Dopiero co wystartowała produkcja Forda Focusa 3. generacji z 2-litrowym silnikiem Diesla, a już firma Loder1899 znalazła sposób, by poprawić zarówno jednostkę napędową, jak i nadwozie. Oto świeży jak bułeczka z piekarni Loder1899 Focus 2.0 TDCi.
Produkcja nowego Focusa wystartowała 6 grudnia 2010, a pierwsze modele ze 163-konną jednostką TDCi opuściły linię produkcyjną w marcu tego roku. Możemy zatem powiedzieć, że przedstawiany egzemplarz jest jeszcze ciepły.
Nowy Focus ma nowoczesną, dynamiczną stylizację nadwozia. Firma nie zrezygnowała z funkcjonalnego nadwozia hatchback, ale włożyła wiele wysiłku, aby uczynić je jak najbardziej atrakcyjnym. Unosząca się ku górze dolna krawędź okien i opadająca linia dachu sprawiają, że kompakt wygląda dynamicznie. Nie można powiedzieć, by był to nowatorski pomysł stylitów Forda, ale w przypadku tego auta sprawdza się znakomicie.
W 3. odsłonie Focusa producent zrezygnował z funkcjonalnych świateł umieszczonych w tylnych słupkach (widać już przeminęła moda), za to umieszczone klasycznie klosze rozlewają się aż na boczne elementy nadwozia.
Seryjne auto jest wyposażone w 4-cylindrowy, 2-litrowy, umieszczony w poprzek motor z bezpośrednim zasobnikowym wtryskiem paliwa (common rail) i turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek turbiny, który osiąga moc maksymalną 163 KM przy 3750 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 340 Nm przy 2000-3250 obr./min.
Napęd jest przenoszony na koła przednie za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni (tak jak w tym aucie) lub również 6-biegowej zautomatyzowanej dwusprzęgłowej skrzynki PowerShift.
163 KM są w stanie rozpędzić Focusa do 218 km/h i zapewnić przyspieszenie do 100 km/h w 8,60 s.
Pod maską Loder1899 dokonał tylko jednej przeróbki – inżynierowie zwiększyli ciśnienie doładowania turbosprężarki, a co za tym idzie – moc silnika wzrosła do 195 KM, a moment obrotowy do 395 Nm. Większa moc sprawia, że sprint do setki trwa teraz o 0,20 s krócej (czyli 8,40 s), a prędkość maksymalna wzrosła do 220 km/h.
Tuner zmienił też co nieco w nadwoziu. Styliści zaprojektowali listwę pod przedni zderzak, dodali diody LED, które służą jako światła do jazdy dziennej, a także zamontowali nakładki na przednie reflektory, listwy progowe oraz tylny fartuch pod zderzakiem, który jest wyposażony w dyfuzor. Wszystkie części zostały wykonane z włókna węglowego. Dostępne są także duże felgi o rozmiarach od 18” do 20”.
Nowo przygotowany pakiet Lodera sprawia, że Focus po tuningu nie tylko wyróżnia się wyglądem spośród dziesiątek lub setek tysięcy Focusów, które wkrótce zaleją Europę, ale ma także nieco mocniejszy silnik. Wadą za to może być cena wynosząca od 27 695 euro, która jest nieadekwatnie duża do tego, co zostało zrobione, nawet jeśli wziąć pod uwagę, że sam Focus 2.0 TDCi do tanich nie należy.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1997 cm3
- Doładowanie: Turbosprężarka typu VGT Garrett
- Moc maksymalna: 195 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 97,65 KM/l (seryjny – 81,62 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 395 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 300 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 271 mm
- Koła przednie: 18-20″
- Koła tylne: 18-20″
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1421 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,29 kg/KM (seryjny – 8,72 kg/KM)
- Długość: 4358 mm
- Szerokość: 1823 mm
- Wysokość: 1484 mm
- Rozstaw osi: 2648 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,40 s
- Prędkość maksymalna: 220 km/h