Najnowszy film
Trail Rated to nie tylko znaczek na nadwoziu. Zastanawialiście się co oznacza?

Jeep-Cherokee-2019-1600-a0

Na niektórych wersjach modeli Jeep oraz na każdym Wranglerze znajdziecie czerwono-srebrny znaczek z napisem TRAIL RATED. Jest to coś w rodzaju certyfikatu przyznawanego tym samochodom, które pomyślnie przeszły szereg prób terenowych opracowanych przez Nevada Automotive Test Center (NATC) oraz Jeep Engineering.

Znak Trail Rated używany jest od 2003 roku i przyznawany samochodom marki Jeep. Jednak nie każdemu modelowi. Tylko wybrane auta i ich warianty są poddawane próbie w Nevada Automotive Test Center. Są to obiektywne testy i pomiary, których wyniki odpowiadają na pytanie: czy mamy do czynienia z samochodem terenowym? Każde auto jest sprawdzane w pięciu obszarach.

Jeep-Cherokee-2019-1600-6c

Articulation (artykulacja zawieszenia)

Nie chodzi tu bynajmniej o polskie znaczenie słowa „artykulacja”, które nie ma z motoryzacją nic wspólnego. Chodzi o słowo „przegub”, będące tłumaczeniem „articulation”. Dokładnie chodzi o skok zawieszenia, który umożliwia możliwie najdłuższy kontakt każdego z czterech kół z podłożem. O ile Jeep Wrangler jest pod tym względem najlepszym produkcyjnym autem na świecie, o tyle niekoniecznie jest to cecha typowa dla SUV-ów i crossoverów. Dlatego też wyłącznie wybrane wersje innych Jeepów mają zawieszenie spełniające wymagania Trail Rated – są to m.in. odmiany Trailhawk, wyposażone w układ sprężyn i amortyzatorów o wydłużonym skoku.

Traction (trakcja)

Trakcja to przyczepność kół do podłoża, po jakim koła się toczą. Jest mocno związana z pracą zawieszenia, ponieważ to właśnie od skoku zawieszenia w znaczącej mierze zależy trakcja. Jednak nieco inaczej wygląda to na śliskiej nawierzchni, kiedy opona pojazdu ma styk z podłożem, ale to od jej rzeźby bieżnika i pracy systemu przeniesienia napędu zależy, czy auto jest w stanie pokonać dany odcinek.

To dlatego Jeepy ze znakiem Trail Rated mają nie tylko zmodyfikowane względem innych wersji układ jezdny, ale także inaczej dobrane ogumienie (np. Renegade Trailhawk oferowany jest w sprzedaży na oponach uniwersalnych). Kolejną cechą samochodów z tym znakiem jest układ napędowy z dodatkowymi funkcjami, jak specjalnie skalibrowana kontrola trakcji, blokada tylnego mechanizmu różnicowego czy bardzo niskie przełożenie (reduktor lub dodatkowy bieg terenowy). Niemożliwe jest przyznanie znaku Trail Rated samochodom z napędem na jedną oś.

Maneuverability (zwrotność)

Zwrotność samochodu w terenie jest bardzo ważna, ponieważ pozwala szybko zmienić kierunek jazdy czy zmieścić pojazd pomiędzy drzewami i skałami. Wszystkie modele Jeepa są konstruowane tak, by w tej kategorii spełnić wymagania.

Ground Clearance (prześwit)

Prześwit samochodu terenowego jest niezwykle istotny podczas pokonywania przeszkód, dlatego niektóre warianty Jeepów mają większe koła lub/i wyższe zawieszenie. Pozwala to pokonywać odcinki z koleinami czy kamieniami i podczas prób auto nie może zostać uszkodzone. Jednak w tej kategorii nie chodzi tylko o sam prześwit, ale także odpowiedni kąt rampowy, który umożliwia przejazd przez wierzchołki wzniesień, a także kąty natarcia i zejścia, umożliwiające podjazdy i zjazdy.

Water Fording (głebokość brodzenia)

Zdolność pojazdu do pokonania przeszkody w postaci zbiornika wodnego jest nieoceniona, kiedy drogę przecina rzeka czy bardzo głęboka kałuża. Minimalna głębokość brodzenia każdego pojazdy oznaczonego Trail Rated musi wynosić 19 cali, czyli 48 cm. Warunkiem do uzyskania takiego wyniku jest odpowiednio ukształtowany dolot powietrza do silnika czy izolacja instalacji elektrycznej. Tu mała uwaga – choć w polskim katalogu Jeepa Compassa jest informacja o 406-milimetrowej głębokości brodzenia, to producent daje gwarancję pokonywania przeszkód o głębokości 48 cm.



Wróć