Suzuki Swift S1600

Na rynku dostępna jest już IV generacja tego małego i zwinnego autka. Poprzednia odsłona została wprowadzona w 2005 roku, a jego rajdowa odmiana od razu zawojowała zarówno szutrowe i asfaltowe odcinki rajdowe. Jak się okazało, japoński samochód segmentu B stanowi doskonałą bazę dla auta wyczynowego.

Suzuki Swift trzeciej generacji w odmianie rajdowej nie był jednak tym, który przecierał szlaki w młodej serii JWRC. Jego poprzednikiem był równie doskonały Suzuki Ignis, który zaczął odnosić większe sukcesy dopiero w wersji 5-drzwiowej, ponieważ wersja 3-drzwiowa miała za krótki rozstaw osi. Ignis otrzymał rajdową homologację w 2001 roku i była to pierwsza tego typu rajdówka wyprodukowana przez koncern spoza Europy. Sukcesy Ignisa były niepodważalne i 4 lata po jego debiucie na trasy wjechał jego następca – Swift S1600.

Suzuki Swift S1600

Ten został zbudowany co prawda na nadwoziu 3-drzwiowym, ale i tak ma o 30 mm większy rozstaw osi niż Ignis (2360 mm). Większość podzespołów pochodzi z Japonii, ale samochód składany jest przez Monster Sport Europe, która swoją siedzibę ma w Milton Keynes. Główną wadą Ignisa była jego masa. W Swifcie położono więc duży nacisk na rozwiązanie tego problemu, aby samochód dobrze radził sobie także na trasach asfaltowych. Choć w serii JWRC obowiązywał (w sezonie 2011 zamiast JWRC  ruszyła seria WRC Academy) limit minimalnej wagi 1000 kg, to możliwość dowolnego rozkładu balastu pozwala wpłynąć na zachowanie się auta na drodze.

Suzuki Swift S1600

Na kilka dni przed uzyskaniem homologacji FIA (1 llipca 2005 roku) samochód został przetestowany w Walii Per-Gunnara Anderssona Guya Wilksa. Największe wrażenie zrobiło na nich tylne zawieszenie. W Ignisie tylna oś była sztywna. W Swifcie S1600 zastosowano natomiast niezależny układ wahaczy wzdłużnych. Aby zminimalizować ryzyko awarii układu kierowniczego, zdecydowano się na zastąpienie wspomagania sterowanego elektronicznie na sterowane hydraulicznie. Wnętrze w stosunku do swojego poprzednika zostało także znacznie zmodyfikowane. Uwagę zwraca przede wszystkim panel kontrolny, który dla lepszego rozkładu masy samochodu znajduje się dokładnie na środku deski rozdzielczej.

Wnętrze Suzuki Swift S1600

Pod maskę Swifta trafiła ta sama jednostka napędowa co w Ignisie. Jest to wolnossący, czterocylindrowy silnik o objętości skokowej 1598,5 cm3 z 16 zaworami. Co prawda według regulaminu JWRC moc nie mogła przekraczać 230 KM, to już dla Ignisa były oferowane te silniki w specyfikacji top, w której osiągały moc 260 KM, ale były znacznie mniej żywotne. W specyfikacji light silniki “przejeżdżały” ok. 900 kilometrów oesowych. Zmiana biegu na wyższy następowała przy 9000 obr./min. Moc silnika w Swifcie wynosi 218 KM, moment obrotowy – 186 Nm. Motor ten jest naprawdę wytrzymały i odporny na błędy kierowcy. Niełatwo go zatrzeć, nawet jeśli omyłkowo zostanie wkręcony na jeszcze wyższe obroty.

Silnik Suzuki Swifta S1600

Tak jak i wszystkie samochody klasy S1600, tak i Suzuki Swift wyposażony jest w sekwencyjną skrzynię biegów z 6 przełożeniami. Z przodu znajdują się hamulce tarczowe o średnicy 355 mm (rajdy asfaltowe) lub 300 mm (rajdy szutrowe) z 4-tłoczkowymi zaciskami. Na tylnej osi zamontowane są tarcze o średnicy 278 mm z 2-tłoczkowymi zaciskami. Przednie koła w przypadku tras asfaltowych mają rozmiar 17×7.0J, 15×6.0J – jeśli trasa odbywa się na nawierzchni luźnej. Opony kontrolowane przez FIA to BF Goodrich w rozmiarach 200 mm (asfalt) i 195 mm (szuter).

Suzuki Swift S1600

Przygotowanie samochodu rajdowego wymaga funduszy, ale w końcu sporty motorowe nigdy do tanich nie należały. Na początek nie musowo od razu budować samochodu w specyfikacji S1600, ale zająć się drobniejszymi modyfikacjami pozwalającymi na starty w niższych seriach rajdowych. Wysoce zaawansowana wersja Swifta S1600 pokazuje, jaki potencjał drzemie w tym aucie.

Silnik i napęd:
• Typ: R4 N/A
• Ustawienie: z przodu, poprzecznie
• Rozrząd: 16V, DOHC
• Objętość skokowa: 1598,5 cm3
• Stopień sprężania: 12,9
• Moc maksymalna: 218 KM (przy 7500 obr./min.)
• Moment maksymalny: 186 Nm (przy 7250 obr./min.)
• Objętościowy wskaźnik mocy: 136,4 KM/l
• Skrzynia biegów: 6 biegów, sekwencyjna
• Typ napędu: FWD
• Hamulce przednie: tarczowe, 355 mm (asfalt), 300 mm (szuter), 4-tłoczkowe zaciski
• Hamulce tylne: tarczowe, 278 mm, 2-tłoczkowe zaciski
• Zawieszenie przednie: McPherson
• Zawieszenie tylne: niezależne wahacze wzdłużne
• Układ kierowniczy: wspomaganie sterowane hydraulicznie

Masy i wymiary:
• Typ nadwozia: hatchback
• Liczba drzwi: 3
• Masa własna: 1000 kg
• Stosunek masy do mocy: 4,59 kg/KM
• Długość: 3695 mm
• Szerokość: 1805 mm
• Wysokość: 1445 mm (asfalt), 1510 mm (szuter)
• Rozstaw osi: 2390 mm
• Rozstaw kół przód/tył: 1596 mm/1590 mm

Poprzedni wpis Następny wpis