Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ w Warszawie zakupiła w 2020 roku łącznie 16 Fiatów Ducato, a zabudowę do poziomu najbardziej zaawansowanych ambulansów typu C wykonuje firma AMZ-Kutno S.A. mająca przeszło 20-letnie doświadczenie.
Pod koniec zeszłego roku na ulice Warszawy i okolicznych powiatów wyjechało 6 nowych ambulansów zbudowanych na bazie Fiatów Ducato. Pojazdy zostały zakupione przez Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ w Warszawie i przekazane stacjom wyczekiwania zespołów wyjazdowych stołecznych ratowników medycznych do niesienia pomocy pacjentom chorym na Covid-19.
Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ w Warszawie to jeden z największych w Polsce publicznych zakładów opieki zdrowotnej, który świadczy usługi z zakresu pomocy doraźnej. Codziennie pod opieką ma nawet 4,5 miliona ludzi, którzy żyją i pracują w stolicy. Praca w tak dużej aglomeracji wymaga od „Meditransu” nieustannych inwestycji w rozbudowę infrastruktury i stacje wyczekiwania zespołów wyjazdowych ratowników medycznych. Obecnie na mapie Warszawy znajduje się 38 takich stacji zlokalizowanych w najbardziej newralgicznych punktach miasta i rozmieszczonych promieniście w taki sposób, by dojazd na miejsce wezwania nie przekraczał ośmiu minut nawet w godzinach szczytów komunikacyjnych. Jak podaje WSPRiTS „Meditrans” SPZOZ w Warszawie od początku pandemii liczba interwencji znacząco się zwiększyła, oprócz codziennych interwencji do obowiązków ratowników medycznych doszły niekończące się transporty chorych na Covid-19 do szpitali. Te wymagają większej liczby ambulansów, a „nowe karetki to prezent nie tylko dla warszawiaków, ale i dla członków zespołów ratownictwa medycznego, które będą w nich pracować. Jakość naszej pracy potwierdzają nie tylko certyfikaty ISO, ale i nowoczesny sprzęt”, mówi Piotr Owczarski, główny specjalista ds. promocji, marketingu i środków zewnętrznych WSPRiTS „Meditrans” SPZOZ w Warszawie.
Dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia „Meditrans”, Karol Bielski, dodaje: „Mamy w tej chwili taką sytuację, że w trakcie pandemii musimy dbać również o wyposażenie, nie tylko o środki ochrony indywidualnej, o odpowiednią gratyfikację dla ratowników medycznych, którzy codziennie udzielają pomocy na ulicach Warszawy, ale też i odpowiednie warunki pracy w postaci ambulansów. Teraz mamy sześć nowych ambulansów w pełni wyposażonych w najnowocześniejszy sprzęt, czyli najnowsze możliwie dostępne technologie w zakresie teletransmisji z defibrylatorów, respiratory, również urządzenia do kompresji klatki piersiowej. I ten sprzęt będzie służył w stacjach wyczekiwania, które są zlokalizowane na terenie ms. Warszawy”
(źródło: TVN Warszawa, https://tvn24.pl/tvnwarszawa/srodmiescie/warszawa-koronawirus-szesc-nowoczesnych-karetek-covidowych-w-pogotowiu-4776363).
Karetki powstały na bazie samochodów Fiat Ducato fabrycznie wyposażonych w najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, w tym ABS, ASR zapobiegający poślizgowi kół napędzanych przez zmniejszenie momentu obrotowego przekazywanego przez silnik w trakcie jazdy, elektroniczny rozdział siły hamowania EBD, system stabilizacji toru jazdy ESP czy wentylowane hamulce tarczowe przednie i tylne. Zabudowę Ducato wykonała firma AMZ-Kutno S.A., która doposażyła je do poziomu najbardziej zaawansowanych ambulansów typu C. Każdy pojazd jest wyposażony w najnowszej generacji sprzęt medyczny: defibrylator transportowy z możliwością teletransmisji danych medycznych do centrum teletransmisji WSPRiTS „Meditrans” SPZOZ w Warszawie. Oznacza to, że w trakcie przewożenia pacjenta do szpitala możliwe będzie prowadzenie konsultacji kardiologicznych w czasie rzeczywistym (telemedycyna). W karetkach znalazły się także: transporter i nosze transportowe oraz profesjonalne urządzenia do mechanicznej kompresji klatki piersiowej. Pojazdy dysponują dwoma miejscami siedzącymi dla zespołu ratunkowego, instalacją tlenową z punktami poboru tlenu typu AGA, trzema niezależnymi instalacjami elektrycznymi, w tym dwiema na 230V i jedną na 12V, z odpowiednią liczbą gniazd pozwalających na zasilanie różnego rodzaju sprzętu do monitorowania i ratowania życia pacjenta. Oświetlenie przedziału medycznego wykonano w oszczędnej energetycznie technologii LED. Samochody mają w pełni zautomatyzowany system ogrzewania i klimatyzacji w przedziale medycznym, ze sterowaniem za pomocą zintegrowanego panelu dotykowego. Ambulanse zyskały wzmocnioną konstrukcję ścian umożliwiającą montaż wyposażenia medycznego, przegrodę z oknem umożliwiającym komunikowanie się między przedziałem medycznym i kabiną kierowcy, oznakowanie i sygnalizację świetlno-dźwiękową pojazdu uprzywilejowanego.
W ślad za pierwszymi 6 Fiatami Ducato wydanych zostało kolejnych 10, które już niedługo zobaczymy na stołecznych ulicach. Wszystkie ambulanse są wykorzystywane jako jednostki intensywnej opieki, zaawansowanego leczenia i monitorowania pacjentów, a więc do ratowania życia w najcięższych przypadkach zagrożenia życia, w tym z powodu Covid-19.