Producenci samochodów terenowych od dłuższego czasu wycofują się z tego rynku, mamiąc nas samochodami z napędem na cztery koła, udającymi jedynie prawdziwe terenówki. Klasyczne pożeracze bezdroży lada dzień przejdą do historii. Jednym z ostatnich prawdziwych samochodów terenowych jest małe autko firmy Suzuki o nazwie Jimny.
Suzuki Jimny jest następcą starego poczciwego Samuraja (na rynku japońskim Jimny). Mimo dużych różnic stylistycznych założenia konstrukcyjne są bardzo podobne. Małe auta suzuki to prawdziwy fenomen. Zaprojektowane jako samochody do zabawy, do jazdy po plaży i mieście, zupełnie przypadkowo w swoim drugim życiu stały się świetnymi terenówkami. Dzięki prostej budowie układu napędowego i zawieszenia są tanie w eksploatacji, zapewniają jednocześnie parametry terenowe, którymi zawstydzają duże, klasyczne terenówki.
Nadwozie i cechy ogólne
Jimny urzeka swoim wyglądem. Malutki, dwudrzwiowy dżip ma tak sympatyczny pyszczek, że aż chce się uśmiechnąć na jego widok. Ma to swoje zalety w miejskiej dżungli. Samochodzik jest bardzo zwrotny, a wysoka pozycja za kierownicą ułatwia manewrowanie. Dobra terenowa geometria sprzyja nie tylko w terenie.
Oporu nie będą stawiać większe krawężniki czy progi zwalniające. Samochód jest na tyle krótki, że łatwo o ocenę odległości i określenie narożników nadwozia. Koło zapasowe umieszczone na tylnych drzwiach wygląda rasowo, ale pozwala też zaoszczędzić miejsce w bagażniku.
Wnętrze
Wnętrze ma bardzo niewielkie wymiary, a samochód rejestruje się na cztery osoby. Ponieważ autko budowane jest w tradycyjny sposób, wielkość karoserii odpowiada wielkości wnętrza. Jest wąsko i dość ciasno, ale przynajmniej nie brakuje przestrzeni nad głowami i na nogi. Nie pomyślano o jakiejkolwiek regulacji kolumny kierowniczej, choć nie ma problemu ze znalezieniem wygodnej pozycji. Z tyłu usiądą dwaj dorośli mężczyzni.
Wielkość bagażnika również nie jest imponująca. Robi się co prawda dość spory po złożeniu tylnej kanapy, na której i tak raczej nikt nie usiądzie, ale niewielka ładowność wynosząca niewiele ponad 300 kg i tak odstraszy amatorów ciężkich ładunków. Szkoda też, że dostęp do niego realizowany jest przez japońskie drzwi, czyli takie, które otwierają się w prawą stronę. W przewożeniu większych przedmiotów pomaga składane, dzielone (50/50) oparcie kanapy.
Wykończenie małego Suzuki jest całkiem przyjemne, wygląda schludnie. Wszystko znajduje się pod ręką i nic nie powinno sprawiać problemów w obsłudze. Przy ostatniej modernizacji zmieniono reduktor. Teraz napęd przednich kół włącza się przyciskiem, a nie – jak wcześniej – klasyczną dźwignią. Kierowca może liczyć na pełną elektrykę, wraz z ogrzewaniem foteli, oraz klimatyzację.
Silnik
Pod maską aut sprzedawanych przez polskich dilerów znajduje się tylko jeden silnik. Jest to zmodernizowana, klasyczna dla małych Suzuki, czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1328 cm3. To typowy japoński silnik lubiący wysokie obroty, miło zaskakujący przy dystrybutorze. Po modernizacji dodano system zmiennych faz rozrządu, które pozwoliły spłaszczyć linię przebiegu momentu obrotowego. Mimo to nie ma co liczyć na dobrą elastyczność.
Dzięki niewielkiej masie Jimny jest dynamiczny, ale tylko pod warunkiem utrzymywania wysokich obrotów. Powyżej prędkości 100 km/h wyraźnie traci na dynamice, a prędkość maksymalna oscyluje w granicach 140 km/h. Jeśli jeździ się normalnie, spalanie waha się pomiędzy 6 a 9 litrów na 100 km. Przy wykorzystaniu pełnej dynamiki albo maksimum możliwości terenowych auto spali więcej niż 10 l/100km. Przy dużych prędkościach daje o sobie znać słaba aerodynamika bryły nadwozia.
Na szosie
Prowadzenie auta można ocenić, patrząc jedynie na rozmiary i budowę podwozia. Niestety, sztywne mosty oznaczają średnio stabilne zachowanie na poprzecznych nierównościach i garbach występujących na zakrętach. Wszystko za sprawą zastosowanego w podwoziu drążka Panharda. Pamiętajmy też o tym, że Jimny ma napęd dołączany, więc na szosie jeździ się nim tak jak typową tylnonapędówką.
W terenie
Wbrew pozorom śmieszny, cukierkowy „samochód miejski dla kobiet” zaskoczy niejednego twardziela, jeżdżącego na co dzień swoim dwutonowym pick-upem. To jeden z niewielu samochodów 4×4 na rynku, którego zawieszenie jest zamocowane do klasycznej ramy i składa się z dwóch sztywnych mostów. Co to oznacza?
Po pierwsze wykrzyżowanie osi (94%) niedostępne dla współczesnych SUV-ów i wielu terenówek. Po drugie, niezmienny prześwit poprzeczny (195 mm). Po trzecie, dużo lepszą trakcję w terenie od samochodów z zawieszeniem niezależnym. Tym bardziej, że napęd przednich kół dołączany jest na sztywno (bez międzyosiowego mechanizmu różnicowego). Zatem w każdej sytuacji jest napęd przynajmniej na dwa koła.
Nadwozie ma bardzo krótkie zwisy, a dzięki małemu rozstawowi osi bardzo dobrze wygląda również kąt rampowy. Problemem może być brak osłon, szczególnie reduktora. Również plastikowe zderzaki mogą nie wytrzymać kontaktu z twardszym podłożem. Z drugiej strony przy takich kątach natarcia i zejścia, zanim Jimny przytrze zderzak, większe terenówki i SUV-y mogą go już stracić.
Z jednej strony wadą są dość małe jak na terenówkę koła. Z drugiej – niska masa i niewielkie rozmiary sprawiają, że nawet na typowych szosówkach można zajechać dość daleko. Warunek jest jeden. Trzeba mocno kręcić silnik. Tam, gdzie dużą terenówką można pełzać na najniższych obrotach, Suzuki trzeba atakować ze sporą dawką gazu. Należy jedynie wziąć pod uwagę dość delikatną konstrukcję podwozia, szczególnie wahaczy. Zresztą redukcja masy to właśnie zasługa delikatniejszej niż w starszym Samuraju konstrukcji.
Dzięki niskiej masie Jimny wprost przelatuje przez przeszkody. Te, których nie można pokonać, z łatwością ominie. Trzeba jeszcze uważać na dość ograniczoną odporność na przechyły. Pamiętajmy, że niewielkie wymiary to również niewielki rozstaw kół. Tak więc trawersowanie zbocza może się zakończyć przedwczesnym koziołkowaniem. Nie zachwyca, ale i nie rozczarowuje maksymalna (podana przez producenta) głębokość brodzenia, wynosząca 400 mm.
Możliwości modyfikacji
Większe modyfikacje tego autka utrudnia przede wszystkim nadwozie, a dokładnie plastiki okalające całą karoserię. Trudno też umieścić większe koła w niewielkie nadkola. Konieczne jest liftowanie zawieszenia. W niezbyt pięknym Samuraju nie było to problemem, samochód nie tracił zbytnio na estetyce. W Jimny, decydując się na poważniejszy tuning, trzeba pogodzić się z dość szpetnym wyglądem auta z podciętymi błotnikami i nieoryginalnymi zderzakami. Oczywiście dotyczy to jedynie ekstremalnych modyfikacji. Jak widać na zdjęciu poniżej, zachowując umiar, można spasować wszystko estetycznie.
Zaletami są jednak wymiary i masa. Po pierwsze nie ma potrzeby stosowania ogromnych kół, jak w przypadku 2-tonowych kolosów. W zupełności do sprawnego poruszania się w trudnym terenie wystarczą opony o średnicy 31 cali. Po drugie, masa niewiele większa niż 1000 kg pozwala użyć mniejszej (słabszej) wyciągarki. Co za tym idzie – zarówno opony, jak i wyciągarka będą zdecydowanie tańsze niż te, które trzeba zamontować do dużych terenówek.
Problemem w terenie może być niska moc silnika, szczególnie w połączeniu z większymi i bardziej agresywnymi oponami. Również wytrzymałość niektórych podzespołów może okazać się niewystarczająca do swobodnego korzystania z pełni możliwości dobrze przygotowanego auta. Na szczęście, rynek akcesoriów jest dość spory i nie powinno być większych problemów z kupnem mocniejszych elementów do Suzuki Jimny.
Koszty
Suzuki oferuje na polskim rynku model Jimny z silnikiem benzynowym 1,3 litra ze skrzynią manualną lub automatyczną. Do wyboru są trzy wersje wyposażenia: Club, Comfort i Elegance. Najuboższa wersja Club nie ma w standardzie m.in. podgrzewanych foteli, elektrycznie regulowanych lusterek i szyb, centralnego zamka czy radioodtwarzacza CD. Takie elementy, jak zderzaki, listwy progowe czy nadkola, są w kolorze czarnym. Jest to więc normalny „golas”, świetnie nadający się do dalszych modyfikacji.
Wersja Club kosztuje 54 900 zł brutto – to jednocześnie niska i wysoka cena. Wysoka, bo właściwie mamy do czynienia z samochodem (zarówno pod względem, jak i wyposażenia), który utkwił w minionej epoce. Niska, bo tak naprawdę takich samochodów brakuje na rynku. Jeśli komuś nie zależy na przestronności, cena za japoński samochód bez psujących się bajerów jest atrakcyjna. Jeśli ktoś kupuje Jimny, to raczej ma na uwadze eksploatację w terenie. W przeciwnym razie taka inwestycja nie ma sensu.
Wersja Elegance ma w standardzie m.in. skórzaną tapicerkę, aluminiowe felgi; wszystko jest ogrzewane i elektryczne. Tak skonfigurowane auto kosztuje 65 900 zł, czyli więcej o 11 tys. Dopłata wydaje się wygórowana, jednak poza takimi atrakcjami jak kilkanaście poduszek i elektroniczne systemy pomocy w każdej sytuacji na pokładzie znajduje się wszystko, czego kierowca potrzebuje. Cena jest wysoka, ale to autko sprawni jeżdzi po bezdrożach i rewelacyjnie w mieście, tyle że z dużo większą klasą.
Konkurencja
Tak naprawdę trudno o konkurencję dla Jimny’ego. Na rynku nie ma samochodów w tym segmencie. Porównywanie z crossoverami jest trochę bez sensu, a z takimi spartańskimi samochodami jak Lada Niva też jakby nietrafione. Choć tak naprawdę Jimny plasuje się gdzieś pośrodku – pomiędzy praktycznym, miejskim wózkiem na zakupy a dzielnym, prostym pożeraczem bezdroży.
Dane techniczne (1,3 Club – dane producenta)
Nadwozie
Długość/Szerokość/Wysokość [mm]: 3645/1600/1670
Rozstaw osi [mm]: 2250
Rozstaw kół (przednich / tylnych) [mm]: 1355/1365
Minimalny promień skrętu [m]: 4,9
Prześwit podwozia [mm]: 190
Kąt natarcia: 37°
Kąt rampowy: 31°
Kąt zejścia: 46°
Pojemność bagażnika[litry]: 113
Maksymalna pojemność bagażnika [litry]: 816
Masa własna [kg]: 1060
Dopuszczalna masa całkowita [kg]: 1420
Pojemność zbiornika paliwa [litry]: 40
Silnik i przeniesienie napędu:
Silnik (moedel) : M13A z VVT
Ilość i układ cylindrów / liczba zaworów: 4, rzędowy / 16
Pojemność skokowa silnika [cm3]: 1328
Średnica x skok [mm x mm]: 78.0 x 69.5
Moc maksymalna [kW (KM) / obr/min.]: 62,5 (85) / 6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr/min.]: 110 / 4100
Norma emisji spalin: Euro 5
Rodzaj napędu: Stały napęd na oś tylną + dołączany napęd osi przedniej (2WD/4WD)
Przełożenie skrzyni rozdzielczo-redukcyjnej (H / L): 1,000 / 2,002
Podwozie
Zawieszenie przód / tył: zależne z 3 elementami prowadzącymi i sprężynami oraz sztywną belką osi
Hamulce przednie / tylne: tarczowe / bębnowe
Rozmiar opon: 205/70R15
Dane eksploatacyjne i osiągi:
Emisja CO2 – cykl mieszany [g/km]: 162
Zużycie paliwa [l/100 km]
Cykl miejski: 8,9
Cykl pozamiejski: 6,0
Cykl mieszany: 7,1
Przyspieszenie 0-100 km/h [s]: 14,1
Prędkość maksymalna [km/h]: 140