Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
40-letnia historia Mitsubishi L200 w pięciu odsłonach. Niebawem będzie szósta

mmc_40_years_of_pickup_trucks

Mitsubishi L200 to jeden z najbardziej docenionych pick-upów ostatnich 40 lat. W tym czasie powstało aż pięć generacji, a niebawem pojawi się szósta. Zanim ją zobaczycie, poznajcie historię, która doprowadziła do jej narodzin.

Dokładnie 40 lat temu, bo w 1978 roku Mitsubishi zaprezentowało swojego pierwszego, jednotonowego pick-upa o nazwie Forte. Auto powstało z założeniem, że będzie pojazdem użytkowym, które da się wykorzystywać do codziennej jazdy i celów rekreacyjnych. Jednym z głównych rynków miał być amerykański, gdzie pojawiła się potrzeba wprowadzenia czegoś mniejszego i bardziej wszechstronnego od potężnych pick-upów lokalnych producentów. Na niektórych rynkach samochód sprzedawano pod nazwą L200 lub Truck. Forte to nazwa na rynek japoński.

Mitsubishi L200 (Forte) pierwszej generacji

Mitsubishi L200 (Forte) pierwszej generacji

Auto wyposażono w benzynową jednostkę o pojemności 2,6 litra, ale w innych krajach niż USA oferowano go z silnikiem 1.6 i 2.0. Diesel o pojemności 2,3 litra był dostępny tylko w wersjach na eksport.

Jak na swoje czasy samochód był nowoczesną konstrukcją z niezależnym zawieszeniem przedniej osi, ze sprężynami śrubowymi i tarczowymi hamulcami. Jako, że producent miał już pewne doświadczenie z samochodami terenowymi, nie było problemu ze stworzeniem układu przeniesienia napędu z przednią osią dołączaną. Stylistyka kabiny pochodziła po części z modelu Galant, dlatego patrząc na niego z przodu wydaje się, że mamy do czynienia z autem osobowym.

W 1986 roku pojawia się zupełnie nowy model, znacznie różniący się od poprzednika. Pozostawiono nazwę L200, a dla nadwozia z podwójną kabiną zarezerwowano nowe – Strada dla aut w Japonii oraz Mighty Max na rynek amerykański lub Dodge Ram 50. Na rynku australijskim pojawił się pod nazwą Triton.

Mitsubishi L200 drugiej generacji

Mitsubishi L200 drugiej generacji

Od tej pory jednotonowy pick-up marki Mitsubishi zaczął przypominać auta terenowe, a nawet niektóre amerykańskie SUV-y. Mimo to zachowano dość surowy, twardy charakter i od tego czasu L200 miało naprawdę dobre właściwości terenowe. Napęd na cztery koła był oferowany jako opcja do wybranych modeli, natomiast standardem wersji typowo użytkowych był napęd na tylną oś. Gama silników obejmowała przekonstruowanego benzyniaka 2.6 oraz nowego diesla 2.5.

Rok 1995 przyniósł zupełnie nowe L200 z nowoczesnym, opływowym wyglądem i komfortową kabiną. Producent komunikował swojego pick-upa jako auto, którym przyjemnie pojedzie się także na wakacje czy weekendowy wypad za miasto. Natomiast farmerzy mogli korzystać z jego terenowych cech i wytrzymałości, jaką oferowała konstrukcja. Zaoferowano go w trzech wersjach nadwozia: Single Cab, Club Cab oraz Double Cab. Zwiększono także poziom bezpieczeństwa, m.in. poduszka powietrzna czy ABS.

Mitsubishi L200 trzeciej generacji

Mitsubishi L200 trzeciej generacji

Do napędu posłużył już głównie diesel, ale z nową konstrukcją. 2,5-litrowy motor zyskał turbodoładowanie oraz intercooler. Później pojawił się diesel o pojemności 2,8 litra. W napędzie postawiono na łatwiejszy w obsłudze system Easy Select 4WD, który pozwalał włączać i wyłączać całkowicie przednią oś w czasie jazdy, bez konieczności rozpinania czy spinania sprzęgiełek w przednich kołach.

Nowe Mitsubishi L200 stało się komfortowe, bezpieczne i ekonomiczne do tego stopnia, że na bazie tego modelu powstał SUV o nazwie Pajero Sport. Zadebiutował rok po premierze L200. Jedyną poważną, techniczną różnicą w konstrukcji było zastosowanie zawieszenia tylnego opartego na sprężynach śrubowych.

mitsubishi_pajero_sport_3.0_v6_at_4

Wielka rewolucja przyszła wraz z rokiem 2005. Całkowicie nowe Mitsubishi L200 przewróciło rynek pick-upów do góry kołami. Stylistyka była jak na owe czasy tak niecodzienna, że aż wprawiła w osłupienie, a napęd na cztery koła Super Select zaczerpnięto z SUV-a Pajero, dzięki czemu kierowca miał możliwość swobodnego korzystania z jego dobrodziejstw także na twardym podłożu.

Mitsubishi L200 czwartej generacji

Mitsubishi L200 czwartej generacji

Nowe L200 wyznaczyło nowe standardy w zakresie właściwości jezdnych, bezpieczeństwa i jakości. Zupełnie przeprojektowane wnętrze było bliższe SUV-om i dość dalekie od tego, co oferowała konkurencja. Pod maską pojawił się nowoczesny silnik z wtryskiem common rail, generujący dużą moc i zapewniający wysoką ekonomię. 2,5-litrową jednostkę uzupełniała mocniejsza, pochodząca z Pajero 3,2-litrowa.

Piąta generacja Mitsubishi L200 to bardziej ewolucja poprzednika niż rewolucja. Zadebiutowała w 2014 roku. Zmiany wprowadzono w kierunku poprawy komfortu, bezpieczeństwa, wydajności i jakości. Pojawiła się nowa, sztywniejsza rama, lepiej zestrojone zawieszenie, wzmocniona konstrukcja nadwozia, system utrzymania pasa ruchu, a także lepszej jakości materiały w kabinie i wyposażenie znane z SUV-ów.

Mitsubishi L200 piątej generacji

Mitsubishi L200 piątej generacji

Nowy jest także turbodiesel MIVEC o pojemności 2,4 l i mocy 181 KM. Jego osiągi przy zachowaniu wysokiej ekonomii są odzwierciedleniem dążenia Mitsubishi to wyznaczonego celu – wydajność. Automatyczna skrzynia biegów w odpowiedzi na potrzeby klientów stała się szybsza. Zachowano stały napęd na cztery koła, ale od teraz z możliwością przejścia w tryb 2WD przy pomocy pokrętła na konsoli środkowej zamiast tradycyjnego drążka.

Rok 2018 przyniesie zupełnie nowe L200. Wiemy już mniej więcej jak będzie wyglądał przód – spójny stylistycznie z SUV-ami ASX czy Outlander. Czego można się spodziewać?

Nowe Mitsubishi L200. Przy pomocy programu do obróbki zdjęć starałem się z teasera wyciągnąć maksimum szczegółów.

Nowe Mitsubishi L200. Przy pomocy programu do obróbki zdjęć starałem się z teasera wyciągnąć maksimum szczegółów.

Najpewniej na nowo będzie zestrojone podwozie w celu uzyskania jeszcze wyższego komfortu. O bezpieczeństwo zadbają nowe systemy asystujące, a o komfort nowe elementy wyposażenia, jak na przykład adaptacyjny tempomat. To oczywiście domysły. Spodziewam się także zupełnie nowego systemu multimedialnego, bo nie oszukujemy się – obecny jest już z innej epoki. Najpewniej wydajniejszy będzie również silnik Diesla, a nie zdziwię się, jeżeli Mitsubishi zaoferuje L200 z silnikiem benzynowym 1.5 Turbo. Choć nie spodziewam się go na rynku europejskim.

 

 

 

 



Wróć