Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
Używane Mitsubishi Pajero Sport I - poradnik kupującego | Blog PGD

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Używane Mitsubishi Pajero Sport I – poradnik kupującego

Mitsubishi Pajero Sport zadebiutowało w 1996 roku jako mieszanka użytkowego pick-upa L200 oraz komfortowego Pajero. Już wtedy okazało się, że to bardzo udany model, który oferowany jest do dziś w swojej drugiej odsłonie. 

Mitsubishi Pajero Sport bazuje na prostej recepcie – rama i mechanizmy z użytkowego pick-upa zamknięte przyjemną, przestronną i funkcjonalną karoserią przypominającą Pajero. Nie jest jednym, ani drugim lecz udanym kompromisem pomiędzy nimi. To model przeznaczony dla tych, którzy szukają twardej terenówki z cechami SUV-a, którym mogą się wybrać w dłuższą, niemęczącą podróż.

Tak wygląda Pajero Sport po pierwszym faceliftingu. Starsze auta bardzo rzadko pojawiają się na rynku wtórnym

Każda generacja Pajero Sport to oparta na ramie nośnej prosta konstrukcja. W przednim zawieszeniu pierwszej generacji znajdziemy układ dwóch wahaczy poprzecznych z drążkami skrętnymi – rozwiązane często stosowane w pick-upach – oraz amortyzatorami. Co ciekawe, część osi przypomina sztywny most napędowy, z którego dopiero w samej końcówce wychodzą półosie. Dzięki takiemu rozwiązaniu, oś jest odporna na uszkodzenie w terenie. Z tyłu mamy całkowicie sztywny most napędowy zawieszony na sprężynach śrubowych, czyli nieco inaczej niż w użytkowym L200, który ma resory. Most jest prowadzony wahaczami wzdłużnymi oraz drążkiem Panharda i trzymany przez stabilizator.

Taka konstrukcja pozwoliła stworzyć auto nie tylko z zawieszeniem wydajnym terenowo, ale i dobrze prowadzącym ważący 1800-1900 kg pojazd, nawet na szybko pokonywanych zakrętach, a w dodatku zapewniającym dobry komfort resorowania. Zarówno na osi przedniej jak i tylnej zastosowano hamulce tarczowe. Przekładnia kierownicza to konstrukcja śrubowa, czyli bardzo odporna na długotrwałą eksploatację, również w terenie.

Tak wygląda auto po ostatnim facelifitingu

Układ napędowy Pajero Sport to rozwiązanie najprostsze z możliwych, czyli stały napęd tylnej osi z możliwością dołączenia na sztywno przedniej, również podczas jazdy do prędkości 100 km/h. W tylnym moście jest mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Nie zabrakło oczywiście reduktora.

Do napędu posłużono się trzema silnikami, dla każdego coś odpowiedniego. Najbardziej ekonomicznym i jednocześnie najsłabszym źródłem napędu jest 2,5 TD o mocy 99 KM, wytwarzający moment obrotowy 240 Nm. Ten silnik jest odpowiedni do jazdy i ewentualnie katowania w terenie, ale nie zapewnia nawet przyzwoitego przyspieszenia – po prostu jedzie. Jako takich osiągów można oczekiwać od mocniejszej wersji tego samego motoru, wytwarzającej 115 KM i również 240 Nm. Jednak by naprawdę Pajero Sport miało cokolwiek ze sportem wspólnego, musi mieć pod maską silnik benzynowy V6 o pojemności 3 litrów i mocy 177 KM. Jego maksymalny moment obrotowy też nie jest imponujący, bo wynosi 255 Nm, ale i tak dzięki dużej mocy rozpędza samochód do 100 km/h w 11,6 sekundy, a na autostradzie nie będzie miał problemów z utrzymaniem prędkości podróżnej wyższej niż maksymalna w dieslach. Pozostałe silniki 2,8 TD oraz benzynowy 3,5 l nie były oferowane w Polsce i rzadko się też pojawiają w ogłoszeniach. Poza tym, to te same silniki co powyższe, tylko o większej pojemności.

Pajero Sport pierwszej generacji występowało w trzech odsłonach i było produkowane do 2008 roku, w niektórych krajach sprzedawano je do 2010 roku. Pierwszy facelifting miał miejsce w 2000 roku. Zmieniono wówczas przednią cześć nadwozia i lekko zmodyfikowano silniki pod kątem emisji spalin. To samo miało miejsce w 2004 roku. Różnica pomiędzy poszczególnymi modelami tkwi w ich trwałości. Użytkownicy chwalą najbardziej pierwsze Pajero Sport, które jest najmniej problematyczne jeśli chodzi o silniki. Awarie diesli przytrafiają się sporadycznie, ale jeśli już, to poważne, jak przegrzanie i awaria głowicy. Wszystko przez nieprecyzyjny wskaźnik temperatury silnika.

W nowszych motorach może dochodzić do awarii turbosprężarki, na szczęście nie jest ona zbyt droga. Kłopotliwy bywa zawór EGR. W nowszych egzemplarzach użytkownicy częściej też zgłaszają pojawiającą się korozję, również ramy, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie używanego egzemplarza. Nierówno pracujący diesel może mieć zużyte kompensatory luzów zaworowych, które należy wymienić.

Benzynowe silniki nie sprawiają większych problemów, ale nie lubią wody, dlatego używane w trudnym terenie samochody powinny mieć minimum snorkel oraz dobrze zabezpieczony przed działaniem wody układ elektryczny i napędowy (odpowietrzenia mostów). W zawieszeniu w zasadzie wymienia się jedynie silentbloki i amortyzatory, ale na przykład klocki hamulcowe zużywają się już bardzo szybko.

Mitsubishi Pajero Sport jest dobrze przygotowany do jazdy w terenie. Może brodzić do 50 cm i ma niezłą geometrię nadwozia i zawieszenia. Jednak by wybrać się w trudniejszy teren będzie potrzebował porządnego ogumienia. Nie ma problemu z założeniem nawet dość agresywnej opony, gdyż układ napędowy jest na tyle trwały, że wytrzyma również nieco większe koła niż standardowe. Dzięki ramowej konstrukcji łatwo zamontować wyciągarkę czy podnieść auto na ramie, choć bardziej zalecanym rodzajem tuningu w tym kierunku jest podniesienie zawieszenia.

By stać się właścicielem Mitsubishi Pajero Sport nie trzeba dużych pieniędzy. Egzemplarze po pierwszym facelifitngu kosztują ok. 17-20 tys. zł, natomiast nowsze po ostatnim faceliftingu kosztują 20-25 tys. zł.

Decydując się na Pajero Sport wybieramy porządny wóz terenowy i niezłego SUV-a mieszczącego wygodnie 5 pasażerów i 500 litrów bagażu. Po złożeniu tylnych siedzeń mamy 1720 litrów przestrzeni. Pajero Sport jest samochodem odpornym na obciążenie i ekonomicznym (spalanie diesla to ok. 11-12 l/100 km), a więc świetnie nadaje się na pojazd wyprawowy. Rynek części oraz elementów tuningowych jest dobrze zaopatrzony, a same naprawy też raczej nie generują zbyt dużych kosztów.  Od pick-upa L200 zapewnia większy komfort i bezpieczeństwo podróżowania, a od klasycznego Pajero jest tańszy w zakupie i eksploatacji. Czy to udany kompromis? Oczywiście, że tak.

 Odwiedź najbliższy salon Mitsubishi Grupy PGD by poznać bliżej najnowszy model Pajero oraz jego użytkowego brata L200, a także pełną gamę samochodów marki Mitsubishi.

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

17 lutego, 2025

Polacy lubią nowości i nowinki techniczne, ale w motoryzacji w większości preferują tradycyjne rozwiązania. Jednoznacznie na to wskazuje wciąż niesłabnące zainteresowanie samochodami napędzanymi silnikami spalinowymi. (...)

16 lutego, 2025

Dawno, dawno temu ( w roku 2012) miałem okazję uczestniczyć w konferencji w Stuttgarcie, gdzie premierę miał Mercedes Citan. Prowadzący wykład neurolog wyjaśniał wówczas pracę (...)

12 lutego, 2025

Salony OMODA & JAECOO, podobnie jak samochody tych marek, wciąż są nowymi w naszej motoryzacyjnej świadomości. Nawet mimo tego, że charakterystyczne auta dają się już (...)