Na rynku jest obecnie wiele samochodów z niezliczonymi asystentami jazdy i systemami aktywnego bezpieczeństwa. Które z nich są najbardziej wartościowe i rzeczywiście wpływają na bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania auta? Wybraliśmy pięć takich, które powinniście mieć w aucie, jeżeli macie taką możliwość.
Hamulec przeciwkolizyjny
To jedno z nowszych, stosowanych coraz powszechniej jako wyposażenie standardowe urządzeń, które zapobiega lub zmniejsza ryzyko kolizji z autem poprzedzającym. Jest to szczególnie przydatne podczas jazdy w mieście, gdzie waszą uwagę rozprasza otoczenie. Chwila zagapienia się i o kolizję nietrudno. System ten działa również w niektórych samochodach na trasie, gdzie zbyt szybkie zbliżanie się do innego auta jest sygnalizowane (kontrolka lub sygnał dźwiękowy) i nierzadko włączają się hamulce.
Wybrane nazwy hamulca antykolizyjnego:
- Active City Stop (Ford)
- AEB (Hyundai)
- Brake Assist (Kia)
- Front Assist (Seat)
Adaptacyjny tempomat
To w pewnym sensie znakomite uzupełnienie powyższego. Wspomaga kierowcę podczas jazdy utrzymując stałą, bezpieczną odległość od auta poprzedzającego. Wasz samochód sam zwolni i przyspieszy do zadanej prędkości wtedy, gdy będzie to konieczne. To wygodne szczególnie podczas długich podróży w trasie, kiedy często zmienia się prędkość ze względu na wzmożony ruch. Jest to nie tyle system bezpieczeństwa, co po prostu rozwiązanie znacząco podnoszące komfort podróżowania.
Wybrane nazwy adaptacyjnego tempomatu:
- Adaptive Cruise Control (Ford)
- Speed Assist (Kia)
Monitorowanie martwego pola lusterek
Jeden z naszym zdaniem najbardziej przydatnych systemów bezpieczeństwa w mieście, ale także na autostradzie. Układ monitorujący tzw. martwe pole lusterek, ostrzega kierowcę przed niewidocznym dla niego pojazdem. Podczas zmiany pasa ruchu to naprawdę przydatne. Jednak nie tylko w mieście, bo i na autostradzie system ostrzega przed szybko jadącymi lewym pasem autami. Wystarczy drobny błąd, by spowodować bardzo poważną kolizję. Tego błędu można się ustrzec, mając właśnie ten system.
Wybrane nazwy asystenta martwego pola lusterek:
- Blind Spot Information (Ford)
- BSD (Hyundai)
- Blind Spot Detection (Kia)
Monitorowanie ruchu poprzecznego za pojazdem
Nie ma obecnie równie przydatnego rozwiązania. O ile wcześniej opisane urządzenia pomagają kierowcy w prowadzeniu pojazdu, o tyle tzw. Cross Traffic Alert wydaje się być niezastąpiony. To monitorowanie strefy z tyłu samochodu w zakresie 180 stopni podczas cofania. Znacie prawo nakładające na kierowcę obowiązek zapewnienia sobie pomocy innej osoby, podczas wyjeżdżania prostopadle tyłem na drogę? Z tym system nie jest to potrzebne. Co więcej, jeżeli auto jest wyposażone w kamerę cofania, często układ pokazuje również, z której strony zbliża się obiekt.
Wybrane nazwy systemu monitorowania ruchu poprzecznego:
- Cross Traffic Alert (Ford)
- RCTA (Hyundai)
- Kia Rear Cross Traffic Alert (Kia)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy
Wielu kierowców twierdzi, że to jest zupełnie niepotrzebne. Ikonka filiżanki kawy na komputerze pokładowym może kogoś śmieszyć, ale nie zapala się ona przypadkowo. Gdy samochód rozpozna, że kierowa zachowuje się nietypowo, nie trzyma się swojego pasa ruchu, reaguje ospale lub w ogóle nie koryguje toru jazdy, układ rozpoznawania zmęczenia sugeruje przerwę w jeździe. Kawa jest tu oczywiście symboliczna. Nie lekceważcie tego ostrzeżenia.
Wybrane nazwy systemu monitorowania zmęczenia kierowcy:
- Driver Alert (Ford)
- DAA (Hyundai)