M-Sport Ford World Rally Team prezentuje hybrydową Pumę Rally1, która od 2022 roku będzie rywalizowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA. Prototyp tego auta debiutuje podczas Goodwood Festival of Speed

Zespół M-Sport Ford World Rally Team (WRT) zaprezentował prototyp nowego samochodu rajdowego Puma Rally1, który od 2022 roku przyczyni się do wejścia Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) w nową erę elektrycznych napędów.

Ford Puma Rally1 M-Sport, której światowy debiut przypada w trakcie Goodwood Festival of Speed w West Sussex w Wielkiej Brytanii, jest wyposażona w hybrydowy układ napędowy nowej generacji, który łączy zalety wielokrotnie nagradzanego, turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6-litra i zaawansowanego silnika elektrycznego o mocy 100 kW, zasilanego energią z akumulatora o pojemności 3,9 kWh.

Hybrydowe systemy w sporcie

Nowy samochód rajdowy jest nie tylko rozwinięciem frajdy z jazdy, jaką cieszą się właściciele kompaktowego SUV-a Ford Puma, ale także wyraża zaangażowanie Forda w elektryfikację napędów. Firma ogłosiła na początku tego roku, że do połowy 2026 roku jej pełna europejska gama pojazdów osobowych będzie miała napęd bezemisyjny, całkowicie elektryczny lub hybrydowy typu plug-in, a do 2030 roku planowane jest stuprocentowe przejście na napędy w pełni elektryczne.

Osiągi prototypu Pumy Rally1, zademonstrują w dniach 8-10 lipca na słynnym torze Goodwood: kierowca M-Sport Ford WRT Adrien Fourmaux i kierowca testowy M-Sport Ford Matthew Wilson.

– Ford w 100 procentach angażuje się w przybliżanie perspektywy motoryzacji opartej na elektryczności, a w ogniu rywalizacji sportowej nabierały kształtu liczne innowacje, które pojawiają się dziś w naszych samochodach seryjnych – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor Ford Performance. – Puma Rally1 M-Sport Ford podda hybrydowy napęd ostatecznej próbie i udowodni, że technologia ta jest w stanie zapewnić porywające osiągi.

OTO CYWILNA WERSJA PUMY OFEROWANA W SALONACH

Na początku tego roku M-Sport ogłosił swoje zainteresowanie nową, trzyletnią umową, wprowadzającą technologię hybrydową do najważniejszej światowej serii rajdowej. Nowy, zaawansowany hybrydowy układ napędowy typu plug-in zapewni zarówno osiągi wymagane do startów w imprezach sportowych, jak i możliwość bezemisyjnego przejazdu przez strefy miejskie i parki serwisowe pomiędzy etapami.

Systemy podobne do wersji seryjnych

System hybrydowy w Puma Rally1 działa na podobnej zasadzie, jak w seryjnej Pumie EcoBoost Hybrid. Układ odzyskuje energię, która normalnie jest tracona podczas hamowania oraz jazdy wybiegiem i magazynuje ją w akumulatorze. Akumulator może zasilić silnik elektryczny, aby poprawić ekonomikę spalania samochodu lub podnieść osiągi całego układu. W przypadku Pumy Rally 1 silnik dostarcza podczas jazdy wyczynowej aż 100 kW mocy, wspomagającej wielokrotne przyspieszanie do trzech sekund.

Podobnie jak w przypadku układu hybrydowego typu plug-in, dostępnego np w Fordzie Kuga Plug-In Hybrid, akumulator trakcyjny można również ładować z zewnętrznego źródła zasilania, co w strefach serwisowych pomiędzy etapami może potrwać około 25 minut. Ważący 95 kg układ hybrydowy jest chłodzony cieczą i powietrzem, jest także umieszczony w obudowie o podwyższonej wytrzymałości balistycznej, aby w razie wypadku przetrwał silne przeciążenia i uderzenia odłamków.

Nowa era WRC

Ponadto od sezonu 2022 zawodnicy FIA WRC Rally1 będą korzystać z ekologicznego paliwa, nie pochodzącego ze źródeł kopalnych, a wytwarzanego ze składników syntetycznych i biodegradowalnych, które jest całkowicie przyjazne dla środowiska.

– Nowa era samochodów WRC to jeden z największych dotychczasowych skoków w technologiach stosowanych w WRC. Wprowadzenie hybrydy oznacza, że samochody będą dysponowały wyższą mocą niż kiedykolwiek wcześniej, a jednocześnie ich układy napędowe będą odpowiadały układom montowanym w modelach seryjnych – powiedział Malcolm Wilson OBE, dyrektor zarządzający M-Sport. – Przesiadka do Pumy jest bardzo emocjonująca, bo z modelem tym związane jest już rajdowe dziedzictwo, samochód wygląda fantastycznie i nie mogę się doczekać, by zobaczyć go na starcie słynnego Rajdu Monte Carlo, na początku 2022 roku.

– Premiera nowego samochodu w Goodwood jest również wyjątkowa, ponieważ jest to jedno z najbardziej kultowych wydarzeń w kalendarzu sportów motorowych. Ja i cały M-Sport z niecierpliwością czekamy na dalszy ciąg bardzo udanego partnerstwa z Fordem, które pozwoli osiągać coraz lepsze wyniki i utrzymać Forda w czołówce rywalizacji, w nowej, zapowiadającej się bardzo ciekawie epoce elektrycznych napędów – powiedział Wilson.

Ford współpracuje z M-Sportem nieprzerwanie od 1997 roku, czego efektem jest siedem tytułów Rajdowego Mistrza Świata FIA i ponad 1500 zwycięstw etapowych. Nowa Puma Rally1 zastąpi Forda Fiestę WRC M-Sport, która od czasu wprowadzenia w 2017 roku zdobyła trzy tytuły mistrzowskie WRC.

Rzucający się w oczy Ford Puma wprowadził do segmentu kompaktowych SUV-ów radosną dynamikę oraz obniżone zapotrzebowanie na paliwo, dzięki 48‑woltowemu hybrydowemu układowi napędowemu.

Poprzedni wpis Następny wpis