Wybierz markę

Udział w samochodowym torcie modeli z segmentów SUV i crossover stale rośnie. Auta SUV/crossover stanowią obecnie 46 procent wszystkich kupowanych w Europie modeli. W przypadku hiszpańskiej marki SEAT, jest to nawet 49 procent, co uznaję ze wskaźnik renomy, jaką ma jeden, drugi, czy trzeci SUV SEAT-a – Arona, Ateca, Tarraco. Dlatego SEAT mógł pochwalić się w ubiegłym roku wyprodukowaniem ponad miliona egzemplarzy modeli SUV/crossover. Stosuję przedzieloną ukośnikiem podwójną kategorię, bo można zastanawiać się, czy Arona to SUV, czy crossover. Mamy tutaj sporo różnych opinii. Jedni za samochód typu SUV uznają tylko taki, który ma napęd na cztery koła. Kolejnymi może istotniejszymi wyznacznikami są wielkość, prześwit i masa. Ale nie ma ustalonych granic – do 4444 mm długości to crossover, a powyżej SUV. Podział z uwagi na zdolności pokonywania terenu też mnie nie przekonuje.

Najważniejsze jest podejście klientów i nazewnictwo przez nich używane. Jeden zacznie rozmowę w salonie od zwrotu „Interesuje mnie SUV SEAT-a Arona”, inny „Chodzi za mną crossover SEAT Ateca”. Zatem zamiast zastanawiać się nad określeniem SUV czy crossover, zastanówmy się raczej, za co klienci cenią te modele.

SEAT Arona – najpopularniejszy w rodzinie

Najpopularniejszy w połączonej rodzinie „crossover SUV SEAT-a” to Arona, którą zakupiło już prawie pół miliona klientów. Model powstał na platformie połogowej MQB-A0, stosowanej w całej Grupie VW. Dla mnie zdecydowanie nie jest to SUV SEAT-a lecz crossover, tym bardziej, że Arona jest stylistycznie i konstrukcyjnie powiązana z modelem Ibiza, a nadwozie ma dłuższe od Ibizy tylko o 79 mm. Jednakże w porównaniu z Ibizą, nad głowami pasażerów przybyło sporo miejsca – odpowiednio 37 mm z przodu i 33 mm w drugim rzędzie. Inną ma także zabudowę foteli. Dzięki temu łatwiej można wsiąść i wysiąść z auta, a kierowcy doceniają też fakt zwiększenia widoczności w każdym kierunku. Dodatkowe milimetry przekładają się również na bagażnik, który zyskał pojemność 400 litrów.Najmniejszy SUV SEAT-a. Arona - stylowy crossover oferowany z silnkami 95 KM, 110 KM i 150 KMSamochód wyróżnia się efektownym designem, dynamicznymi osiągami i wyposażeniem w nowe technologie. Styl auta uwidacznia język stylistyczny SEAT-a, co sprawia, iż prezentuje się on lekko, proporcjonalnie i atrakcyjnie. Szczególnie wyrazista jest linia przetłoczenia nad klamkami oraz chromowana dolna linia szyb. Jej zwieńczeniem jest wygrawerowana na słupku, za tylnymi drzwiami, litera X.

Arona do wyboru stawia nam obecnie trzy silniki – o mocach 95 KM, 110 KM i 150 KM. Szczególnie ta ostatnia jednostka zachwyci każdego miłośnika dynamicznej jazdy. Prędkość maksymalna 210 km/h i przyspieszenie 8,2 sek. są bowiem wartościami, jakich nie spotykamy w tej klasie. Ten crossover SEAT-a wybierają osoby, które chcą się wyróżnić i stawiają na styl, jakość, nowoczesność oraz  walory dynamiczne.

Wiadomość z ostatniej chwili z salonu Euromotor: Powrót wyprzedaży. SEAT Arona rok produkcji 2022 z rabatem w wysokości 3000 złotych.

Ateca – pierwszy SUV SEAT-a

Ateca to pierwszy w historii SUV SEAT-a. Jak powiedział podczas premiery szef Biura Projektów SEAT-a: Odrzuciliśmy wszystko, co skomplikowane, bo wierzymy, że prostota to podstawowy komponent piękna. Ta idea kreśli stylistycznie każdy kolejny SUV SEAT-a. Ateca ma harmonijne nadwozie o wymiarach (dł./szer./wys.) – 4381/1841/1601 mm i rozstawie osi 2638 mm, które epatuje mocą i sportową adrenaliną. Każdy SEAT Ateca zwraca bowiem uwagę swoją agresywną, dynamiczną sylwetką dzięki profilowi zderzaków, oświetleniu Full LED, końcówkom wydechów czy dynamicznym kierunkowskazom. Najbardziej agresywny design ma wariant z wyposażeniem FR. Dodatkowo wyróżniają go dziewiętnastocalowe felgi i koła 245/40R19 oraz spoiler przedłużający linię dachu i specjalnie zaprojektowane zderzaki. Pierwszy SUV SEAT-a. Ateca - kompaktowy SUV SEAT-a oferowany z silnikami benzynowymi albo dieslem TDI 150 KM. Oferta handlowa to wersja 2WD i 4WDAktualnie, kompaktowy SUV SEAT-a Ateca daje możliwość wyboru silnika spośród trzech jednostek. Są to silniki benzynowe 1,0 TSi 110 KM, 1,5 TSi 150 KM oraz Diesel 2,0 TDI 150 KM. Do wyboru mamy także sześciobiegową skrzynię manualną i siedmiobiegowy automat DSG. Warto też zauważyć, że ten SUV SEAT-a możemy kupić w wersji z napędem na przednie koła lub na obie osie. W tym drugim przypadku zawsze jest montowana przekładnia DSG. Jak się spisuje na drodze, opisałem w relacji test SEAT-a Ateca FR 190 KM, 4Drive.

Tarraco, czyli najmłodszy i największy SUV SEAT-a

Ten naprawdę duży SUV SEAT-a, wyróżnia się przestronnym wnętrzem, ergonomicznymi fotelami dla siedmiu osób i dużym bagażnikiem o pojemności do nawet 1775 litrów (po złożeniu siedzeń). Tarraco ma kluczowe cechy wszystkich samochodów z gamy marki. Mamy więc: dynamiczny design i codzienną funkcjonalność, sportowego ducha i komfort, dostępność i jakość, oraz technologię i emocje.Flagowy SUV SEAT-a. Tarraco - SUV oferowany w wersji dla siedmiu osób. W aktualnej ofercie - silniki benzynowe o mocach 150 KM, 190 KM i 245 KM oraz diesel 150 KM lub 200 KMCharakter przedniej części SUV-a podkreśla wyraźnie zaznaczona maskownica. Towarzyszą jej wyraziste, trójkątne reflektory LED, mocno osadzone w sylwetce samochodu. Warto też zauważyć, że SEAT wykorzystuje jako standard oświetlenie Full LED zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. W tylnej części Tarraco uwagę zwracają oświetlenie dolnej strefy ładowania bagażu i zastosowanie oświetlenia ledowego również w kierunkowskazach. Charakter i wielkość modelu modelu podkreślają koła o wymiarze 235/50R19. – Tarraco robi mocne pierwsze wrażenie ze względu na swoje doskonałe proporcje i elegancki, a jednocześnie sportowy design – powiedział Alejandro Mesonero, szef Biura Projektów SEAT-a i muszę się z nim zgodzić. – Dostarcza powodów do dumy swoim mocnym przednim wyglądem (…). Tarraco powstał w zgodzie z naszą filozofią: jeśli coś dobrze wygląda, to jest dobre – podsumował Alejandro Mesonero.

Największy SUV SEAT-a ma oczywiście najmocniejszą gamę silników. Tworzą ją trzy jednostki benzynowe – 1,5 TSi 150 KM, 2,0 TSi 190 KM i 2,0 TSi 245 KM oraz dwa warianty wysokoprężnego 2,0 TDI o mocach 150 KM i 200 KM. Wszystkimi szczegółami na temat Tarraco służą salony SEAT-a, ja natomiast służę relacją z testu tego SUV-a – flagowego w rodzinie SEAT-a. Opisuję w nim między innymi działanie trybu offroad, bo nawet takim Tarraco dysponuje. Czy w związku z tym powinienem o nim napisać „terenowy SUV SEAT-a”?

Bogusław Korzeniowski

A tak crossover, SUV i duży SUV SEAT-a, czyli Arona, Ateca i Tarraco prezentują się w rodzinnym filmie.

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!