Renault Koleos trafił na rynek jesienią 2006 (salon w Paryżu), ale nie wzbudzał nadmiernych emocji. Zbudowany w oparciu o płytę podłogową i podzespoły Nissana X-Trail podzielił los innych typoszeregów Renault z tamtych latach. Mimo doskonałych warunków technicznych nie udało mu się wzbudzić sympatii klientów. Zupełnie odmienny jest model obecnej generacji, który jest bardzo podobny do modeli Talisman i Talisman Grandtour. Wszystkie samochody zostały bowiem zaprojektowane przez Alexisa Martota w ramach prac nad stylistyką nowego nadwozia firmy.
Koleos -model Premium
Renault Koleos bazuje na modułowej platformie CMF-C/D Aliansu Renault-Nissan. Jest ona wspólna dla takich pojazdów jak Renault Espace, Talisman i Kadjar, czy też Nissan X-Trail i wcześniejszy Qashqai. Charakterystyczny i atrakcyjny styl, już na pierwszy rzut oka pozwala skojarzyć nowego Koleosa z modelami klasy wyższej gamy Renault. Najbardziej widoczne podobieństwa znajdują się z przodu nadwozia, ozdobionego pionowym logo marki Renault, umieszczonym na szerokim, chromowanym grillu. Podobieństwo można odnaleźć także w muskularnych nadkolach i wyważonych proporcjach oraz w zredukowanych zwisach. Stylistyczne podobieństwo to także ten sam (w Talismanie i w Koleosie) stosunek długości do rozstawu osi. Całkowicie inne są jednak wymiary. Rozstaw osi wynosi odpowiednio 2808 mm (Talisman) i 2705 mm (Koleos), a długość – 4848 mm (Talisman) i 4673 mm (Koleos).
Kolejne podobieństwo stylistyczne to także zarys przedniego i tylnego oświetlenia z charakterystycznym układem świateł.
— Z przodu światła w kształcie litery „C” („C-Shape”), podobnie jak w modelu Talisman, wychodzą poza obrys bloku świateł.
— Światła do jazdy dziennej podkreślają przenikliwość i wyjątkowość „spojrzenia”. Technologia zapewnia o 20% mocniejsze światło niż wiązka halogenowa i znacznie poprawia widoczność w nocy.
— Włączone na stałe światła tylne są wyposażone w technologię Edge Light, która zapewnia efekt 3D.
— Skośny kształt świateł, podobnie jak w modelu Talisman, poszerza optycznie pojazd i podkreśla umieszczone pośrodku klapy logo Renault.
Jednakże podobieństwa te podkreślają jedynie przynależność do samochodów Renault Premium, gdyż Koleos ma styl zupełnie inny niż dostojny Talisman. Koleos jest SUV-em z prawdziwego zdarzenia i wyróżnia się wszystkimi elementami które cechują ten segment. Mamy więc poziomą maskę, linie nadwozia podkreślające moc i solidność, boczne osłony drzwi, czy duże koła.
Renault Koleos to komfort dla wszystkich pasażerów
Projektując Koleosa starano się, aby nie było potrzeby wyboru pomiędzy designem i komfortem. Stąd też efektowna forma nadwozia, zapewnia jednocześnie wszystkim pasażerom najwyższy poziom komfortu we wnętrzu. Wskazują na to rozstaw osi 2709 mm, odległość siedziska do dachu i odległość kolan siedzących z tylu od foteli przednich. Również modularny bagażnik (579 litrów) i duża liczba schowków (o łącznej pojemności 35 litrów) są twgo dowodem.
Dodatkowo w modelu zastosowano system „Easy Break”. Pozwala on -dzięki umieszczonym w bagażniku dźwigniom- jednym ruchem złożyć tylne oparcia siedzeń w proporcji 1/3-2/3.
W przypadku jadących z przodu możemy liczyć na m.in. fotele zapewniające wygodę na trasach. Mają one: elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego dla fotela kierowcy, podgrzewane siedzenie i oparcie oraz dwustopniową funkcję wentylacji.
Oczywiście zadbano także o zapewnienie dobrego samopoczucia pasażerów. Stąd też wrażenie jakości są na poziomie gamy Premium. Odczucie to mamy m.in. dzięki zastosowaniu wytrzymałych materiałów wysokiej klasy, oświetleniu ambiente we wnętrzu i szerokiemu szklanemu otwieranemu dachowi.
W przypadku prezentowanego modelu INITIALE PARIS poczucie komfortu jest jeszcze większe dzięki elementom wykończenia oraz specjalnemu wyposażeniu dostępnemu w standardzie:
— tapicerka ze skóry licowej Nappa, w kolorze czarnym lub cieniowana szaro-czarna
— wyprofilowane zagłówki na przednich siedzeniach
— masaż lędźwiowy w przednich fotelach
— kierownica i dźwignia zmiany biegów wykończone skórą licową Nappa
— deska rozdzielcza wykończona skórą z przeszyciami
— podgrzewane i wentylowane fotele przednie regulowane elektrycznie
— szyby boczne klejone dla większego komfortu akustycznego
— karta Renault Hands Free specjalna dla modelu INITIALE PARIS
System Bose – sala koncertowa w Renault Koleos
Wspominając o najbogatszej wersji wyposażeniowej nie można zapomnieć o najwyższej jakości przestrzennego dźwięku Bose dopasowanego do wnętrza tego modelu.
Firma Bose© opracowała dla Koleosa system dopasowany do właściwości akustycznych wnętrza. Składa się on z 13 wysokiej klasy głośników. Dzięki temu dostarcza on czysty dźwięk, o realistycznym brzmieniu zbliżonym do muzyki granej „na żywo”.
Warto też podkreślić, że Koleos oferuje w standardzie (!!!) system multimedialny R-LINK 2. Pozwala on na obsługę większości funkcji za pomocą tabletu na konsoli środkowej (multimedia, nawigacja, telefon, radio, systemy wspomagające prowadzenie i parkowanie itp.).
Jest to możliwe dzięki:
— intuicyjnemu interfejsowi oferującemu taką samą jakość dotykową, jak zwykłe tablety (powiększanie dwoma palcami, przewijanie stron, funkcja przeciągnij/upuść);
— nawigacji GPS z realistycznym odwzorowaniem terenu i budynków w 3D;
— funkcji rozpoznawania głosu w modułach nawigacji, telefonu, aplikacji, czytania e-maili
i słuchania radia, w celu łatwego i bezpiecznego dostępu do tych funkcji;
Silnik i mechanizmy jezdne Renault Koleos
Aktualnie, Koleos jest dostępny w salonach z dwoma wersjami silnikowymi. Są to benzynowy 1,3 Tce – 158 KM i diesel 2,0 Blue dCi – 184 KM). Obydwie wersje mają automatyczne skrzynie przekładniowe. Wersja benzynowa ma napęd na oś przednia, a diesel ma napęd na cztery koła.
Testowany model był z sinikiem wysokoprężnym. Zastosowany czterocylindrowy silnik, wyposażono w turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Pozwoliło to generować moc 184 KM i moment obrotowy 380 Nm w zakresie od 1750 do 3000 obr./min. Jednostka ta współpracuje z automatyczną skrzynią X-Tronic.
Teoretycznie X-Tronic jest to klasyczna skrzynia bezstopniowa. Wprzeciwieństwie do starych skrzyń biegów CVT, skrzynia X-Tronic Koleosa przypomina zachowanie wielostopniowych automatycznych skrzyń biegów podczas gwałtownych przyspieszeń.
Równocześnie dzięki zmiennym przełożeniom skrzynia biegów X-Tronic oferuje niezliczoną ilość przełożeń i stwarza optymalne warunki pracy silnika (przy wysokich obrotach i przy obciążeniu), poprawiające zużycie paliwa i akustykę.
Prezentowany model miał technologię ALL MODE 4×4-i, która sprawdziła się już w milionach samochodów Aliansu Renault-Nissan sprzedawanych na całym świecie. Ten system napędu na wszystkie koła zapewnia stałe monitorowanie przyczepności kół na drodze, zapewniając doskonałą trakcję w każdych warunkach.
Przycisk do wyboru napędu
W przeciwieństwie do wielu konkurentów, Koleos posiada przełącznik umożliwiający kierowcy w prosty sposób wybranie trybu napędu. Przełącznik (a raczej przycisk), umieszczony po lewej stronie kierownicy, pozwala wybierać pomiędzy trybami „2WD”, „4WD AUTO” i trybem „4WD LOCK”.
• W trybie „2WD” Nowy Koleos zachowuje się jak samochód ze stałym napędem na przednie koła, niezależnie od warunków przyczepności, optymalizując tym samym zużycie paliwa.
• W trybie „4WD AUTO” system ALL MODE 4×4-i stale monitoruje zmieniające się warunki jazdy i przyczepności. Następnie przetwarza informacje pochodzące z czujników dla idealnej dystrybucji momentu obrotowego na przednią i tylną oś. W razie potrzeby do tylnych kół może być wysłane do 50% możliwego momentu obrotowego.
• Podczas jazdy terenowej lub przy niskiej przyczepności (śnieg, błoto, ziemia, piasek) i przy niskiej prędkości (poniżej 40 km/h) kierowca może aktywować tryb „4WD LOCK”. Rozklada wówczas siły napędu na przednią i tylną oś w proporcji 50/50. Powyżej 40 km/h oraz przy każdym ponownym uruchomieniu silnika opcja włącza się automatycznie.
System ALL MODE 4×4 nie tylko poprawia właściwości terenowe Koleosa, ale pozwala też na bardziej dynamiczne osiągi, zapewnia większą stabilność i większe bezpieczeństwo na drodze. W trybie „4WD AUTO” wszystkie czujniki nieustannie monitorują przyspieszenie boczne i wzdłużne, ruchy oscylacyjne oraz kąt skrętu kierownicy.
Rozkład momentu obrotowego pomiędzy kołami przednimi i tylnymi jest zoptymalizowany (od 100% na przód i 0% na tył, do 50% na przód/50% na tył) dla zapewnienia lepszej przyczepności i zneutralizowania ryzyka nad- lub podsterowności. Jaki w danym momencie jest rozkład momentu na koła wskazuje obraz na desce rozdzielczej.
Model posiadał też system kontroli zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control). System działa w zakresie od 5 do 30 km/h i ogranicza prędkość jazdy Koleosa w dół bez konieczności wciskania pedału hamulca. To idealne rozwiązanie do poruszania się po bezdrożach, pozwalające kierowcy skupić się wyłącznie na torze jazdy.
W trasę, czyli sprawdzam
Po odebraniu samochodu w Warszawie, sparowaniu telefonu oraz ustawieniu fotela, kierownicy i lusterek wyruszam trasą S7 do Krakowa. Trasa do Dworca Wileńskiego na Pradze do Tarczyna jest ograniczona skrzyżowaniami i spowalniana przez światła, a także utrudniona przez roboty drogowe poza miastem. Ta wolna jazda pozwoliła mi jednak zaobserwować działanie skrzyni biegów.
Ponieważ dawała ona natychmiastową reakcję przy gwałtownych przyspieszeniach, oraz płynne i ciche wrażenia, nie przypuszczałem, że zastosowana przekładnia jest bezstopniowym automatem CVT (w modelu z klasycznym CVT po dodaniu gazu najpierw mamy wzrost obrotów silnika i później ospałe przyspieszenia, jak ma to miejsce w Toyotach). Dopiero podczas przygotowywania niniejszego tekstu zwróciłem uwagę jaki to rodzaj przekładni. Od tego czasu zacząłem też inaczej patrzeć na Koleosa. Faktycznie skrzynia bezstopniowa eliminuje zjawisko utraty przyspieszenia podczas zmiany biegów i można to zauważyć w dużym SUVie Renault (podobnie skrzynia DSG Volkswagena także nie ma utraty przyspieszenia). To optymalizuje komfort w warunkach niewielkich przyspieszeń, na przykład podczas jazdy w korkach. Wracając jednak do mojej podróży to trzeba przyznać, że jazda z prędkością powyżej 120 km/h, jest taka samo komfortowa jak z prędkością 70 km/h. We wnętrzu panuje cisza, nie dochodzą szumy opływu powietrza, ani szum opon, a system audio działa bardzo efektywnie.
Także prędkość (deklarowana wg katalogu na 198 km/h) z pewnością jest do osiągnięcia, gdyż chwilowe prędkości ponad 170 km/h -podczas wakacyjnej jazdy w Niemczech- wykazywały sporo mocy drzemiącej jeszcze w silniku.
Zużycie paliwa
Niestety zużycie paliwa na trasie wynoszące wg katalogu 5,7 l/100 km jest tylko pobożnym życzeniem.
— Przy jeździe po autostradzie ze stałą prędkością ok 90 km/h udało mi się uzyskać 6,5 l/100 km,
— Podczas jazdy na autostradzie w prędkością 140 km/h zużycie paliwa wynosiło 7,7-7,9 l/100 km.
— W przypadku jazd w mieście zużycie paliwa wyniosło 7,7 l/100 km.
Średnio, przez dwa tygodnie i 2500 km, model zużywał 7,3 l/100 km
Jednakże, chyba nikt kto kupuje samochód ważący z kierowcą 1770 kg i mający powierzchnię czołową 184 cm x 168 cm (szer/wy) nie liczy, że będzie to model oszczędny jak Megane.
Średnie zużycie paliwa (wg katalogu 6,7 l/100 km, w teście 7,3 l/100 km), to oczywiście znacznie więcej niż dane katalogowe, ale jak pokazują dane włączonego ekonomizera było to 74 % idealnej jazdy i podczas przejazdu 698 km, aż 122 km przejechano bez zużywania paliwa. Naprawdę więcej nie można było uzyskać, więc deklarowane 6,7 l/100 km to raczej żarcik, niemożliwy do uzyskania.
Podczas testu zwróciliśmy też uwagę na odczucia Europejczyka. Koleos od początku został bowiem zaprojektowany z myślą o rynku europejskim i stąd zostały zastosowane specyficzne rozwiązania, które trafiają w nasze gusta. Są to na przykład:
— deska rozdzielcza pokryta specjalnym materiałem i miękkie w dotyku panele drzwiowe. Te elementy wykończenia współgrają z większą izolacją dźwiękową wnętrza, tak aby zapewnić całkowity relaks we wnętrzu nowego Koleosa;
— różnorodność elementów wykończenia wnętrza, takich jak wewnętrzne klamki ze szczotkowanego chromu, automatycznie zwijana przesłona bagażnika oferowana w standardzie itd.;
— zewnętrzne elementy stylistyczne, takie jak lakierowane osłony przedniej części podwozia, antena na dachu w kształcie płetwy rekina, nakładki na progi drzwi itd.;
— aktywny system wspomagania nagłego hamowania w mieście i w trasie (AEBS city & inter-urban);
— system wspomagania parkowanie
Na zakończenie warto podkreślić, że Koleos Renault ma jeden z najbardziej przyjaznych systemów użytkowania. W Koleosie był elektryczny bezdotykowy system otwierania klapy tylnej. Przy rękach zajętych bagażami i z kartą hands free w kieszeni wystarczy po prostu przesunąć nogą pod zderzakiem, żeby otworzyć bagażnik

Dla kogo?
Renault Koleos nie jest crossoverem, czyli typowym samochodem miejskim o sylwetce „uterenowionego macho”. To prawdziwy SUV, mający duże nadwozie, duże koła 19 cali, duży prześwit (210 mm) i duże możliwości w terenie.
Tym samym pojazd spełnia zarówno wymogi klientów szukających wersji prestiżowej, którą bezstresowo podjedziemy do Teatru, jak i wersji która dojedzie w odległe łowiska, czy dzikie tereny górskie.
Naprawdę jest to więc pojazd o wielu twarzach. Koszty wersji 2,0 diesel to 193 900 zł za Initiale Paris i 176 900 zł za wersję Techno. Jako ciekawostkę dodam, że test pisalem w czasie wakacji 2022 i redagując go obecnie zauważyłem wzrost cen tylko o 3000 zł (!!!)
Bogusław Korzeniowski