Alergia jest obecnie chorobą cywilizacyjną. Intensywny katar, zatkany nos, ataki kichania, czy łzawienie oczu mają negatywny wpływ na koncentrację podczas prowadzenia samochodu. Ekspert z serwisu Mitsubishi Japan Motors we Wrocławiu Szymon Tokar przypomina, że do samochodu musi trafiać czyste powietrze. Nie może ono zawierać żadnych pyłków i innych substancji alergennych. Najpowszechniej spotykanymi zanieczyszczeniami organicznymi są obecnie bakterie (0,2-5,0 µm3). Zatem czy wymieniać filtr kabinowy?
Dlaczego zalecamy wymiać filtr kabinowy?
W samochodach w których nie zastosowano filtr kabinowego, stężenie szkodliwych substancji jest większe niż na poboczu drogi. Powodem tego jest brak swobodnego przepływu powietrza jak obok samochodu. Tym samym wnętrze staje się osadnikiem, w którym odkładają się zanieczyszczenia!
Kierowca z łzawiącymi oczami, cierpiący z powodu ataków kaszlu i kataru, nie tylko naraża swoje zdrowie. Staje się też niebezpieczny dla innych uczestników ruchu. Z jednej strony, szybciej się męczy i wolniej reaguje na zagrożenia na drodze. Z drugiej strony, traci też kontrolę nad pojazdem. Nawet zwykłe kichnięcia potrafią być niebezpieczne, gdyż kierowca traci z oczu drogę na około 3 sekundy. To groźna sytuacja, zwłaszcza w mieście. Tam bowiem wszystko dzieje się szybko i ułamki sekund mogą decydować o tym czy dojdzie do stłuczki. Spóźnione hamowanie, późne zwrócenie uwagi na rowerzystę czy pieszego, niedostrzeżenie w porę przeszkody na drodze to bardzo ryzykowne zachowania.
Kierowca nie może sobie na to pozwolić, ponieważ ryzykuje tym samym bezpieczeństwo innych uczestników ruchu. Kierowca borykający się z alergią ma ponadto problemy ze skupieniem, co możemy porównać do kierowcy, który prowadzi pojazd pod wpływem alkoholu.
Aby tego wszystkiego uniknąć – wymień filtr kabinowy. Jak wskazał Szymon Tokar, filtr kabinowy nie ma żadnego wpływu na pracę silnika, stąd niewielu kierowców przywiązują wagę do jego wymiany. Zazwyczaj wymiana następuje dopiero w przypadku zatkania filtra w stopniu uniemożliwiającym pracę wentylacji. W efekcie, w samochodzie są często zaparowane szyby, jakbyśmy jechali z zamkniętą recyrkulacją powietrza.
Wymień filtr kabinowy przynajmniej raz w roku
W przypadku normalnej eksploatacji samochodu, filtry kabinowe powinno się wymieniać przynajmniej raz w roku. Najkorzystniej dokonać tego podczas wiosennego przeglądu samochodu. Tym samym w okresie najsilniejszej emisji pyłków roślinnych zawierających alergeny, a także kurzu powstającego w okresie letnich upałów, filtr będzie dobrze spełniał swe podstawowe zadanie.
W przypadku częstego poruszania się po drogach gruntowych zaleca się wymianę filtra dwa razy w roku. Dotyczy to także okolic gdzie zapylanie powietrza jest znacznie większe (także smog w okresie zimowym). W tym wypadku należy dokonywać tego wiosną, celem ograniczenia ilości alergenów dopływających wiosną i latem, oraz jesienią co ograniczy przenikanie pyłów zawieszonych, będących przyczyną smogu.
Aby odpowiedzieć na pytanie czy należy wymieniać filtr kabinowy, można się przekonać, podczas ich wymiany. Powierzchnia filtra jest bardzo zabrudzona i to powinno dać nam do myślenia co znalazłoby się w naszych płucach gdyby nie filtr.
W następnym odcinku ekspert z serwisu Mitsubishi Japan Motors we Wrocławiu Szymon Tokar, przedstawi różnice między filtrami.
Bogusław Korzeniowski