Wprawdzie zanik hamowania jest zjawiskiem, które przeżyli tylko niektórzy kierowcy, ale obawa przed taką sytuacją jest bardzo powszechna. Ponieważ klienci serwisów wielokrotnie stawiają pytanie jak uniknąć takiej niezpodzianki, poprosiliśmy o wytłumaczenie tego problemu specjalistów Grupy PGD. Oto najważniejsze fakty:
Zjawisko zaniku hamowania jest o tyle ważne, że może wystąpić w sprawne działającym układzie hamowania, a nawet bezpośrednio po pozytywnym przeglądzie na stacji diagnostycznej, Gdy wszystkie elementy konstrukcyjne układu hamowania są bez zarzutu, winę ponosi tylko… właściciel samochodu i jego niedbałość o elementy eksploatacyjne.
Pierwszym z nich jest płyn hamulcowy
Jest to środek służący do przenoszenia siły hamowania z pompy hamulcowej do zacisków. Płyn musi charakteryzować się wysoką temperaturą wrzenia, aby efektywność hamowania była zachowana w pełnym zakresie temperatur.
Płyn hamulcowy przekazuje siłę hamowania z pompy hamulcowej poprzez przewody do tłoczków lub cylinderków hamulcowych. Posiada on wysoką temperaturę wrzenia (płyn DOT4 ma wartość wrzenia 230 stopni Celsjusza), co umożliwia długotrwałe i wielokrotne hamowanie samochodu z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa.
Jednakże ze względu na skład, płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli wchłania wodę. Wzrost zawartości wody w płynie znacznie obniża temperaturę wrzenia i doprowadza do starzenia się płynu, co jest niekorzystne dla bezpiecznej jazdy (płyn DOT4 z zawartością ponad 2% wody ma temperaturę wrzenia 155 stopni Celsjusza). Stąd też wskazana jest wymiana płynu co 2 lata lub po przekroczeniu 3% zawartości wody. Nie warto w tym wypadku szukać taniego produktu, ale lepiej patrzeć na płyny markowe, zalecane przez producenta samochodu. W takim wypadku jesteśmy pewni, że płyn ma:
-
Niską lepkość (opór przepływu), zapewniająca efektywną pracę systemu ESP, gdzie ciśnienie musi być szybko zwiększane i zmniejszane
-
Dodatki antykorozyjne
-
Stabilność parametrów podczas całego okresu użytkowania
-
Dobre właściwości smarne
-
Opakowanie zapewniające długi okres magazynowania bez pogorszenia właściwości fizykochemicznych
Jeżeli wlejemy do układu płyn gorszej jakości, albo zaniedbamy okresowej wymiany, wówczas -wskutek wytworzenia wysokiej temperatury (tarcze nagrzewają się ponad 700 stopni, a część ciepła jest przekazywana przez klocek do zacisku i płynu)- płyn może wrzeć i w efekcie pojawią się w układzie korki parowe. W takim wypadku pedał hamulca nagle stanie się „miękki” i tylko kilkukrotne naciskanie da efekt hamowania kół. Na takie kilkukrotne hamowanie nie zawsze jest zaś czas…
Co ważne zjawisko to nie wystąpi podczas spokojnej jazdy, a jedynie podczas długotrwałego hamowania (np. zjazd z góry) i stałego nagrzewania elementów ciernych.
Drugim czynnikiem są klocki hamulcowe
Jak wspominano w osobnym materiale -tłumacząc skąd bierze się różnica cen między klockami hamulcowymi- ważnym czynnikiem są koszty prac badawczych (CZYTAJ).
Istotne jest bowiem specjalistyczne opracowanie materiału ściernego w procesie badań laboratoryjnych oraz specjalistyczny proces produkcyjny, zapewniający skuteczność hamowania w różnych temperaturach. Ma to na celu wyeliminowane zjawiska fadingu, czyli zaniku siły hamowania. Fading powstaje przy wysokiej temperaturze, jako skutek wydzielania gazów z materiału ściernego i wskutek zmian fizycznych nagrzanego materiału ściernego. W efekcie na styku tarcza/klocek ulatniający się gazy powoduje powstanie „poduszki powietrznej” i (lub) zmienia się struktura materiału. Powoduje to spadek wartości współczynnik tarcia uniemożliwiając skuteczność tarcia okładzin i prawidłowego wytracania prędkości pojazdu. Ograniczenie tego niekorzystnego zjawiska jest możliwe jedynie poprzez laboratoryjne badania nad doborem odpowiedniej proporcji składników w okładzinach, oraz odpowiedni proces produkcyjny (zapewnienie w fazie produkcji temperatury przekraczającej temperaturę pracy i uwolnienie gazów -poprzez prasowanie materiału ściernego w wysokich temperaturach- już podczas wytwarzania produktu). Oczywiście taki proces zapewniają tylko lepsze (droższe) produkty. To dlatego w autoryzowanych serwisach nie ma tanich podróbek
Tak więc tylko okresowa wymiana płynu hamulcowego i klocki od dobrego producenta mogą zapewnić pewność spokojnej jazdy w każdych warunkach. Co ważne, właściciel jeżdżący na tandetnych podróbach klocków i nie zmieniający płynu (bo kupił dobry!!!), jeżeli pokonuje trasę dom-praca, dom-działka, może nigdy nie odczuć problemów. Jednakże wyjazd takim samochodem na wakacje, to duża odwaga, a wręcz tykająca bomba…
()