HSR-V to jeden z koncepcyjnych modeli Mitsubishi, który został zaprezentowany w 1995 roku. W wozie zastosowano wiele systemów elektronicznych oraz prototypowy silnik GDI.

Nazwa HSR to skrót od Highly Sophisticated-transport Research, co na język polski można przetłumaczyć jako wysoce wyrafinowany samochód badawczy. Oznaczeniem HSR Mitsubishi nazwało sześć samochodów koncepcyjnych, które służyły jako pojazdy testowe do badania różnego rodzaju technologii.

Najbardziej znanym z tych pojazdów był HSR-II, w którym Japończycy zastosowali aktywną aerodynamikę i stosunkowo mocny silnik, dzięki czemu ten dwuosobowy koncept mógł poruszać się z prędkością nawet 300 km/h.

Z kolei przedstawione na salonie samochodowym w Tokio w 1995 roku HSR-V było autem zapowiadającym cichą rewolucję. Maszynę jak zwykle konstruktorzy naszpikowali elektronicznymi rozwiązaniami, wśród których testowano zaawansowane systemy wspomagania kierowcy w czasie jazdy. Jednak gwoździem programu był silnik benzynowy wyposażony w układ bezpośredniego wtrysku paliwa Gasoline Direct Injection (GDI).

Była to 1,8-litrowa rzędowa 4-cylindrowa jednostka napędowa o skoku tłoka nieco większym niż średnica cylindra. Stopień sprężania wynosił 12,0, więc nie można powiedzieć, że był dużo wyższy niż w tradycyjnych motorach z tego czasu.

2001 Nissan Crossbow [zapomniane koncepty]

Według Mitsubishi zastosowanie wtrysku bezpośredniego pozwoliłoby na lepszą kontrolę procesu spalania, zwiększenie mocy jednostkowej oraz zmniejszenie ilości spalanego paliwa, a zatem też obniżenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Początkowo silnik nie spisywał się szczególnie dobrze, jednak producentowi udało się pokonać wszystkie najważniejsze problemy i wkrótce pierwsza tego typu jednostka napędowa pojawiła się w seryjnym Mitsubishi Carisma. Wbrew jednak zapowiedziom Japończyków motor ten nie cechował się szczególnie niskim spalaniem, a do tego był wrażliwy na jakość stosowanej benzyny. Po latach jednak silniki z systemami bezpośredniego wtrysku paliwa, dzięki dopracowaniu, bardzo się upowszechniły i stosuje je coraz więcej firm.

Można więc powiedzieć, że Mitsubishi HSR-V było przełomowym samochodem, który, choć pozostał tylko prototypem, wprowadził do motoryzacji innowacyjne rozwiązanie techniczne.

Poprzedni wpis Następny wpis