Ponad sześcioro na dziesięcioro rodziców w Europie ma rozproszoną uwagę z powodu zachowania dzieci podróżujących na tylnych siedzeniach. Co trzeci rodzic przyznaje, że zagraża to bezpieczeństwu na drodze: niezauważone czerwone światło, niekontrolowana zmiana pasów ruchu i zdejmowanie rąk z kierownicy. Oto badanie przeprowadzone wśród kierowców..

63% rodziców w Europie przyznaje, że ma trudności w skoncentrowaniu uwagi na drodze w czasie, gdy ich dzieci źle zachowują się w samochodzie.

Jeszcze bardziej niepokojące jest to, że prawie co trzeci dorosły (29%) zauważa, że taka sytuacja ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Respondenci ankiety przeprowadzonej przez firmę Nissan mówią również, że gdy ich uwaga jest rozproszona, nie patrzą na drogę i czasem zdejmują ręce z kierownicy. Zdarza im się przejechać skrzyżowanie na czerwonym świetle, zapomnieć o włączeniu kierunkowskazu, gwałtownie zahamować lub zmienić pas ruchu, a nawet całkowicie zatrzymać pojazd, mimo że nie było takiej potrzeby.

W związku z tym rodzice coraz bardziej interesują się pokładową technologią, która poprawia bezpieczeństwo całej rodziny na drodze. Badanie ujawniło, że unikanie rozpraszania uwagi to jeden z priorytetów rodziców wybierających nowy samochód. Jedna trzecia (34%) deklaruje, że przy zakupie kolejnego pojazdu będzie aktywnie poszukiwać modelu wyposażonego w systemy wspomagające kierowcę. Mowa tu o takich rozwiązaniach, jak automatyczne hamowanie awaryjne, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy aktywny tempomat.

Pierwsze miejsce wśród przykładów nieodpowiedniego zachowania dzieci zajmują krzyki i napady złości (65%), przed bójkami między rodzeństwem lub kolegami (58%), kopaniem w oparcie kierowcy (49%), rozpinaniem pasów bezpieczeństwa (43%) i rzucaniem zabawkami po kabinie (39%).

Nie jest więc zaskoczeniem, że rodzice regularnie odczuwają stres i zdenerwowanie, gdy w samochodzie są dzieci. Przyznają, że docierają do celu spóźnieni albo w złym nastroju, a w czasie podróży kłócili się z partnerem lub nawet z innymi kierowcami, dopuszczając się drogowej agresji.

Wielu respondentów przyznało, że stosuje wręcz desperackie środki służące ograniczeniu zagrożeń i rozpraszania uwagi w czasie jazdy z dziećmi: 15% rodziców całkowicie unika autostrad i ruchliwych dróg, inni próbują zająć dzieci tabletami i smartfonami (37%), zabawkami (41%), wspólnym śpiewaniem (53%) lub uspokajają je słodyczami (22%).

Jean-Philippe Roux, dyrektor generalny ds. crossoverów w Nissan Europe, powiedział: „Każdy rodzic wie, że rodzinne wyjazdy nie zawsze są łatwe. Najmniejsi pasażerowie często potrafią sprawić niemiłą niespodziankę, która nie pozwoli kierowcy skoncentrować się na drodze i może być dla niego mocno stresująca”.

„Bezpieczne prowadzenie i koncentracja powinny być zawsze priorytetem kierowcy, to nie podlega żadnej dyskusji. Wiedząc jednak, że samochód jest wyposażony w technologie potrafiące przewidywać niebezpieczne sytuacje, a nawet im zapobiegać, kierowcy łatwiej jest zachować koncentrację i spokój podczas jazdy, co pozwala skuteczniej skupić się na obserwowaniu drogi”.

System ProPILOT to zaawansowana technologia wspomagająca kierowcę opracowana przez firmę Nissan. Rozwiązanie to pozwala na mniej stresującą jazdę, która tym samym sprawia więcej przyjemności. ProPILOT współpracujący z układem kierowniczym oraz sterowaniem przyspieszeniem i hamulcami ułatwia prowadzenie samochodu i dostarcza większej pewności za kierownicą. Wspomaga on jazdę jednym pasem autostrady i jest zoptymalizowany zarówno pod kątem dużego natężenia ruchu, jak i płynnej, szybkiej jazdy.

Childseat
Childseat

Ograniczając zmęczenie i stres w codziennych sytuacjach na drodze, ProPILOT przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Za prowadzenie samochodu wciąż jednak odpowiada kierowca, któremu nie wolno przerywać obserwacji drogi ani zdejmować rąk z kierownicy.

ProPILOT jest obecnie dostępny w elektrycznym Nissanie LEAF, a jeszcze w bieżącym roku zostanie zaoferowany także w bestsellerowych crossoverach Nissana, czyli modelach Qashqai i X‑Trail.

Jedną z dostępnych technologii jest też inteligentny układ hamowania awaryjnego, który pomaga uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki. Na zatłoczonych ulicach i ciasnych parkingach inteligentny system kamer 360° oraz system wykrywania ruchu poprzecznego z tyłu w Nissanie Qashqai pomagają przy parkowaniu i cofaniu, ostrzegając kierowcę o obiektach poruszających się za pojazdem i w jego pobliżu.

Informacje dodatkowe:

  • W ankiecie wzięło udział 5000 rodziców, posiadających ważne prawo jazdy.
  • Dzieci i stres w samochodzie — fakty:
  • Rodzice spędzają z dziećmi w samochodzie średnio 2 godziny i 54 minuty tygodniowo, co w skali roku daje ponad 6 dni.
  • Co piąty rodzic (20%) twierdzi, że dzieci najgorzej zachowują się właśnie w samochodzie. Kolejne „trudne” momenty to ubieranie się przed wyjściem do szkoły (11%), wyjazdy do supermarketu (17%) i kładzenie się do łóżka (12%).
  • Matkom (67%) trudniej niż ojcom (57%) jest się skoncentrować na prowadzeniu w obecności rozrabiających pociech na tylnej kanapie.
  • Matki są też znacznie bardziej skłonne rezygnować z prowadzenia samochodu z powodu zachowania dzieci. 24% przyznaje, że w takiej sytuacji oddaje kluczyki innej osobie — w ten sposób reaguje też 12% ojców.
Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!