Ford odnotował znaczącą poprawę wyników i jest jednym z największych wygranych XIV edycji Badania Satysfakcji Dealerów Samochodowych przeprowadzonego przez Dealer Consulting Group przy współpracy z EY.
Co oceniano?
Badanie satysfakcji dealerskiej oparto na trzech płaszczyznach współpracy z importerem. Pierwsza dotyczy oceny sprzedawanych produktów i obejmowała m.in. satysfakcję klienta z zakupu, a także niezawodność czy też dostępność samochodów oferowanych przez centralę.
Druga płaszczyzna klasyfikacji miała związek z polityką importera, który jest przedstawicielem międzynarodowego koncernu w Polsce. Pod uwagę wzięto m.in. atrakcyjność umowy dealerskiej, konkurencyjność strategii rynkowej czy podejście do prowadzenia biznesu.
Ostatnia płaszczyzna do oceny dotyczyła importera jako firmy, która funkcjonuje w polskich realiach. A każda centrala zatrudnia konkretnych ludzi i posiada specyficzną kulturę organizacyjną.
Jak poradził sobie Ford?
Średnia ocena w badaniu wyniosła 3,29 pkt, podczas gdy Ford może pochwalić się oceną 3,41 pkt. Ważniejsze jest jednak to, że marka odnotowała największy wzrost w całym zestawieniu – aż o 12 pozycji – dzięki czemu zajęła 10. miejsce.
Poza ogólną oceną, Ford odnotował także wzrosty w wielu poszczególnych kategoriach. Marka zajęła 8. miejsce (awans o 11 pozycji) w kategorii oceny etyki działalności biznesowej importera. Również 8. miejsce (13 pozycji w górę) Ford zajął, jeśli chodzi o wskaźnik oceny współpracy w zakresie wyznaczania oraz realizacji planów sprzedażowych. Na ocenę zbiorczą złożyły się wyniki uzyskane przez importerów w 4 kategoriach: ocena wysokości planów sprzedażowych, ocena sposobu prowadzenia negocjacji z importerem, ocena proporcji między marżą zmienną uzależnioną od realizacji planu sprzedażowego, a także ocena przejrzystości i stopnia skomplikowania zasad realizacji planu sprzedaży.
Ford świetnie poradził sobie także w ocenie programów marketingowych prowadzonych przez importera. Zajął w tej kategorii 7. miejsce, awansując aż o 14 pozycji. Organizatorzy badania ocenili ten wzrost jako „spektakularny”. Tę samą pozycję (po awansie o 12 miejsc) marka zajęła w klasyfikacji dotyczącej oceny importerskich programów sprzedaży samochodów używanych.
Z uznaniem spotkała się także kadra zarządzająca importera, odpowiadająca za działania posprzedażowe. Ford zajął w tej kategorii 9. miejsce, awansując o 4 pozycje. Na ocenę złożyły się kolejno ocena umiejętności menedżerskich, wyczucia rynku, wywiązywania się ze zobowiązań, ocena dialogu prowadzonego z dealerem, a także współpracy w ramach rozliczania gwarancji.
Marka została świetnie oceniona również w przypadku współpracy z importerem w zakresie niezależności w prowadzeniu biznesu. Ford awansował w tej kategorii o imponujące 15 pozycji, zajmując 7. miejsce.
W dodatkowej kategorii, niezaliczanej do ogólnej oceny, która objęła strategię rynkową importera związaną ze sprzedażą samochodów elektrycznych, Ford zajął bardzo wysokie, 4. miejsce.
Wysoka ocena działań związanych z samochodami dostawczymi
W badaniu zawarto także rozdział poświęcony ocenie satysfakcji dealerów ze współpracy z importerami samochodów dostawczych do 3,5 tony.
Również w tym zestawieniu Ford może pochwalić się świetnym wynikiem, który został zauważony przez autorów badania. Ogólny wynik marki wzrósł bowiem o imponujące 0,60 pkt, co pozwoliło na awans o 3 pozycje – na 3. miejsce.
– Tak dobre wyniki Forda są dla mnie potwierdzeniem, że obrana 12. miesięcy temu strategia budowania relacji biznesowych z naszymi dealerami działa – powiedział Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska. – Jest to nagroda za niezwykły wysiłek całego mojego zespołu, w którym każda osoba jest niezwykle ważna. Przed nami wiele wyzwań, jednak z takim kredytem zaufania mamy jeszcze większą motywację, by skutecznie wspierać naszych dealerów w rentownym prowadzeniu biznesu – dodał Piotr Pawlak.
Jak przeprowadzono badanie?
XIV Badanie Satysfakcji Dealerów samochodowych zostało przeprowadzone w ostatnich miesiącach i było skierowane do kadry zarządzającej firmami dealerskimi.
Poszczególne aspekty dealerskiej satysfakcji zostały oceniane w pięciostopniowej skali szkolnej, gdzie „1” oznaczało najniższą ocenę, a „5” najwyższą. Każda ankieta poświęcona jednej marce składała się z 83 pytań, a 26 ocen cząstkowych decydowało o nocie końcowej. Łącznie w badaniu uzyskano 395 ankiet z 26 marek.