Wakacyjne porady cz3. Zanik hamowania, dlaczego występuje to zjawisko?

Wprawdzie zanik hamowania jest zjawiskiem, które przeżyli tylko niektórzy kierowcy, ale obawa przed taką sytuacją jest bardzo powszechna. Ponieważ klienci serwisów wielokrotnie stawiają pytanie jak uniknąć takiej niezpodzianki, poprosiliśmy o wytłumaczenie tego problemu specjalistów Grupy PGD. Oto najważniejsze fakty:

Zjawisko zaniku hamowania jest o tyle ważne, że może wystąpić w sprawne działającym układzie hamowania, a nawet bezpośrednio po pozytywnym przeglądzie na stacji diagnostycznej, Gdy wszystkie elementy konstrukcyjne układu hamowania są bez zarzutu, winę ponosi tylko… właściciel samochodu i jego niedbałość o elementy eksploatacyjne.

Pierwszym z nich jest płyn hamulcowy

Jest to środek służący do przenoszenia siły hamowania z pompy hamulcowej do zacisków. Płyn musi charakteryzować się wysoką temperaturą wrzenia, aby efektywność hamowania była zachowana w pełnym zakresie temperatur.

SONY DSC

Płyn hamulcowy przekazuje siłę hamowania z pompy hamulcowej poprzez przewody do tłoczków lub cylinderków hamulcowych. Posiada on wysoką temperaturę wrzenia (płyn DOT4 ma wartość wrzenia 230 stopni Celsjusza), co umożliwia długotrwałe i wielokrotne hamowanie samochodu z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa.

Jednakże ze względu na skład, płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli wchłania wodę. Wzrost zawartości wody w płynie znacznie obniża temperaturę wrzenia i doprowadza do starzenia się płynu, co jest niekorzystne dla bezpiecznej jazdy (płyn DOT4 z zawartością ponad 2% wody ma temperaturę wrzenia 155 stopni Celsjusza). Stąd też wskazana jest wymiana płynu co 2 lata lub po przekroczeniu 3% zawartości wody. Nie warto w tym wypadku szukać taniego produktu, ale lepiej patrzeć na płyny markowe, zalecane przez producenta samochodu. W takim wypadku jesteśmy pewni, że płyn ma:

  • Niską lepkość (opór przepływu), zapewniająca efektywną pracę systemu ESP, gdzie ciśnienie musi być szybko zwiększane i zmniejszane

  • Dodatki antykorozyjne

  • Stabilność parametrów podczas całego okresu użytkowania

  • Dobre właściwości smarne

  • Opakowanie zapewniające długi okres magazynowania bez pogorszenia właściwości fizykochemicznych

Jeżeli wlejemy do układu płyn gorszej jakości, albo zaniedbamy okresowej wymiany, wówczas -wskutek wytworzenia wysokiej temperatury (tarcze nagrzewają się ponad 700 stopni, a część ciepła jest przekazywana przez klocek do zacisku i płynu)- płyn może wrzeć i w efekcie pojawią się w układzie korki parowe. W takim wypadku pedał hamulca nagle stanie się „miękki” i tylko kilkukrotne naciskanie da efekt hamowania kół. Na takie kilkukrotne hamowanie nie zawsze jest zaś czas…

170726_AlfaRomeo_Stelvio-49

 Co ważne zjawisko to nie wystąpi podczas spokojnej jazdy, a jedynie podczas długotrwałego hamowania (np. zjazd z góry) i stałego nagrzewania elementów ciernych.

Drugim czynnikiem są klocki hamulcowe

Jak wspominano w osobnym materiale -tłumacząc skąd bierze się różnica cen między klockami hamulcowymi- ważnym czynnikiem są koszty prac badawczych (CZYTAJ).

SONY DSC

Istotne jest bowiem specjalistyczne opracowanie materiału ściernego w procesie badań laboratoryjnych oraz specjalistyczny proces produkcyjny, zapewniający skuteczność hamowania w różnych temperaturach. Ma to na celu wyeliminowane zjawiska fadingu, czyli zaniku siły hamowania. Fading powstaje przy wysokiej temperaturze, jako skutek wydzielania gazów z materiału ściernego i wskutek zmian fizycznych nagrzanego materiału ściernego. W efekcie na styku tarcza/klocek ulatniający się gazy powoduje powstanie „poduszki powietrznej” i (lub) zmienia się struktura materiału. Powoduje to spadek wartości współczynnik tarcia uniemożliwiając skuteczność tarcia okładzin i prawidłowego wytracania prędkości pojazdu. Ograniczenie tego niekorzystnego zjawiska jest możliwe jedynie poprzez laboratoryjne badania nad doborem odpowiedniej proporcji składników w okładzinach, oraz odpowiedni proces produkcyjny (zapewnienie w fazie produkcji temperatury przekraczającej temperaturę pracy i uwolnienie gazów -poprzez prasowanie materiału ściernego w wysokich temperaturach- już podczas wytwarzania produktu). Oczywiście taki proces zapewniają tylko lepsze (droższe) produkty. To dlatego w autoryzowanych serwisach nie ma tanich podróbek

hamulce-6-1250x833Tak więc tylko okresowa wymiana płynu hamulcowego i klocki od dobrego producenta mogą zapewnić pewność spokojnej jazdy w każdych warunkach. Co ważne, właściciel jeżdżący na tandetnych podróbach klocków i nie zmieniający płynu (bo kupił dobry!!!), jeżeli pokonuje trasę dom-praca, dom-działka, może nigdy nie odczuć problemów. Jednakże wyjazd takim samochodem na wakacje, to duża odwaga, a wręcz tykająca bomba…

()

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

18 marca, 2025

Nowy Opel Grandland przeszedł gruntowną metamorfozę. W porównaniu do poprzednika jest większy, dojrzał i oferuje jeszcze więcej zaawansowanych rozwiązań, miejsca we wnętrzu oraz dopracowanych detali. (...)

18 marca, 2025

Jeep Wrangler, z ponad 80-letnią tradycją w projektowaniu systemów 4×4, to najbardziej rozpoznawalny i oferujący najwyższe możliwości terenowe pojazd na rynku. Ikona off-roadu w wersji (...)

15 marca, 2025

Cupra Tavascan to w 100% elektryczny SUV stworzony z myślą o kierowcach, którzy poszukują sportowych emocji. W ramach programu NaszEauto możesz uzyskać dotację do 40 (...)