Optymalizację Polestar Engineered można uzyskać łatwo i szybko, cały proces zajmuje nie więcej niż 60 minut w autoryzowanym serwisie Volvo. Zmiany dotyczą kluczowych obszarów, by otrzymać nie tylko suche liczby, ale po to, by wzrosła przyjemność z jazdy.
Polestar Racing — dawniej niezależna firma specjalizująca się w modyfikacjach samochodów marki Volvo, dziś Polestar Engineered (od 2015 r.) jest nadwornym tunerem fabrycznym szwedzkiego producenta. Specjaliści z Polestar skupiają się na sześciu kluczowych obszarach, istotnych dla osiągów samochodu, a jednocześnie dla odczuć, jakie ma kierowca podczas jazdy. Poza przyrostem osiągów i dynamiki samochodu, modyfikacje Polestar są objętą fabryczną gwarancją i nie zmieniają okresów pomiędzy przeglądami, podobnie jak zużycia paliwa czy poziomu emisji spalin.
Przyrost mocy
W niemal każdym stosunkowo nowym modelu marki Volvo można dokonać zmian mających na celu podniesienie maksymalnej mocy i momentu obrotowego. Nie są to znaczne przyrosty – od kilku do kilkudziesięciu koni mechanicznych i niutonometrów – ponieważ nowy program sterujący pracą silnika jest optymalizowany głównie w średnim zakresie obrotów. Dotyczy to zarówno silników benzynowych, jak i wysokoprężnych, ale także napędów hybrydowych T8 i całej rodziny Drive-E.
Przykładowo, dla nowego Volvo V60 T8 Twin Engine przewidziano przyrost mocy silnika spalinowego z 303 do 317 KM i momentu z 400 do 430 Nm. W nieprodukowanym już Volvo XC70 D5 można podnieść w ten sposób moc z 220 do 230 KM oraz moment obrotowy z 440 do 470 Nm. Liczba aplikacji jest ogromna i możecie sprawdzić, czy wasz samochód może być objęty tuningiem Polestar w tym miejscu: https://engineered.polestar.com/pl/upgrades/model-selector/
W silnikach D5 specjaliści szwedzkiego producenta przygotowali ciekawą funkcję – Polestar Overboost. Dzięki niej silnik przez 20 sekund zyskuje dodatkowe 15 KM i 20 Nm, co jeszcze bardziej poprawia osiągi i jest przydatne np. przy wyprzedzaniu. Przykładowo motor już po modyfikacji Polestar uzyskuje 240 KM i 500 Nm, a po uruchomieniu Polestar Overboost odpowiednio 255 KM i 520 Nm.
Reakcja na otwarcie przepustnicy
Nie tylko czysta moc czy moment obrotowy, ale także szybkość reakcji silnika ma wpływ na odczucie dynamiki. Dlatego Polestar na nowo kalibruje pedał przyspieszenia w taki sposób, żeby poprawić reakcję na polecenia kierowcy, co przydaje się podczas wyprzedzania oraz sportowej jazdy po wymagającej trasie. Odpowiedź na gaz staje się bardziej naturalna, aby kierowca czuł, że ma jeszcze większą kontrolę nad samochodem. Działa to również w przeciwnym kierunku, bo reakcja na zwolnienie pedału przyspieszenia też zostaje poprawiona.
Szybkość zmiany biegów
Dzięki optymalizacji Polestar poprawiona zostaje szybkość zmiany biegów w skrzyniach automatycznych, więc samochód sprawniej przyspiesza i lepiej reaguje na polecenia kierowcy. Kalibracja skrzyni biegów zapewnia szybszą redukcję po mocnym wciśnięciu gazu, czyli tzw. kick-down. Punkty zmiany biegów zostały przesunięte, aby efektywniej wykorzystać możliwości na nowo zestrojonego silnika. Funkcja utrzymania biegu przydaje się podczas pokonywania zakrętów, zapobiegając niepożądanym zmianom.
Kalibracja napędu AWD
Oprogramowanie Polestar to także inne oprogramowanie napędu dla aut wyposażonych w przeniesienie mocy na cztery koła AWD. Dzięki nowemu strojeniu większa porcja momentu obrotowego trafia na tylną oś, co wpływa na lepszą dynamikę jazdy w zakrętach i na śliskiej nawierzchni. Redukuje się tym samym podsterowność, a optymalizacja AWD jest szczególnie odczuwalna po uruchomieniu trybu Dynamic lub po wyłączeniu systemu przeciwpoślizgowego ESC. Ta część modyfikacji jest oferowana wyłącznie do samochodów od 2016 r. na platformie CMA i SPA, ale z wyłączeniem aut hybrydowych.
Drobiazg, który cieszy oko
Estetyczną częścią tuningu Polestar jest zmiana ikony na wyświetlaczu centralnym – zamiast trybu Dynamic pojawia się napis Polestar Engineered. Natomiast w centralnym punkcie obrotomierza po wybraniu tego trybu pojawi się napis Polestar.