów związana z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców, np. restrykcje dla nowych kierowców, dodatkowe szkolenia po uzyskaniu prawa jazdy i wiele innych.
Dopiero od 2016 roku utrata prawa jazdy nastąpi nie od razu po uzbieraniu 24 punktów karnych, ale po zebraniu 24, odbyciu specjalnego kursu reedukacyjnego i ponownym zdobyciu liczby 24 na koncie. Wtedy też pojawi się ograniczenie dla pojedynczych kontroli policyjnych. Jednorazowo nie będzie można zdobyć więcej niż 10 punktów karnych.
Opóźnienia związane są ze zwłoką we wdrażaniu zmian w informatycznym systemie CEPiK. Są one jednak niezbędne, ponieważ pozwolą zaoszczędzić 24 mln zł rocznie.
Nowe egzaminy na prawo jazdy
Nowe zasady teoretycznych egzaminów na prawo jazdy miały wejść w życie 19 stycznia. Przez zamieszanie w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego kandydaci na kierowców musieli jednak trochę poczekać. Przez czasochłonne uruchamianie systemu teleinformatycznego wiążącego WORD-y z bazą kierowców i wewnętrzne szkolenia urzędników doszło do opóźnień i przestojów w egzaminowaniu.
Pierwsze egzaminy na nowych zasadach już się odbyły. Zamiana 18 pytań z grupy ponad 500 jawnych na 32 z ok. 3000 tajnych znacząco zmniejszyła zdawalność. Żeby udowodnić, że w rzeczywistości nowe egzaminy są życiowe i intuicyjne, sam szef jednego z ośrodków ruchu drogowego podjął się zdania testu. Był razem z 5 dziennikarzami w grupie 75 kandydatów. Egzamin zdały tylko 2 osoby, wśród których nie było dyrektora WORD-u.
Ceny paliw wciąż w dół
Ceny detaliczne wszystkich paliw ciągle idą w dół. Nieco zwolniła benzyna, ale wcale nie oznacza to końca trendu spadkowego. Oczywiście sytuacja ta nie będzie trwała w nieskończoność i w końcu potencjał spadkowy zostanie zredukowany do zera. Na razie jednak przewiduje się, że w najbliższych tygodniach można się spodziewać kolejnych obniżek.
W poniższej tabelce znajdują się aktualne (29 stycznia 2013) ceny paliw:
Rodzaj paliwa | Cena zł/l |
Pb 95 | 5,39 |
Pb 98 | 5,63 |
ON | 5,46 |
LPG | 2,71 |