Najnowszy SUV marki Seat debiutuje na europejskim i polskim rynku. Znamy już jego ceny, a także dane techniczne. Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego, co chciałbyś wiedzieć o Tarraco.
Seat Tarraco to największy samochód hiszpańskiej marki, a jednocześnie trzeci SUV w gamie. Jego smukłe nadwozie o zupełnie nowej stylistyce mierzy 4735 mm długości, 1839 mm szerokości i ma wysokość 1658 mm. Rozstaw osi jest imponujący – wynosi 2790 mm. Dzięki temu w kabinie jest duża przestrzeń dla pięcioro, a nawet siedmioro pasażerów. Jest też olbrzymi bagażnik, do którego dostęp można uzyskać bezdotykowo otwierając klapę.
760 litrów pojemności to odpowiednia przestrzeń do spakowania 5-osobowej rodziny na długi wyjazd. W aucie siedmioosobowym bagażnik maleje o 60 litrów, jeżeli trzeci rząd siedzeń jest złożony. W każdej wersji jest możliwość schowania rolety bagażnika pod jego podłogą. Nie ma natomiast różnicy pomiędzy samochodem z napędem przednim i z napędem na cztery koła 4Drive. Natomiast w tym drugim przypadku montuje się większy zbiornik paliwa – 60 l zamiast 58 l – aby zasięg obu był podobny. Dzięki lekkiemu nadwoziu (masa własna od 1599 kg) ładowność samochodu zależnie od wersji wynosi około 600-700 kg.
Przyjrzyjmy się wnętrzu. Mamy tu nieco odmienioną stylistykę, choć z elementami charakterystycznymi dla innych modeli Seata. Różnica polega na tym, że ekran systemu multimedialnego nie jest już wbudowany w deskę rozdzielczą. Bardziej przypomina przymocowany do niej tablet.
Standardowo Seat Tarraco jest wyposażony w system multimedialny Media System Plus z 8-calowym ekranem i nagłośnieniem z ośmioma głośnikami. W opcji są dwa poziomy nawigacji z tym samym nagłośnieniem, ale w wyższym poziomie także z dyskiem twardym oraz możliwością czytania i pisania wiadomości tekstowych. Oosoby, którym zależy na jak najlepszym nagłośnieniu mogą się zdecydować na opcjonalny system Beats Audio z 340-watowym wzmacniaczem, dziewięcioma głośnikami oraz subwooferem.
Uwagę zwracają także wirtualne wskaźniki, które stały się elementem wyposażenia standardowego. Można je konfigurować, a oferują styl wskazań niedostępny dla wcześniejszych aut marki Seat. Ergonomia i funkcjonalność są zgodne z tym, do czego samochody Seata już nas przyzwyczaiły. Pojawiło się jednak kilka interesujących rozwiązań.
Fotele przednie są wyposażone w zagłówki, dające możliwość regulacji wzdłużnej, nie tylko pionowej. Fotel pasażera po raz pierwszy wyposażono w zaczep isofix oraz w mechanizm pozwalający na jego złożenie, co pomoże przewozić bardzo długie przedmioty. Z tyłu na oparciach mocowane są stoliki dla pasażerów siedzących z tyłu. Ci mają do dyspozycji standardowo nawiewy wentylacyjne oraz własną strefę działania układu klimatyzacji. Jest też podgrzewanie dwóch skrajnych miejsc, a także gniazdo 12V i USB.Z przodu są dwa gniazda USB, jedno AUX oraz możliwość indukcyjnego ładowania smartfona.
Kanapa jest dzielona w stosunku 40:20:40, a pomiędzy dwoma wygodnymi miejscami znajduje się bardzo szeroki podłokietnik, za którym kryje się luk do przewożenia długich przedmiotów. Trzeci rząd to dwa niezależne fotele bez zaczepów isofix. Pasażerowie siedzący tam mogą natomiast korzystać z uchwytów na kubki.
Technika i silniki
Przejdźmy teraz pod auto. Płyta podłogowa na jakiej zbudowano Tarraco to MQB-A. Zawieszenie stanowią z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu zaś oś wielowahaczowa. Opcjonalnie montowane są adaptacyjne amortyzatory, które mogą pracować w trybie komfortowym i sportowym, a także pośrednim. Z kolei układ napędowy może pracować w trybie Eco, Normal i Sport. System przeniesienia napędu na cztery koła – 4Drive – to znane z innych Seatów rozwiązanie ze sprzęgłem dołączającym tylną oś. W praktyce jest to napęd stały, ponieważ część momentu obrotowego zawsze trafia na tył.
Na chwilę obecną Seat Tarraco jest oferowany w czterech wersjach napędowych. Bazową stanowi odmiana benzynowa 1.5 TSI o mocy 150 KM z napędem przednim oraz manualną skrzynią biegów. Za topową można uznać wersję wysokoprężną 2.0 TDI o mocy 190 KM z napędem 4Drive oraz automatyczną skrzynią biegów. Oto wszystkie wersje napędowe Seata Tarraco wraz z cenami na polski rynek:
Style:
- 1.5 EcoTSI EVO (150 KM), skrzynia 6-man – 121 800 zł
- 2.0 TDI (150 KM), skrzynia 6-man – 131 300 zł
- 2.0 TDI ( 150 KM), DSG 4Drive – 148 900 zł
Xcellence:
- 1.5 EcoTSI EVO (150 KM), skrzynia 6-man – 140 000 zł
- 2.0 TDI (150 KM), skrzynia 6-man – 149 400 zł
- 2.0 TDI ( 150 KM), DSG 4Drive – 167 000 zł
- 2.0 TDI (190 KM), DSG 4Drive – 174 200 zł
Ponadto do gamy dojdzie jeszcze benzynowy motor 2.0 TSI o mocy 190 KM, taki jak obecnie montowany jest w modelu Ateca FR. Będzie łączony tylko z napędem na cztery koła i przekładnią automatyczną. Wszystkie silniki są standardowo wyposażone w filtry cząstek stałych.
190-konne silniki są tymi, które oferują najlepszą dynamikę. Rozpędzają Tarraco do 100 km/h w czasie 8 sekund, a prędkość maksymalna to 210-211 km/h. Najoszczędniejszy jest oczywiście 150-konny diesel z przednim napędem i manualną skrzynią biegów. Zgodnie z normą WLTP ma spalać od 5,7 do 6,4 l/100 km.