W 1995 roku na salonie samochodowym w Tokio Mitsubishi zaprezentowało koncept o nazwie Zaus. Jego nazwę tworzą pierwsze litery określenia Zooming Adventure Utility Sports. Co to oznacza według Mitsubishi? Zapraszam do lektury.
Zaus w zamyśle twórców miał być samochodem o bardzo dobrych właściwościach terenowych, zapewniającym przy tym frajdę z jazdy z wiatrem we włosach. Właściwości terenowe zagwarantowała płyta podłogowa, ponieważ koncept Zaus powstał na bazie 3-drzwiowego Pajero. Stylistyka nadwozia również nie odbiega znacznie od ówczesnego Pajero, jednak w koncepcie zdecydowano się na otwarte nadwozie. Co ciekawe, przednią szybę można było całkowicie zdemontować, a drzwi nie miały dolnej części.
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/mitsubishi-pajero-historia-krola-dakaru-czesc1″]Mitsubishi Pajero – historia króla Dakaru [część 1][/blo-link-inner]
We wnętrzu japońscy styliści umieścili sportowe fotele Recaro z 4-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Cały kokpit wykonano z wodoodpornych materiałów. W centralnym miejscu znajdował się wysuwany ekran, z którego można było odczytać m.in. temperaturę zewnętrzną, wysokość nad poziomem morza, wysokość i szerokość geograficzną oraz inne przydatne dane nawigacyjne.
Pod maską zainstalowano 3,5-litrową jednostkę benzynową w układzie V6, która w seryjnej wersji Pajero generowała nieco ponad 200 KM. Napęd był oczywiście przekazywany na wszystkie koła, a krótkie zwisy z przodu i z tyłu zwiększały właściwości terenowe konceptu Zaus. Była też możliwość regulowania wysokości zawieszenia – przód dało się podnieść o 60 mm, a tył o 80 mm. Samochód wyposażono także w wyciągarkę oraz 18-calowe felgi aluminiowe z oponami 265/70.
Dwuosobowe Mitsubishi Zaus było ciekawą propozycją dla fanów jazdy terenowej. Niestety, pozostało jedynie konceptem.