Najnowszy film
Polsko-Włoska ikona ma 40 lat

FHA302_Panda1991-1994A_1024

Prześledzenie historii Fiata Pandy to jak przeglądanie albumu zdjęć i wspomnień 40-latka, który zmieniał się wraz z upływem czasu, jednak zawsze pozostając wiernym sobie. Właśnie tu tkwi tajemnica sukcesu samochodu miejskiego Fiata: samochodu na każdą okazję nazwanego, po premierze w 1980 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie, „magicznym pudełkiem” pełnym oryginalnych, genialnych i zaskakujących rozwiązań.

Panda, dzięki swojemu innowacyjnemu charakterowi, zdobyła serca Klientów, stając się samochodem pobijającym liczne rekordy: najlepiej sprzedawany samochód we Włoszech na przestrzeni ośmiu kolejnych lat, lider, wraz z 500, rynku małych samochodów miejskich w Europie, dzięki sprzedaży ponad 375 000 egzemplarzy każdego roku, pierwszy miejski samochód 4×4, pierwszy miejski samochód zdobywca prestiżowego tytułu „Samochodu Roku”; pierwszy mały samochód miejski zasilany metanem produkowany na szeroką skalę, a od lutego 2020 r. pierwszy samochód FCA z napędem hybrydowym, wprowadzony na rynek razem z Fiatem 500 w wersji mild-hybrid, czyli początek podróży Fiata w kierunku zelektryfikowanej mobilności.

To właśnie od silników i innowacji technologicznych Pandy Fiat rozpoczyna się opowieść o 40 latach sukcesów włoskiej ikony: trzy filmy dostępne na kanale włoskiego Fiata poświęcone jednostkom napędowym (Powertrain), stylowi (Stile) i inteligentnym rozwiązaniom (Smart Solution), w których Luca Napolitano, dyrektor marek Fiat i Abarth na region EMEA wraz z trzema swoimi gośćmi spoglądają w przeszłość, odkrywając tajemnice Pandy, ale także w przyszłość tego ponadczasowego modelu. W istocie, by napęd hybrydowy stał się bardziej dostępny, Fiat postanowił stworzyć Pandę Easy Hybrid, czyli wersję o wyglądzie Urban z poziomem wyposażenia Easy, tworząc w ten sposób najbardziej demokratyczny na rynku model z technologią Mild Hybrid, który niebawem będzie też dostępny na rynku polskim.
Gościem pierwszego filmu poświęconego jednostkom napędowym jest Maria Grazia Lisbona, Główny Inżynier Systemów Napędowych & Program Management Grupy FCA. To właśnie z nią Luca Napolitano odkrywa specyficzne cechy techniczne wyróżniające trzy generacje Fiata Pandy.

Od pierwszych silników pochodzących z Fiata 126 i 127 montowanych w modelach Panda 30 i Panda 45 po ekskluzywny układ napędowy 4×4 wprowadzony na rynek w 1983 r.: technologię równie prostą, jak wydajną. W 1986 r. pojawiła się nowa rodzina silników Fire: cztery cylindry, chłodzenie cieczą i wał krzywkowy umieszczony w głowicy. W tym samym roku, Panda była także pierwszym samochodem w segmencie A z silnikiem diesla.

W 2003 r. wprowadzono na rynek drugą generację Pandy, jeszcze bardziej funkcjonalną i wszechstronną, a jednocześnie oferującą inteligentne wyposażenie, jak MultiJet, mały silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem, dostępny od 2004 r. W 2006 r. na scenę wjeżdżają dwa przeciwieństwa: z jednej strony Panda w wersji 100 HP, mały sportowy samochód wyposażony w 16-zaworowy silnik 1.4 o mocy 100 KM charakteryzujący się wyjątkowymi osiągami (przyspieszenie od 0 do 100 km w 9,5 „), a z drugiej Panda Natural Power z ośmiozaworowym silnikiem 1,2 Fire Natural Power z podwójnym zasilaniem benzyna-metan. W 2008 r. pojawiła się również wersja z podwójnym zasilaniem benzyna-LPG.

Wraz z premierą trzeciej generacji Pandy, która miała miejsce podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2011 roku, miejski samochód Fiata powraca do Włoch, jego produkcja zostaje uruchomiona w zakładzie w Pomigliano d’Arco. Jest to okres, w którym coraz większą wagę odgrywa zrównoważony rozwój, dlatego też potrzebne są rozwiązania przyjazne dla środowiska. I tak, po raz kolejny Panda podejmuje wyzwanie w typowy dla siebie sposób. Na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu debiutuje Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power o mocy 80 KM, nowa wersja charakteryzująca się minimalnym wpływem na środowisko, która dzięki zasilaniu metanem łączy w jednym produkcie korzyści ekologiczne i ekonomiczne z dynamiką i przyjemnością prowadzenia, jakie zapewnia silnik Turbo TwinAir.

Nadchodzi także nowa rodzina silników benzynowych FireFly stworzona specjalnie dla kompaktowych modeli FCA. Panda wyposażona jest w litrowy, trzycylindrowy silnik FireFly z technologią mild-hybrid o mocy 70 KM zestawiony z silnikiem elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator) o mocy 3,6 kW. Technologia pozwalająca obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 w doskonałym stylu Fiata i prowadząca markę w kierunku coraz bardziej ekonomicznej i demokratycznej mobilności, właśnie takiej, jaką reprezentuje Panda.



Wróć