Fabryka Fiat Chrysler Automobiles Powertrains ulokowana w Bielsku-Białej świętuje produkcję 100 000 małych silników benzynowych z rodziny FireFly Turbo. Tempo ich wytwarzania jest wysokie, bo popyt okazał się ogromny. A to dopiero początek.

Mały silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra oraz jego większa odmiana 1,3 litra pochodzą z rodziny FireFly Turbo, czyli najnowszej w koncernie FCA. To jednostki, które w przyszłości zastąpią wszystkie obecnie oferowane benzyniaki, montowane w Fiacie 500X oraz Jeepie Renagade. Miałem do czynienia z jednym i drugim motorem właśnie w tych modelach testując je dla was.

Fiat-500X-2019-1600-6a

Bez cienia wątpliwości to jedne z najlepszych w swojej klasie silników benzynowych na rynku. Zwłaszcza 150-konny GSE w Jeepie Renegade zrobił na mnie dobre wrażenie. W połączeniu z dwusprzęgłową, automatyczną przekładnią, zachowuje się jak sportowy napęd, a to słabsza odmiana z dwóch oferowanych. Mocniejszy wariant rozwija moc 180 KM! To wysoki współczynnik mocy do pojemności (138 KM/litr), zwłaszcza jak na samochód zupełnie niesportowy. Przykładowo, jednostka Forda Fiesty ST rozwijająca moc 200 KM z pojemności 1,5 litra osiąga odpowiednio współczynnik 133 KM/l.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=mDT1Rx3wOqI[/youtube]

Testowe auto mnie zaskoczyło swoją dynamiką, a czasami wręcz agresją. Moc w liczbach może nie powala na kolana, ale wierzcie mi – z tą jednostką Renegade ma sportowy charakter. Jest tak ostry, że kilka minut po odebraniu samochodu zacząłem szukać selektora trybów jazdy czy chociaż wyłącznika trybu sportowego – napisałem w teście Jeepa Renagade’a.

Wysoko oceniłem także mniejszy, trzycylindrowy silnik 1.0 o mocy 120 KM, którego miałem okazję poznać testując Fiata 500X.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=e7gLRf-5vn8[/youtube]

Mały motor 1.0 jest wyjątkowo lekki – waży tylko 93 kg (…) Czas rozpędzania do 100 km/h wynoszący 10,9 s nie oddaje tego, jak żwawy jest to silnik. Nie trzeba go wysoko kręcić, nie trzeba często wciskać gazu w podłogę. Moim zdaniem jest świetnym wyborem dla osób, które poruszają się po mieście i na krótkich dystansach, bo bardzo szybko się rozgrzewa – pisałem w teście tego samochodu.

Oba silniki zawdzięczają swoje dobre osiągi rozwiązaniom rozwijalnym przez Fiata od wielu lat. Obydwa wykorzystują znaną technologię MultiAir najnowszej, trzeciej generacji i są wyposażone w filtr cząstek stałych (GPF). Ich przyszłość to napędy hybrydowe, które już pokazano w Jeepie Renegade PHEV. Takie auto trafi do sprzedaży w przyszłym roku i ma rozwijać moc systemową do 240 KM. Dokładnie taki sam napęd przygotowano do modelu Compass. Oba oparte na silniku FireFly turbo oraz elektrycznym, zamontowanym przy tylnej osi.

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!