Samochody dostawcze są zazwyczaj utożsamiane z wersjami do pracy w transporcie towarów lub w transporcie osobowym. My jednak sprawdziliśmy jak wykorzystać taki model inaczej… Ahoj przygodo

Samochody dostawcze nie muszą mieć efektownej sylwetki, przyciągającej wzrok innych użytkowników dróg. Ich nadrzędną cechą musi być uniwersalność, czyli połączenie zwrotności i ładowności. Jednakże nawet w klasie tych modeli są wersje o bardziej charakterystycznym kształcie, wyróżniającym ich wśród rodziny tych modeli.

Z pewnością takim modelem jest Ford Tourneo Custom Active.

Wersja inspirowana jest surowym stylem modeli z segmentu SUV-ów. Zyskała na funkcjonalności dzięki wyróżniającym ją elementom stylistycznym i dodatkowym opcjom wyposażenia, które powinny zadowolić zarówno użytkowników prywatnych, jak i biznesowych.

Wersje linii Active, oferujące więcej przestrzeni, zwłaszcza bagażowej, pozwalające na śmiałe wyjazdy i uprawianie sportowego stylu życia, korzystają z popularności modeli osobowych dla aktywnych – Fiesty Active i Focusa Active.

Jak wygląda Activ w wersji Tourneo Custom?

Modele Active wyróżniają się elementami nadwozia inspirowanymi stylem SUV-ów:

  • Unikalnymi 17 calowymi felgami aluminiowymi
  • Typową tylko dla tej linii, siatkową strukturą osłony chłodnicy
  • Dodatkowymi panelami ochronnymi nadkoli, boków nadwozia, tylnego zderzaka i nakładek lusterek
  • Dodatkowymi progami
  • Relingami dachowymi w standardzie

Wnętrze – uniwersalizm to moje drugie imię

W Fordzie Tourneo Custom każda podróż mija pod znakiem przyjemności i relaksu – zarówno dla kierowcy, jak i wszystkich pasażerów. Elastyczny układ siedzeń pozwala na ponad 30 różnych ustawień. A jeśli potrzebujemy więcej miejsca na bagaże, wybieramy wersję L2 z długim rozstawem osi. Właśnie te opcja jest w testowanym modelu Active, który ma długość/szerokość/wysokość (5340/1986/1984) i rozstaw osi 3300.mm.

Wnętrze business class

Tak duża przestrzeń we wnętrzu zapewnia doskonałe zagospodarowanie. Elastyczne wnętrze Tourneo Custom Active można łatwo aranżować, dostosowując do wymagań użytkowników. Fotele można przesuwać, zwiększając przestrzeń pasażerską lub bagażową, która ponadto ma wyjątkowe wymiary w wariancie z długim rozstawem osi (pojemność bagażnika to 1900 litrów). Siedzenia można również odwrócić, uzyskując ustawienie w układzie konferencyjnym, lub całkowicie je usunąć, aby uzyskać więcej miejsca na bagaż. Punkty mocowania siedzeń można następnie wykorzystać jako kotwice uchwytów rowerowych zabezpieczających transport rowerów.

Jak wspominałem na początku postanowiliśmy sprawdzić samochód w nietypowym teście i… wybraliśmy się nim na kemping.

W tym celu zdemontowano trzeci rząd foteli wyjmując każdy fotel osobno (niestety waga każdego to ok 25 kg i demontaż, a zwłaszcza ponowny montaż wymaga siły). W efekcie pozostały trzy fotele odwrócone tyłem do kierunku jazdy i ogromna powierzchnia. W to miejsce umieszczono materace dmuchane i… samochód stał się klasycznym autem kempingowym.

  • Atutem tego modelu było doskonałe wykończenie tapicerskie podłogi, oraz ścian bocznych, przez co faktycznie sprawiał on wrażenie modelu do wypoczynku.
  • Drugim atutem były też uchylane okienka w bocznych szybach, co gwarantowało cyrkulację powietrza na kempingu.
  • Trzecim atutem były zaś dodatkowe rolety, przez co model był odizolowany od innych osób.

Zresztą jakość wykończenia to kolejny atut tego modelu. Wnętrze wykonano z najwyższej klasy materiałów, a mnóstwo praktycznych schowków zapewnia dodatkowy komfort i jakość użytkowania.

Dojechać na kemping

Prezentowana wersja Active napędzana była dwulitrowym silnikiem diesla o mocy 185 KM. Współpracował on z manualną skrzynią biegów i trzeba przyznać, że jazda była naprawdę wygodna i zadowalająca.
Mimo dużych gabarytów i masy pojazdu wynoszącej 2300 kg była możliwość jazdy ekonomicznej. Gdy jechaliśmy z Krakowa do Krościenka nad Dunajcem i na trasie nie przekraczaliśmy 80 km/h, średnie zużycie paliwa wyniosło 6,6 l/100 km.

Jednakże jadąc na trasie Warszawa – Kraków, gdzie prędkość często przekraczała 105 km/h (na tyle ustawiono tempomat i dodawano gazu podczas wyprzedzania) średnie zużycie wyniosło 9,2 l/100 km. Podobnie było w ruchu miejskim.

Pisząc o tym modelu warto zwrócić uwagę na kilka innowacji technologicznych.

  • Ford Tourneo Custom dostępny jest z imponującą listą funkcji wspomagających kierowcę. Wśród nich są m.in. system informujący o pojazdach znajdujących się w martwym polu (Blind Spot Information System) czy opcjonalną technologię Intelligent Speed Assist automatycznie dostosowującą prędkość pojazdu do znaków drogowych.
  • Ponadto, czujniki parkowania pomagają ocenić odległość między samochodem a dowolna przeszkodą znajdującą się z tyłu lub z przodu pojazdu. Emitowany sygnał dźwiękowy nasila się wraz ze zbliżaniem do wykrytego obiektu. Funkcja ta pomaga w szybkim i wygodnym parkowaniu, co w tak dużym aucie jest nieodzowną pomocą.
  • Funkcja Cross Traffic Alert ostrzega o pojazdach nadjeżdżających z prawej lub lewej strony podczas manewru wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego. Wykorzystuje do tego diody umieszczone w lusterkach bocznych, sygnał dźwiękowy i wielofunkcyjny wyświetlacz. Technologia ta wchodzi w skład systemu monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (BLIS). Równie praktyczną technologią był adaptacyjny tempomat, który pomaga utrzymać bezpieczną odległość od pojazdu jadącego z przodu.

Poza utartym szlakiem

Dodatkowo, klienci oczekujący od Tourneo Custom Active zdolności pokonywania trudnych odcinków drogowych mogą liczyć na Lepsza przyczepność w trudnym terenie

Forda Tourneo Custom Active z ręczną skrzynią biegów wyposażono bowiem w technologię, która ułatwia prowadzenie w  rudnym terenie. Mechaniczny układ różnicowy o ograniczonym poślizgu maksymalizuje przyczepność kół zwłaszcza na sypkich i nierównych nawierzchniach, przekazując moc do koła o największej przyczepności. Ułatwia to jazdę i poprawia stabilność zawsze. Ponieważ zaś nasza wyprawa kempingowa była związana z kajakarstwem górskim na Dunajcu, dojazd przez gorsze odcinki dróg był często sprawdzany.

Nie tylko w terenie warto pochwalić ten model. Zastosowano w nim też system poprawiający stabilność na zakrętach (Torque Vectoring Control). Który stale rozkłada moment obrotowy silnika pomiędzy przednie koła, dostosowując ich pracę do nawierzchni i warunków drogowych. Ten zaawansowany system reaguje 100 razy na sekundę, zapewniając precyzyjne prowadzenie i dobre trzymanie się drogi.

Dla kogo?

Z pewnością nie jest to model rodzinny. Jest to raczej efektowny model osobowo-biznesowy dla dużych firm. Jest to także idealna opcja dla osób przewożących przyczepę z końmi lub łódką. Tym bardziej, że mają oni możliwość przewieźć wewnątrz sześciu koszykarzy, ich stroje, piłki i… prawie całe boisko.

Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis