Wybierz markę

Novidem przedstawił swoją interpretację Nissana GT-R już w zeszłym roku, ale dopiero teraz udało mi się uzyskać nieco więcej informacji o tym superaucie, które może konkurować z bolidem Brömmlera.

Firma tuningowa Novidem ma swoją siedzibę w Szwajcarii. Tuner ten zajmuje się nie tylko przygotowaniem zestawów doładowujących do różnych samochodów, ale również kompleksowym tuningiem aut. Przykładem takiego samochodu może być właśnie Nissan GT-R wyprodukowany w 2009 roku.

Na zdjęciach widać dwa różne egzemplarze – jeden ofoliowany, drugi nie. Folia to, wydaje się, niepotrzebny wydatek 2500 euro. Z wyglądu samochodu właściciel powinien się cieszyć, a nie ukrywać go przed sobą i innymi, a plamista folia odgrywa właśnie taką rolę.

Okleina jest jedyną zmianą wizualną w tym samochodzie. Novidem postanowiło, że nawet seryjne koła mogą pozostać, bo dobrze spełniają swoją funkcję. Co innego w przypadku hamulców.

Aby opony Dunlop mogły w pełni zaprezentować swoją przyczepność podczas hamowania, w hamulcach zmieniono klocki na części wyprodukowane przez AP Racing (łączny koszt to 1400 euro). Nowe klocki gwałtownie wgryzają się w 380-milimetrowe (z przodu i z tyłu) tarcze Brembo i ze 100 km/h na zimno zatrzymują Nissana po 34,8 m, a na gorąco 80 cm wcześniej. Czy to dobry wynik?

Na pewno niezły, szczególnie że Brömmler potrzebuje aż 2,9 m więcej przy hamulcach zimnych. Jednak przy hamulcach gorących żółty konkurencyjny wóz jest lepszy od Novidema o 0,5 m. Rezultaty osiągane przez Novidema świadczą jednak o tym, że hamulce pracują bardzo skutecznie niezależnie od temperatury tarcz. Wynoszącą 135,6 m drogę hamowania na gorąco z 200 km/h można uznać za świetną.

Nie samym hamowaniem jednak japoński bolid żyje. Szwajcarzy dorzucili sportowe sprężyny H & R, które obniżyły Nissana o 35 mm z przodu i 25 mm. Trzeba za nie zapłacić 800 euro. Jaki mają bezpośrednio wpływ na osiągi wozu na torze, trudno powiedzieć, ale w połączeniu z poprawionym silnikiem całkiem spore, o czym przeczytacie dalej.

Nissana napędza motor V6 o objętości skokowej 3,8 l, który z pomocą dwóch turbosprężarek IHI w wersji fabrycznej potrafi wykrzesać z siebie 485 KM przy 6400 obr./min. Maksymalny zaś moment obrotowy wynosi 588 Nm w przedziale od 3200 do 5200 obr./min.

W GT-R zrealizowano układ transaxle, a więc taki, w którym skrzynia biegów znajduje się przy tylnej osi pojazdu, podczas gdy jednostka napędowa jest z przodu. Sześciobiegowa zautomatyzowana dwusprzęgłowa skrzynka przenosi napęd na wszystkie koła. Przy swojej wadze wynoszącej 1740 kg Nissan GT-R katapultuje się do 100 km/h w 4,10 s (bez użycia launch control). Katalogowa prędkość maksymalna to 311 km/h, choć dziennikarzom Motor Trendu udało się rozbujać auto do 314 km/h.

Novidem postawiło na wymianę układu wydechowego na bardziej sportowy, w którym będą mniejsze wewnętrzne opory.

Nawet z systemu wydechowego otrzymujemy o 14-18 KM większą moc – mówi dyrektor zarządzający Novidem Normando Ruggiero.

Pozostałe konie mechaniczne udało się uzyskać dzięki „zawirusowaniu” silnika. Dokładnie chodzi o dodatkowy moduł sterujący, który zmienia nieco charakterystykę pracy motoru. Koniec końców jednostka napędowa ma 585 KM przy 6770 obr./min, a jej szczytowa wartość momentu obrotowego to imponujące 705 Nm dostępne przy 3080 obr./min.

Oczywiście w parze ze wzrostem parametrów silnika idzie wzrost osiągów. Dziennikarze AB Sportscars potrzebowali 3,60 s, aby rozpędzić Novidema do 100 km/h, i zaledwie 11,20 s na sprint do 200 km/h (to prawie 2 sekundy szybciej niż w przypadku zwykłego GT-R). Prędkość maksymalna nie jest wiele większa niż auta fabrycznego i wynosi 316 km/h. Ale nie to jest najważniejsze.

Novidem GT-RS jest sporo szybszy od seryjnego wozu na małej pętli toru Hockenheim. Jedno okrążenie pokonuje w czasie 1:09,5 min, a to o 1,20 s szybciej od oryginalnego Nissana. Ten wynik jest także lepszy od Porsche 911 GT3 i 911 GT2 z 2009 roku.

Jak dużo to kosztuje? Po zsumowaniu cen wszystkich elementów koszt tuningu przekracza 15 tys. euro. Wobec ceny ponad 83 tys. euro (w Niemczech w 2009 roku) nie jest to znowu tak wiele. Z drugiej strony większą część ze znakomitych osiągów Nissana klient ma wliczoną w cenę fabrycznego wozu.

Dla niewyżytych Novidem planowało na zeszły rok lżejszą o 150 kg, 800-konną Godzillę. Minął już jednak rok 2010, a tu ani widu, ani słychu. A szkoda…

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V6, VR38DETT
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3799 cm3
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki IHI
  • Moc maksymalna: 585 KM przy 6770 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 153,99 KM/l (seryjny – 127,67 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 705 Nm przy 3080 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa GR6
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Koła przednie: 9,5 x 20″
  • Koła tylne: 10,5 x 20″
  • Opony przednie: 255/40 R 20 Dunlop
  • Opony tylne: 285/35 R 20 Dunlop

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1780 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,04 kg/KM (seryjny – 3,67 kg/KM)
  • Długość: 4650 mm
  • Szerokość: 1895 mm
  • Rozstaw osi: 2780 mm

Osiągi (pomiary AB Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-50 km/h: 1,60 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,60 s
  • Przyspieszenie 0-130 km/h: 5,30 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 7,40 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,20 s
  • Przyspieszenie 0-250 km/h: 18,00 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 3,50 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 4,00 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 5,80 s
  • Czas przejazdu ¼ mili (402,34 m): 11,43 s
  • Prędkość maksymalna: 316 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 34,8 m (opóź.: 11,1 m/s2)
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 34,0 m (opóź.: 11,4 m/s2)
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 135,6 m (opóź.: 11,4 m/s2)
  • Czas przejazdu okrążenia małej pętli na Hockenheim: 1:09,5 min

Koszty:

  • Moduł ECU: 4550 euro
  • Układ wydechowy: 5970 euro
  • Sprężyny H & R: 800 euro
  • Klocki hamulcowe AP: 1400 euro
  • Folia: 2500 euro

RAZEM: max.: 15 220 euro

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!