Najnowszy film
Wszystko co powinieneś wiedzieć o kombivanach, kiedy szukasz auta rodzinnego

ford_grand_tourneo_connect_90

Kombivany takie jak Fiat Doblo, Ford Tourneo Connect czy Opel Combo Life zastępują przechodzące do historii minivany. Czy kombivany to złoty środek na wszystko? Oto 5 rzeczy, które powinieneś o nich wiedzieć, zanim zdecydujesz o zakupie.

Osobowe czy użytkowe?

Kluczowa różnica pomiędzy minivanem a kombivanem to przeznaczenie pierwotne. Otóż kombivany nigdy nie powstają jako auta typowo osobowe (rodzinne), lecz jako użytkowe (dostawcze). Nie ma znaczenia nawet platforma. Fiat Doblo powstał na płycie podłogowej Fiata Grand Punto, a Ford Connect na podwoziu Focusa, ale w każdym przypadku są to platformy zmodernizowane. Pozostaje ogólna konstrukcja, natomiast całość jest dostosowywana do warunków użytkowych, czyli m.in. dużej ładowności.

Osobowe kombivany mogą się różnić zestrojeniem podwozia, co odróżnia je od swych użytkowych odpowiedników, nie zmienia to jednak faktu, że rozwiązania konstrukcyjnie są dość proste, bo podyktowane również niskimi kosztami produkcji oraz serwisowania.

Odpowiadając na postawione pytanie: kombivan jest bliższy autu użytkowemu niż typowej osobówce, co ma zresztą przełożenie na właściwości jezdne.

Czy kombivan jest wygodny?

Pojęcie wygody jest dość względne, a pod tym względem kombivany mają swoje zalety i wady. Do zalet można zaliczyć przede wszystkim wyższą pozycję za kierownicą, bardziej wyprostowaną niż w klasycznym minivanie, co może odpowiadać osobom starszym na długich trasach. Co więcej, również siedziska tylne są ustawione dość wysoko, co dla osób dorosłych jest wygodniejsze.

opel_combo_life_xl_turbo_d_28

To niejedyna zaleta w zakresie komfortu. Jest jeszcze komfort użytkowania, np. przesuwne drzwi tylne, które ułatwiają wsiadanie. Co ciekawe, na ciasnym miejscu postojowym w Oplu Combo kierowca bez problemu przejdzie do tylnej części samochodu i wyjdzie z niego przez tylne drzwi. Wygoda to również ogromny bagażnik – na przykład roweru czy wózka nie trzeba rozkręcać lub składać. Niestety są też pewne wady.

Zawieszenie jest z reguły zestrojone dość miękko, ale jego mało wyrafinowana techniczne konstrukcja nie zapewnia wysokiego komfortu resorowania. Auto przechyla się na zakrętach, a przy wyższych prędkościach tylna oś może galopować na poprzecznych wybojach. Koła z reguły mają niedużą średnicę, a same opony wysoki profil, co ma na celu podniesienie komfortu, ale negatywnie wpływa na stabilność auta przy wysokich prędkościach oraz w szybko pokonywanych łukach. Ponadto kabina kombivana zwykle nie jest dobrze wyciszona, a wyposażenie nigdy nie dorównuje temu, jakie otrzymacie w minivanie czy SUV-ie.

Czy kombivan jest przestronny?

To pytanie wydaje się być podpuchą, ale nie jest, bowiem nie każdy kombivan jest tak przestronny, na jakiego wygląda. Kluczem jest wybór odpowiedniej do potrzeb wersji samochodu. Zwykle takie auta oferowane są w 2 lub 3 odmianach długości i rozstawu osi. Mniejsze są odpowiednie dla 5 osób, nawet jeśli producent deklaruje możliwość zamówienia wersji 7-osobowej.  Dopiero w długich odmianach nadwozia pasażerowie trzeciego rzędu poczują się dość swobodnie. Ważny jest też bagażnik. Z reguły jest ogromny, jednak w krótkim nadwoziu przy 7 miejscach siedzących pozostaje jedynie jego namiastka.

opel_combo_life_xl_turbo_d_49

Kombivany są dość przestronne z przodu. Z tyłu już nie zawsze. Przykładowo Opel Combo Life oferuje dużo przestrzeni na nogi, ale Fiat Doblo w krótkiej odmianie już niekoniecznie. Każdy jednak kombivan umożliwia montaż trzech fotelików obok siebie w drugim rzędzie siedzeń i to jest duża zaleta takich aut.

Warto dodać, że kombivany z racji wysokiego nadwozia mają nieocenioną przewagę nad klasycznymi minivanami  – dużą przestrzeń nad głowami pasażerów do wykorzystania. Przykładowo Opel w modelu Combo Life wykorzystuje ją na praktyczne półki.

Trzy foteliki czy kanapa?

Przyjęło się, że do przewiezienia trójki dzieci w fotelikach potrzebne są trzy niezależne siedzenia z tyłu. To tylko po części prawda. Jeśli są takie fotele, zwłaszcza wyposażone w zaczepy isofix, to mamy pewność, że będzie to nie tylko możliwe, ale i łatwe. Jednak zwykła dzielona kanapa też to umożliwi, tylko trzeba dobrać odpowiednie foteliki, a konkretnie komplet, a także zapiąć je pasami, a nie standardowymi zaczepami isofix. Mniej bezpieczne? Nie.

opel_combo_life_xl_turbo_d_36

A co jeśli dzieci mamy dwójkę albo tylko jedno? Czy lepsze będzie auto z kanapą, czy też niezależnymi fotelami? Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jeśli z tyłu będą siedziały osoby szczupłe lub dzieci, to niezależne fotele mają taką zaletę, że każdy  można oddzielnie złożyć. Nie muszą to być faktycznie fotele, ale np. trójdzielna kanapa. To także daje większe możliwości kombinacji wnętrza.

Jednak zwykła kanapa dzielona w proporcji 1/3-2/3 też nie jest złym rozwiązaniem. Przede wszystkim wygodniejsza dla większych osób, które mają podróżować z tyłu. Nie jest wyprofilowana dla każdego z trzech pasażerów, a profilowanie może sprawiać, że fotel wydaje się za ciasny.

Silniki są raczej ekonomiczne niż dynamiczne

W przeciwieństwie do klasycznych aut osobowych, silniki kombivanów konstruowane są z myślą o niskim zużyciu paliwa, nie o dynamice. Obecnie już nie oferuje się jednostek o pojemności większej niż 1,5-1,6 litra i mocy wyższej niż 120-130 KM. Natomiast sporą część gamy stanowią silniki Diesla, które w kombivanach spisują się znakomicie. Przy dużej masie auta dają dobrą dynamikę, a obciążone np. kompletem pasażerów nie dostają zadyszki.

Silniki kombivanów dostosowane są raczej do jazdy z niskimi i średnimi prędkościami, a nie wysokimi. Przy dużych prędkościach, np. autostradowych, przestają być ekonomiczne. Nawet oszczędny diesel może dość do wyników 10-11 l/100 km przy prędkości 140 km/h. Natomiast jazda miejska czy po drogach krajowych zawsze kończy się dużo niższymi wartościami.

Zalety i wady kombivanów

Zalety:

  • Ogromny bagażnik, umożliwiający przewożenie bardzo dużych przedmiotów (np. wysokich).
  • Przesuwne drzwi tylne boczne ułatwiające wsiadanie i wysiadanie w ciasnych miejscach.
  • Szerokie wnętrze umożliwiające łatwy montaż trzech fotelików obok siebie
  • Łatwość konfiguracji wnętrza – możliwość zamiany auta osobowego na dostawcze, niezależnie składane fotele, możliwość montażu siatki pomiędzy kabiną a bagażnikiem.
  • Niska cena zakupu (stosunek ceny do wielkości i funkcjonalności auta).
  • Prosta, trwała konstrukcja opracowana z myślą o przedsiębiorcach, tania w serwisowaniu i naprawach – brak skomplikowanych rozwiązań technicznych.
  • Ekonomiczne silniki – często Diesla.

Wady:

  • Przeciętna jakość prowadzenia i komfortu jazdy, w tym słabe wyciszenie wnętrza, podatność na podmuchy wiatru.
  • Brak mocnych, dynamicznych silników.
  • Dość ubogie wyposażenie – konkretnie chodzi o brak dodatkowych, luksusowych elementów wyposażenia.
  • Gorsze w stosunku do aut osobowych materiały i wykonanie


Wróć